پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

مذاکرات۵مهر با آژانس/آمریکا با درخواست‌های سنگین‌تر می‌آید

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 315044
افراط در مصرف ادبیات مسالمت جویانه از سوی ایران ممکن است امریکایی ها را به روی میز گذاشتن درخواست هایی بسیار سنگین تر از گذشته سوق بدهد.
مذاکرات۵مهر با آژانس/آمریکا با درخواست‌های سنگین‌تر می‌آید
به گزارش جهان، منابع غربی می گویند مقام های دولت امریکا نحوه رفتار ایران در اجلاس ژنو ۲ و همچنین رویکرد ایران در مذاکرات ۵ مهر با آژانس را دو ایستگاهی می دانند که «اراده عملی دولت روحانی برای اعتماد سازی با غرب» در آن به آزمون گذاشته خواهد شد.

ظرف هفته های گذشته یکی از مواضع ثابت امریکایی ها این بوده است که روحانی باید به جای حرف زدن در عمل نشان بدهد که آماده انجام اقداماتی است که غرب از ایران توقع دارد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید، جان کری وزیر خارجه و باراک اوباما رییس جمهور امریکا هر سه گفته اند که آماده هستند فرصتی ایجاد کنند تا ژست های روحانی در عمل به آزمون گذاشته شود.

اکنون منابع غربی می گویند ظرف هفته های آینده دو مقطع هست که آنها در آن به آزمودن اراده عملی دولت روحانی برای اعتمادسازی با غرب خواهند پرداخت.

۱- نخست روز ۵ مهر ۱۳۹۲ که در آن نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس در دولت روحانی درباره تدوین یک مدالیته برای حل و فصل مسائل باقی مانده میان ایران و دبیرخانه آژانس بحث خواهد شد. در حالی که اختلاف های بسیار جدی میان ایران و آژانس وجود دارد، توقع غربی ها این است که ایران با کوتاه آمدن از برخی مواضع خود یا تدوین مدالیته را آنطور که آژانس می خواهد بپذیرد یا اینکه بدون تدوین مدالیته دسترسی بازرسان آژانس به پارچین را فراهم کند.

یک گزارش درباره نقاط اصلی اختلاف ایران و آژانس را اینجا ببینید.

۲- دوم، امریکایی ها در روزهای گذشته گفته اند مایلند ببیند دولت روحانی می تواند در کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه، دولت اسد را وادار به پذیرش روند انتقال قدرت بکند یا نه.

دیوید ایگناتیوس خبرنگار روزنامه واشینگتن پست در امریکا که متمرکز بر امور ایران است و ارتباطات نزدیکی با کاخ سفید دارد روز ۳۰ شهریور در این باره نوشت: «در مورد سوریه، مقامات آمریکایی از سخنان روحانی مبنی بر این که ایران هر فردی ‏را که مردم سوریه به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند خواهد پذیرفت دلگرم شده ‏اند. مقامات آمریکایی منتظرند که ببینند ایران از انتقال واقعی قدرت در سوریه که ‏نقش نظامی حزب الله در سوریه و لبنان را محدود خواهد کرد حمایت می کند یا ‏خیر». ‏

وی اضافه کرده است: «مقامات آمریکایی نمی دانند که آیا روحانی می تواند سیاست مستقلی از نیروی قدس ‏سپاه پاسداران که نیروی پنهان تهران در سوریه، لبنان، بحرین و کشورهای دیگر است ‏اتخاد کند یا خیر. توافق با روحانی که به طور کامل مورد حمایت قاسم سلیمانی، ‏فرمانده سپاه قدس نباشد خطرناک خواهد بود». ‏

تحلیلگران در تهران می گویند این توقعات نشان دهنده این است که افراط در مصرف ادبیات مسالمت جویانه از سوی ایران ممکن است امریکایی ها را به روی میز گذاشتن درخواست هایی بسیار سنگین تر از گذشته سوق بدهد.

ضمن اینکه کاملا روشن است امریکایی ها نوعی سیاست ایجاد اختلاف نهادی در ایران را درپیش گرفته اند. درباره مسئله پارچین وزارت خارجه به عنوان متولی مذاکرات با وزارت دفاع به مشکل برخورد خواهد کرد و درباره موضوع سوریه هم دولت با نیروی قدس.

در اینجاست که نقش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی –که ظاهرا از مسائل سیاست خارجی کنار گذاشته شده- در ایجاد هماهنگی میان این دستگاه ها بسیار جدی خواهد شد.

همچنین این امر نشان دهنده آن است که لازم است ارسال آدرس های مثبت به امریکا با احتیاط و هوشمندی بسیار بیشتری انجام شود.
مرجع : ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


موسوی
Iran, Islamic Republic of
باید مراقب خباثت غربیها بود تا از نجابت ما سوء استفاده نکنند

ما آزموده ایم در این چرخ بخت خویش
بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش