يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰
۱

پای ژاپن هم به خودروسازی باز می‌شود؟

يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 310197
بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و تولید کاهش یافته است.هر چند که هر چند برخي فعالان بازار خودرو معتقدند با پايان ماه مبارك رمضان و افزايش سفرهاي تابستاني، ممكن است بازار از وضعيت فعلي خارج شود، اما خريد و فروش خودرو نسبت به زمان مشابه در سال‌هاي گذشته به شدت افت كرده است.
به گزارش جهان به نقل از پارسینه، در این میان اما در حالی که فعالان بازار خودرو با نزدیک شدن به دور جدید مسافرت‌های تابستانی، منتظر رونق این بازار بودند و میزان تولید خودرو در داخل به یک سوم کاهش یافته است، خبر رسید که صحبت خودروسازان داخلی با چینی‌ها نهایی شده تا بخشی از بازار خودرو در اختیار چشم‌بادامی‌ها قرار گیرد.

همین چند هفته پیش بود که اخباری در رابطه با آغاز مذاکرات خودروسازان بزرگ کشور با چینی‌ها برای تولید خودروهای چینی در ایران منتشر شد.

در این زمینه عنوان شده بود مدیرانی از دو گروه بزرگ خودروسازی کشور به چین رفته و در حال رایزنی با خودروسازان چینی برای همکاری مشترک هستند.

بعد از ان اما استفاده از قطعات چینی در خودروی ملی مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفت .

حتی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پروژه خودروی ملی را عوام‌فریبی دانست و گفت اعتقادی به تولید ۱۰۰ درصد کالا در داخل کشور ندارد،تا انتقاد از خودروسازان بیشتر شود.

در حالیکه هزینه‌های بالای تولید خودرو و تحریم‌ها خود عامل ورود قطعات خارجی برای خودروسازان ایرانی به‌شمار می‌رود یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی از تولید یک خودروی چینی با استفاده از پلت‌فرم کپی شده یک خودروی ژاپنی خبر می‌دهد.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، یکی از خودروسازان بزرگ داخلی با یکی از خودروسازان چینی برای تولید یک مدل خودروی چینی در ایران به توافق رسیده است.

طبق این توافق یکی از خودروهای چینی که پلت‌فرم آن نمونه‌ای کپی شده از پلت‌فرم یک خودروی ژاپنی است در ایران تولید خواهد شد.

البته کیفیت این پلت‌فرم‌ به‌دلیل آنکه تحت لیسانس نبوده و نمونه کپی شده است، در حد کیفیت پلت‌فرم‌ اصلی نخواهد بود.

گفتنی است، پیش از این توافق با خودروسازان چینی برای تولید خودروهای چینی در ایران یکی از راهکارهای خودروسازان بزرگ کشور برای مقابله با تحریم‌های صنعت خودرو بوده است.

بازار خودرو در ایران ماه هاست که با رکود سنگین مواجه شده چرا که گرانی بی سابقه خودرو های تولید داخل توان خرید مردم را کاهش داده است و همین باعث شده تولید خودرو نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند تا حتی کارشناسان این حوزه از احتمال ورشکستگی این صنعت سخن بگویند.

این در حالی است که در گیری ها بین خودرو سازان، وزارت صنعت و شورای رقابت بر سر قیمت گذاری خودر ادامه دارد و به نظر می رسد قرار است قیمت گذاری از انحصار شورای رقابت خارج شود و آزاد شود.

این در حالی است که کنترل نرخ ارز و تامین مواد اولیه با قیمت مناسب می‌تواند باعث رشد تولید خودرو، کاهش قیمت و افزایش خرید شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
کشورهائی که صنعت خودروسازی قابل توجه دارند نظیر فرانسه و آلمان و ژاپن منطقا برای حمایت از تولیدات داخلی خود اقدام به وضع عوارض ورود نسبتا سنگین برای حودروهای وارداتی می کنند. اما این کار برای کشور ما هیچ توجیهی ندارد و طی 30 سال هیچ کمکی به پیشرفت صنعت خودروسازی نکرده و لذا باید عوارض واردات را کاهش دهیم تا نیاز مردم برطرف شود.