يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

آنچه غربی‌ها درباره راکتور اراک نمی گویند

يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 306921
کارشناسان فنی در تهران می گویند غربی ها در تبلیغات منفی خود علیه راکتور آب سنگین اراک عمدا این مسئله را نادیده می گیرند که ایران هنوز هیچ تاسیسات بازفرآوری ندارد.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، کارشناسان فنی در تهران می گویند غربی ها در تبلیغات منفی خود علیه راکتور آب سنگین اراک عمدا این مسئله را نادیده می گیرند که ایران هنوز هیچ تاسیسات بازفرآوری ندارد.

بیش از یک ماه است که دور جدید تبلیغات منفی رسانه ها و منابع غربی –بویژه منابع نزدیک به رژیم صهیونیستی- درباره تاسیسات هسته ای اراک (راکتور آب سنگین و تاسیسات تولید آب سنگین) آغاز شده و اخیرا به شدت اوج گرفته است.

اصلی ترین ادعای منابع غربی این است که اراک یک تاسیسات تولید کننده نگرانی است چرا که ایران می تواند در صورت راه اندازی کامل راکتور آن، پلوتونیوم لازم برای ساخت سلاح هسته ای را به دست بیاورد.

این گزارش ها بویژه از زمانی قوت گرفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش قبلی خود درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرد که ایران قادر خواهد بود در سال ۲۰۱۴ از این تاسیسات بهره برداری کند.

آژانس در گزارش خود اعلام کرده بود ایران گنبد راکتور اراک را نصب کرده است.

ویژگی اصلی راکتور های آب سنگین این است که سوخت مصرف شده آنها دارای درصد بالایی از پلوتونیوم است و به همین دلیل این راکتورها به عنوان چشمه های تولید پلوتونیوم شناخته می شود.

حدود ۸ کیلوگرم پلوتونیوم ۲۳۸ برای ساخت یک سلاح هسته ای کافی است.

اما کارشناسان فنی عقیده دارند آنچه در همه این تبلیغات منفی عمدا مغفول نگه داشته شده این است که ایران هیچ تاسیسات بازفرآوری برای جداسازی پلوتونیم از سوخت مصرف شده راکتور اراک ندارد.

به عقیده این کارشناسان بدون وجود یک تاسیسات بازفرآوری عملا امکان جداسازی پلوتونیوم کاملا متتفی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تمام سال های گذشته رسما در همه گزارش های خود اعلام کرده است که هیچ نوع تاسیسات بازفرآوری درایران وجود ندارد.

این موضوعی است که کارشناسان اطلاعاتی غربی هم آن را تایید می کنند. اخیرا عاموس یادلین، رییس سابق سرویس اطلاعات نظامی اسراییل و آونر گولوف روز ۱۸ مرداد در نیویورک تایمز نوشتند: «با راه اندازی راکتور هسته ای در اراک ایران می تواند به اندازه کافی پلوتونیوم برای ساخت بمب اتم تولید کند. گرچه ایران برای جدا سازی پلوتونیوم از اورانیوم به منظور ساخت بمب باید یک تاسیسات بازفرآوری بسازد».

علاوه بر این، این کارشناسان می گویند راکتور اراک در صورت راه اندازی کاملا زیر نظر آژانس فعالیت خواهد کرد و در نتیجه اظهار نگرانی از فعالیت آن عملا معنایی جز زیر سوال بردن رژیم بازرسی های آژانس ندارد.

ایران اعلام کرده است که راکتور اراک را که یک راکتور ۴۰ مگاواتی است برای جایگزینی راکتور اتمی تهران در نظر گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *