سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

هوش‌سياه در تله پليس

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 316833
رييس پليس فتاي استان کرمان از دستگيري عامل سرقت ۶۰۰ ميليون ريالي در فضاي مجازي با نام مستعار»هوش سياه» در عمليات پيچيده خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مردم سالاری، سرهنگ کامبيز اسماعيلي با اعلام اين خبر گفت: کارشناسان فتا در رصد فضاي مجازي دريافتند فردي با نام «عليرضا. ن» با دسترسي به اطلاعات بانکي برخي افراد اقدام به نفوذ و برداشت غيرمجاز وجه از حساب آنها مي‌کرد.

وي افزود: در پي کسب اين يافته پليسي، تحقيقات و بررسي‌هاي لازمه درباره موضوع و شناسايي متهم در دست اقدام قرار گرفت.

رييس پليس فتاي کرمان گفت: در تحقيقات مشخص شد متهم با هويت واقعي «رضا. س، اهل و ساکن يکي از شهرستان‌هاي استان کرمان بوده و با توجه به برداشت‌هاي متعدد غيرمجازي که داشته از سوي پليس فتا استان زنجان نيز تحت تعقيب است.

وي افزود: با توجه به آگاهي متهم از تحت تعقيب بودنش، اقدامات پي‌جويانه براي دسترسي به متهم در دستور کار اين پليس قرار گرفت و در نخستين مرحله با رصدهاي صورت گرفته مشخص شد متهم با سومين نام مستعار در فضاي مجازي در حال فعاليت است.

اسماعيلي گفت: در ادامه تحقيقات پليسي و دستيابي به آي دي فيس‌بوک متهم با نام هوش سياه محرز شد که متهم از علاقه‌مندان به هک و فعال در اين زمينه است و در صفحه فيس‌بوک خود در اين زمينه، تبليغ‌هاي فراوان درج کرده و به دليل خرابکاري در برخي سايت‌ها تحت تعقيب است.

وي اظهارکرد: پليس با بهره‌گيري از روش مهندسي اجتماعي از حضور اين فرد در مرکز استان مطلع شده و کليه مکان‌هايي که حضور متهم در آنها محتمل بود را تحت کنترل قرار دادند.

رييس پليس فتاي کرمان افزود: در نهايت ماموران متهم را پس از حضور در يکي از کافي‌شاپ‌هاي شهر شناسايي و در عملياتي ضربتي و غافلگيرانه دستگيرکنند.

وي بيان‌کرد: پس از دستگيري و در بازجويي‌هاي به عمل آمده و بررسي يک دستگاه لپ‌تاپ، سه دستگاه هارد اکسترنال، مودم و فلش مموري مکشوفه از متهم مشخص شد وي رضا .س ۲۲ ساله و دانشجوي اخراجي رشته کامپيوتر است.

رييس پليس فتاي استان کرمان گفت: هک اکانت اشتراک هاي ADSL يکي از شرکت هاي معتبر و دسترسي به بيش از ۳۰۰ اکانت اينترنت اين شرکت، هک وايرلس خانگي چند شهروند و شرکت، نصب و فروش اکانت اينترنت ماهواره اي و هک و نفوذ به ايميل ها و پيج هاي شخصي افراد از جرايمي است که اين متهم در فضاي مجازي مرتکب شده است.

اسماعيلي با بيان اينکه متهم در هک و دسترسي به اطلاعات حساب افراد و متعاقب آن برداشت غير مجاز از اين حساب ها فعاليت داشته ، اظهار داشت: اين فرد به دليل اين سرقت هاي اينترنتي از سوي پليس فتا استان هاي زنجان، قم ، مازندران، مرکزي و گيلان تحت تعقيب بود.

رييس پليس فتاي استان کرمان با بيان اينکه مهمترين عامل پيشبرد اهداف اين متهم، عدم‌توجه مالباختگان به توصيه و هشدارهاي پليس بود گفت: عدم‌استفاده از صفحه کليد مجازي و خريدهاي اينترنتي از صفحات ساختگي و غيرمعتبر مهمترين دلايل سوءاستفاده سارق در فضاي مجازي بود.

وي بيان‌ کرد: در تحقيقات تکميلي پرونده مشخص شد متهم پس از دستيابي به اطلاعات حساب افراد، با افتتاح چندين فقره حساب جعلي اقدام به خارج کردن وجه از اين حساب‌ها و انتقال به حساب‌هاي جعلي مي‌کرده و با بهره‌گيري از اين شگرد تا اين مرحله تحقيقات، مبلغي بيش از ۶۰۰ ميليون ريال را تحصيل و با استفاده از اين وجوه اقدام به خريد خودرو، تلفن همراه، لپ‌تاپ و تعدادي دستگاه هارد اکسترنال و موارد ديگر کرده است.

اسماعيلي افزود: با عنايت به اينکه نتايج حاصله نتيجه ۴۸ ساعت بازجويي از متهم است و به دليل اينکه متهم فعاليت خود را در پروسه زماني سه ساله انجام داده، دستيابي به اطلاعات جامع و تکميلي، شناسايي ابعاد پنهان پرونده و ساير فعاليت‌هاي مجرمانه احتمالي صورت گرفته از ناحيه متهم مستلزم انجام تحقيقات و بررسي دقيق‌تر در بازه زماني بيشتر است که نتايج حاصله در اخبار بعدي اطلاع‌رساني خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *