شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۳

ایران رتبه۱۷جهان درسرانه درآمدناخالص‌ملی

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 316412
بانک جهانی در گزارشی به بررسی سرانه درآمد ناخالص ملی و قدرت برابری خرید کشورها پرداخت. در حال حاضر ایران از لحاظ قدرت برابری خرید، هفتمین کشور دنیاست و بر اساس فهرست صندوق بین‌المللی پول ایران رتبهٔ ۲۷ را داراست.
به گزارش جهان، فارس به نقل از بانک جهانی، این بانک در گزارشی به بررسی آخرین سرانه درآمد ناخالص ملی و قدرت برابری خرید کشورها پرداخت.

در مقدمه گزارش این بانک آمده است: تغییرات سالیانه در سطح اسمی تولید و درآمد اقتصادی توسط مجموعه ای از عوامل تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

رشد واقعی، تورم قیمت و نرخ ارز، تغییرات در هر یک از این سه عامل می‌تواند بزرگی نسبی اقتصاد و بنابراین رتبه اقتصادی یک کشور را در قیاس با دیگر کشورها تحت تاثیر قرار دهد.

بر طبق این آمار آمده است:

در آمار سرانه درآمد ناخالص ملی با معیار دلار آمریکا، کشورهای موناکو (آمار دقیق آن اعلام نشده است)،لیختن اشتاین(آمار دقیق آن اعلام نشده است)،برمودا( با درآمد ناخالص ملی ۱۰۶,۹۲۰ دلار،نوروژ۹۸,۸۶۰ دلار و سوییس۸۲,۷۳۰ دلار بیشترین درآمد ناخالص ملی در سال ۲۰۱۲ را داشته اند.

در انتهای جدول نیز کشورهای کنگو با ۲۲۰ دلار در مکان ۲۱۳(آخر)قرار گرفته است و کشور های بروندی با ۲۴۰ دلار در مکان ۲۱۲،مالاوی با ۳۲۰ دلار در مکان ۲۱۱،و نیجر ولیبریا نیز با ۳۷۰ دلار مشترکا در مکان ۲۰۹ قرار گرفته اند.

در مجموع ۸ کشور صنعتی نیز،کانادا با ۵۰.۹۷۰ دلار در مکان ۱۷ ،کشور امریکا با درآمد ۵۰.۱۲۰ دلار در مکان ۱۸ ،ژاپن با ۴۷.۸۷۰ دلار در مکان ۲۲ ، آلمان با ۴۴.۰۱۰ دلار در مکان ۲۷ ،فرانسه با ۴۱.۷۵۰ دلار در مکان ۲۸، انگلیس با ۳۸.۲۵۰ دلار در مکان ۳۳ ،ایتالیا با ۳۳.۸۴۰ دلار در مکان ۳۷ و روسیه با ۱۲.۷۰۰ دلار در مکان ۷۲ قرار گرفته اند.

در آسیا نیز کشور قطر با درآمد سالیانه۷۶,۰۱۰ دلار در مقام اول این قاره و مقام ششم جهان قرار دارد.

در آسیا نیز پس از قطر با ۷۶.۰۱۰ دلار ،کویت با ۴۴.۱۰۰ دلار در مکان دوم(۱۹ جهان)،ژاپن با ۴۷.۸۷۰ دلار در مکان سوم(۲۲ جهان)،سنگاپور با ۴۷.۲۱۰ دلار چهارم(جهان ۲۳)،هنگ کنگ با ۳۶.۵۶۰ دلار پنجم(جهان ۳۵) و امارات با ۳۵.۷۷۰ دلار درمکان ششم آسیا(جهان۳۶)قرار گرفته است.

اگر چه اطلاعاتی از کشور ایران در گزارش سالیانه بانک جهانی به چشم نمی خورد، ولی برطبق آخرین اطلاعات این سازمان،سرانه درآمد ناخالص ملی به ازای هر نفر ۴.۲۹۰ دلار بوده است.

در سطح جهانی نیز میانگین جهانی سرانه درآمد ناخالص ملی به ازای هر نفر ۱۰.۰۱۲ دلار بوده است و درآمد میانگین منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه ۴.۸۴۶ دلار،اروپا و آسای مرکزی ۶.۶۳۶ دلار،آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب ۸.۹۹۹ دلار ،خاورمیانه و شاخ آفریقا( اعلام نشده است)،جنوب آسیا ۱.۴۲۲ دلار،کشورهای جنوب صحرای آفریقا ۱.۳۴۵ و منطقه یورو ۳۷.۹۳۵ دلار اعلام شده است.

در جدول مربوط به برابری قدرت خرید نیز کشور قطر با ۸۱.۳۰۰ دلار در مکان اول دنیا ایستاده است، ماکائو با ۶۸.۷۱۰ دلار در مکان دوم،نوروژبا ۶۶.۹۶۰ دلار در مکان سوم،لوکزامبورگ با ۶۵.۱۹۰ دلار در مکان چهارم و سنگاپور با ۶۱.۱۰۰ در مکان پنجم قرار دارند.

در انتهای جدول نیز کشور کنگو با ۳۷۰ دلار در مکان آخر جدول قرار گرفته است و اریتره با ۵۶۰ دلار،بروندی با ۵۶۰دلار،لیبریا با ۶۰۰ دلار و نیجر با ۶۵۰ دلار به ترتیب در یک پله جلوتر قرار گرفته اند.

در کشورهای صنعتی هم این کشورها به ترتیب برابری قدرت ایستاده اند:آمریکا با ۵۰.۶۱۰ دلار،کانادا با ۴۲.۵۳۰ دلار،آلمان با ۴۱.۸۹۰ دلار،انگلیس با ۳۶.۸۸۰ دلار،فرانسه با ۳۶.۷۲۰ ، ژاپن با ۳۶.۲۹۰ دلار،ایتالیا با ۳۲.۸۷۰ دلار و روسیه با ۲۲.۷۲۰ دلار.

در آسیا نیز پس از قطر با ۸۱.۳۰۰ دلار،ماکائو با ۶۸.۷۱۰ دلار،سنگاپور با ۶۱.۱۰۰ دلار،هنگ کنگ با ۵۳.۰۵۰ دلار و کویت با ۴۸.۱۹۰ دلار به ترتیب ایستاده اند.

ایران نیز مطابق آخرین آمار شاخص برابری قدرت خریدی به میزان ۱۰.۳۲۰ دلار داشته است.

از لحاظ جهانی نیز میانگین شاخص قدرت خرید جهانی ۱۲.۱۱۶ دلار بوده است.از لحاظ منطقه ای هم قدرت برابری قدرت خرید در منطقا آسیا و اقیانوسیه ۷.۷۸۸ دلار،اروپا و آسیای مرکزی ۱۱.۸۵۴ دلار ،آمریکای لاتین و حوزه دریای کاردائیب ۱۲.۰۰۸ دلار،منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا(مشخص نیست)،جنوب آسیا ۳.۵۳۴ دلار،کشورهای جنوب صحرای آفریقا ۲.۲۴۷ دلار بوده است.

نکته: برای محاسبهٔ درآمد سرانه دو فرمول وجود دارد. روشی که سازمان‌های بین‌المللی آمار خود را براساس آن محاسبه می‌کنند روش برابری قدرت خرید است.

روش دوم برای محاسبه درآمد سرانه: تولید ناخالص ملی کشور را بر جمعیت تقسیم کرده عدد به دست آمده درآمد سرانه کشور است.

هر دوی این آمارها قابل اتکاء هستند اما مفاهیم آنها قدری متفاوت است، معنی آمار براساس قدرت خرید این است که: چه مقدار درآمد به قیمت کشور الف قدرت خریدی به اندازه همان مقدار در دیگر کشورها دارد و در واقع هم همه کشورها قدرت درآمد را با قدرت خرید مقایسه می‌کنند. سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هر دو آمار را با هم ارائه می‌دهند که بر اساس این آمارها در بین کشورهای دنیا، در حال حاضر ایران از لحاظ قدرت برابری خرید، کشور ۱۷ در دنیا است و بر اساس فهرست صندوق بین‌المللی پول ایران رتبهٔ ۲۷ را دارا می باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این رتبه حاصل کار دولت نهم و دهم است که در دوران تحریم های فلج کننده توانسته اقتصاد را به درستی و با درایت به این رتبه برساند
Iran, Islamic Republic of
دوستی که منفی داده اند این آمار را که همین دولت یازدهم داده است نکند فکر می کنید رتبه هفدهم نتیجه کار دولت یازدهم است؟؟!!!
United States
مسخره متوسط در آمد خانوار 4 نفره ایرانی در بهترین وضعیت ماهی یک میلیون و دویست هزار تومان است که معادل 400 دلار در ماه می شود یعنی هر در آمد سرانه ملی ماهیانه 100 دلار و سالیانه 1200 دلار گیریم یک و نیم برابر شود می شود 1800 دلار.