پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

یادنامه مشفق کاشانی رونمایی شد

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 305864
آئین رونمایی از کتاب «به رنگ آینه» یادنامه شاعر معاصر عباس کی منش مشهور به «مشفق کاشانی» شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آئین رونمایی از کتاب «به رنگ آینه» یادنامه شاعر معاصر عباس کی منش مشهور به «مشفق کاشانی» شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

این کتاب به اهتمام رضا حمیدی مشاور وزیر ارشاد و مقدمه سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم آغاز می‌شود، در این اثر که با طرح جلد رضا اسماعیلی در ۲۱۵۰ تیراژ منتشر شده، سالشمار مشفق کاشانی، در آینه نقد و نظر، مشفق در آیینه شعر شاعران، در مکتب استاد مجموعه سخنرانی‌ها مقالات و آرا مشفق کاشانی، کتابشناسی مشفق گزیده اشعار و نوسروده‌ها را در بردارد.

در پایان کتاب عکس‌هایی از این شاعر و دوران گذشته و حال گنجانده شده است. «به رنگ آینه» که در قطع وزیری و حدود ۸۶۴ صفحه منتشر شده، در مراسم شامگاه گذشته و تجلیل از شاعر کاشانی پس از رونمایی به حاضران اهدا شد.

بر اساس این گزارش، آئین نکوداشت مشفق کاشانی با حضور سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم، حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام دعایی و حمید سبزواری از خدمات و تلاش‌های نزدیک به هشت دهه عباس کی منش با اعطای هدایایی تجلیل به عمل آمد.

حسینی وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، حمیدرضا شاه آبادی معاون وزیر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حسین تقی‌پور رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما، امیر خوراکیان، مرتضی امیری اسفندقه ، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و پاشایی مدیر مرکز موسیقی همچنین نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان آران و بیدگل به صورت جداگانه هدایایی از قبیل لوح و تابلو فرش به عباس کی منش اعطا کردند.

در این برنامه محمد گلریز از خوانندگان کشورمان به اجرای چند قطعه به صورت زنده پرداخت و در ادامه کلیپی از سخنان رهبر انقلاب در دیدار با اعضای برگزاری ستاد نکوداشت مشفق کاشانی برای حاضران پخش شد.

عبدالحسین مختاباد از دیگر خوانندگانی بود که چندین سرود و ترانه مشفق را با آهنگ اجرا کرد و مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

پیش از این عنوان شده بود «علی جنتی» وزیر پیشنهادی دکتر روحانی برای سکان داری وزارت ارشاد یازدهم هم در این مراسم شرکت خواهد کرد اما شب گذشته جنتی غایب بود.

از دیگر میهمانانی که پیش از این نسبت به حضورش اطلاع رسانی شده بود می‌توان به حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری اشاره کرد، اما وزیر ارشاد عنوان کرد: آقای محمدی گلپایگانی روز عید سعید فطر و پس از نماز عید اعلام کردند که نمی‌توانند در این نکوداشت شرکت کنند.

از نکات جالب این مراسم تعریف و تمجید عباس‌کی منش شهره به مشفق کاشانی از وزیر ارشاد بود چرا که او عنوان کرد سخنان حسینی طی این چهار سال بدون تکرار و اعجاب‌انگیز و بی نظیر بوده است.

مشفق در ادامه خود را شاگرد محمد علی بهمنی خواند و عنوان کرد: بهمنی غزل را به اوج رساند از این رو من شاگرد آقای بهمنی هستم.

در این مراسم شاعرانی چون، ناصر فیض، فاضل نظری، سعیدی راد، اسماعیل امینی، امیری اسفندقه و... حضور داشتند.

عباس کی منش مشهور به مشفق کاشانی، متولد سال ۱۳۰۴ کاشان است. او با اخذ درجه فوق لیسانس به تدریس مشغول شد و مدت ۳۷ سال در آموزش و پرورش به تربیت نسل جوان کشور پرداخت. «خاطرات»، «هفت بند التهاب»، «انوار ۱۵ خرداد»، «سوگنامه امام (ره)»، «مجموعه شعر جنگ» و ... از آثار کاشانی به شمار می‌آید.

«صلای غم» تضمین ۱۲ بند محتشم کاشانی، «خاطرات» (سال ۱۳۲۴)، «سرود زندگی» (سال ۱۳۴۲)، «شراب آفتاب» (سال ۱۳۴۲)، «آذرخش» (گزینه اشعار)، «آینه خیال» (سال ۱۳۷۲)، «بهار سرخ سرود» (سال ۱۳۷۳)، «هفت بند التهاب» (سال ۱۳۷۵)، «نقشبندان غزل» (سال ۱۳۶۵)، «انوار ۱۵خرداد» (سال ۱۳۶۵)، «خلوت انس» (سال ۱۳۶۸)، تصحیح «دیوان حاج سلیمان صباحی بیدگلی» با همکاری پرتو بیضایی (سال ۱۳۴۰)، «مجموعه شعر جنگ»، «تذکره شاعران معاصر» و «راز مستان» از دیگر آثار مشفق کاشانی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *