شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

گلزار، بهشت گمشده کویر ایران ‌

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 315602
گلزار، بهشت گمشده کویر است، سبز جامه‌ای بر قامت باشکوه طبیعت و تابلویی چشم نواز و دلفریب با قلم نقاش چیره دست عالم هستی و شهری زیبا، باصفا و تاریخی در ۶۰ کیلومتری استان کرمان‌.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، گلزار در هر فصل و هر روزی و شبی‌، منظره‌های تماشایی خاص خود دارد‌، باغ های سیب و گلابی در دو سوی مسیر جاده بیننده را محو تماشا می‌کند‌، طبیعت دراین فصل از سال، یکی از زیباترین چهره‌های خود را به نمایش گذاشته‌، ‌انواع درختان میوه با رنگ‌های پاییزی جلوه خاصی را به این مناطق افزوده که چشم هر بیننده‌ای را مبهوت خود می‌کند.

جمعیت این شهر حدود ۱۲۰۰۰ نفر وسعت شهر ۳۳۰ هکتار است، با موقعیت اقلیمی چهار فصل و وجود ۱۲۰۰ هکتار باغات میوه جات ممتاز، با دشت زیبای ریواس به وسعت ۳۰ کیلومترمربع و وجود کارخانه کمپوت سازی‌، آثار تاریخی همچون مناره سلجوقی، شیروئیه، مسجد جامع، مسجد حسینخانی، آسیاب آبی، دارقاضی، باغ چهل کره، خانه های فرمانفرما و اماکن زیارتی چون آستان مقدس امامزاده عبدالله‌(ع)، گذرگاه امیرالمومنین(ع)، بقعه شیخ هارون، شاه مراد‌.

باغ های منطقه کوهستانی گلزار، یکی از منابع مهم درآمد مردم است و درخت‌های میوه سیب و گلابی در کنار درختان سربلند سپیدار و چنار، کوچه و برزن گلزار را به کوچه باغ های منحصر به فردی تبدیل کرده است.

وجود درختان سیب، انواع گلابی، زردآلو و آلبالو در باغ های گلزار زیبایی دوچندانی را به هنگام به محصول نشستن می آفرینند که گویی بهشتی در دل کویر رخ می نماید و آب گوارا و خنک چشمه‌های گلزار طراوت را در فضا ایجاد کرده است.

سایه درختان و زیبایی‌های آنها در چهار فصل سال در کوچه باغ‌های این منطقه، چشم هر مسافر تازه وارد را به خود جلب می‌کند.

درختان سر به فلک کشیده از انواع میوه‌ها و درختان کهنسال چندین هزار ساله نظیر گردو، چنار و درختانی نظیر بید مجنون مناظر بسیار زیبا و دلفریبی را در اینجا پدید آورده و استاد و نقاش چیره دست طبیعت تابلوی زیبایی را در این بخش آفریده که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

"رضا سعید" یکی از اهالی گلزار به ایسنا می‌گوید: دهستان قریه العرب در استان کرمان به دهستان گلزار تبدیل و روستای قریه العرب به شهر گلزار نام گرفت‌.

وی می‌گوید‌: سیب ‌و گلابی گلزار از عطر و طعم خاصی برخوردار است و سبب شده تا سیب گلزار نسبت ‌به سیب در مناطق دیگر از ویژگی مهمی برخوردار شود.

وی می‌افزاید: در گلزار به دلیل آب و هوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه‎ای برای توسعه باغات دارد و همه این ویژگی‎ها به همراه تلاش باغداران میسر می‎شود.

سعید می‌گوید : میوه‎های مختلفی از جمله هلو، انگور، شلیل، گیلاس، آلبالو و سیب در گلزار وجود دارد، اما در صدر همه این نوع میوه‌ها، سیب و گلابی گلزار از میوه های پر طرفدار این شهر است.

وی ادامه می‌دهد : از فصل بهار میوه‎های مختلف در گلزار شکوفه می‎زند و در تابستان این میوه‎ها از درختان برداشت می‎شود که هر کدام از کیفیت خاصی برخوردار هستند.

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز به ایسنا ‌می‌گوید‌: همزمان با آغاز هفته گردشگری چهارمین جشنواره سیب و گلابی گلزار بردسیر ۵ مهرماه جاری در محل این منطقه گردشگری برگزار می‌شود.

ابراهیمی نژاد ادامه می‌دهد‌: این جشنواره سیب و گلابی با هدف معرفی قابلیت‌های کشاورزی و گردشگری منطقه گلزار شهرستان بردسیر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره یک روزه، در منطقه گردشگری گلزار برپا می‌شود، از اجرای برنامه‌های شاد و متنوع در این جشنواره خبر می‌دهد و می‌گوید: منطقه گلزار از قابلیت‌های کشاورزی زیادی برخوردار است‌ و این جشنواره می‌تواند در معرفی و حمایت از محصولات کشاورزی بومی این منطقه موثر باشد.

ابراهیمی نژاد با تاکید بر اینکه چند دوره جشنواره سیب و گلابی قبلی تاثیر قابل توجهی بر گردشگری منطقه داشته است، تصریح می کند : جشنواره مذکور‌، امسال با همکاری فرمانداری بردسیر، بخشداری گلزار‌، اداره عشایری و راه و شهرسازی، منابع طبیعی و... بسیار پررنگ‌ تر از سال‌های اخیر برگزار می‌شود.

وی به اجرای برنامه‌های شاد و متنوع در این جشنواره اشاره‌ و می‌گوید‌: برگزاری ورزش‌های همگانی و روستایی‌، موسیقی محلی، نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات محلی، ویژه برنامه‌های کودکان و نوجوانان و... از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در جشنواره سیب و گلابی اجرا خواهد شد.

" محسن موحدی"، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز به ایسنا می‌گوید: معتقدم برگزاری جشنواره‌ها زمینه ساز توسعه گردشگری روستایی در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری خواهد بود و ‌برپایی این چنین جشنواره‌هایی علاوه بر معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی سبب ترویج صنایع دستی بومی روستاها نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگران با سفر به مناطق بکر گردشگری با نحوه زندگی، آداب و رسوم هر منطقه بیشتر آشنا می‌شوند، می‌افزاید‌: با توسعه زیرساخت‌های گردشگری مانند محل اسکان برای مسافران، ایجاد بازارچه‌هایی برای فروش محصولات کشاورزی و صنایع دستی و... زمینه اشتغال نیز برای ساکنین این مناطق فراهم خواهد آمد.

 اگر تا کنون به گلزار نرفته‌اید‌، ۵ مهرماه فرصت مناسبی است تا با سفر به منطقه گردشگری گلزار بردسیر‌، روزی شیرین را تجربه کنید‌.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *