دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

بازی دو سر بردی برای غرب!

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 304653
هر چند که سران آمریکا برآنند تا به اقدامات خود جنبه امنیتی دهند اما انتخاب القاعده و مسئله شنود مکالمات برای تعطیلی سفارتخانه های غربی ابهاماتی را در صداقت رفتاری غربی ها ایجاد می کند.
به گزارش جهان به نقل از سیاست روز، این روزها از محورهای رسانه ای کشورهای غربی را تعطیلی سفارتخانه های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تشکیل می دهد. در این ادعاها دو محور مشاهده می شود. نخست آنکه القاعده به دنبال اجرای حملات تروریستی به سفارتخانه های این کشورها می باشد و طراحی گسترده ای در این حوزه داشته است.

دوم آنکه دستگاه های اطلاعاتی غربی با شنود مکالمات سران القاعده به این مهم دست یافته اند. آنها ادعا دارند که با پیگیری اطلاعاتی و ضبط مکالمات متهمان به همکاری با القاعده توانسته اند این تهدیدات را کشف و برای خنثی سازی آنها اقدام نمایند.

هر چند که سران آمریکا برآنند تا به اقدامات خود جنبه امنیتی دهند اما انتخاب القاعده و مسئله شنود مکالمات برای تعطیلی سفارتخانه های غربی ابهاماتی را در صداقت رفتاری غربی ها ایجاد می کند. در هفته های اخیر سران غرب با دو چالش مواجه هستند. اولا اعتراض به اقدامات دستگاه های امنیتی مبنی بر نظارت بر زندگی شخصی شهروندان به شدت افزایش یافته است بویژه بسیاری تاکید دارند این رفتارها جنبه نژاد پرستانه داشته و بیشتر معطوف به مسلمانان و رنگین پوستان می شود. ثانیا، افشای جاسوسی و شنود مکالمات شهروندان توسط اسنودن کارمند سابق سازمان سیا به یک رسوایی برای غرب مبدل شده است.

با توجه به این شرایط می توان گفت که هر چند به دلیل انزجار جهانی از سیاست های آمریکا ، حمله به سفارتخانه های غربی امری دور از ذهن نمی باشد اما در مقطع کنونی تدابیر اعلام شده برای سفارتخانه های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بیش از آنکه جنبه واقعی داشته باشد برگرفته از طراحی دولتمردان برای رسیدن به اهداف جانبی است. آنها با این ادعاها از یک سو تشدید فضای امنیتی بویژه علیه مسلمانان و رنگین پوستان را توجیه می کنند بویژه اینکه سفارتخانه های تعطیل شده یا در آفریقا و یا در کشورهای اسلامی است.

از سوی دیگر آنها با این اقدامات جاسوسی و شنود مکالمات از شهروندان را امری مجاز می نمایند و حتی برآنند تا چهره اسنودن را از یک قهرمان به یک تهدید کننده امنیت تغییر دهند. آنها حتی برآنند تا چهره روسیه را نیز از ناجی آزادی به پناهگاه حامیان تروریسم تغییر دهند. با توجه به این شرایط دور از ذهن نمی باشد که در روزهای آتی متن هایی به نام برخی سران القاعده مبنی بر طراحی برای حمله به سفارتخانه ها و منافع غرب در جهان انتشار داده شود و حتی حملاتی جزیی به سفارتخانه های آمریکا و یا برخی کشورهای اروپایی صورت گیرد تا ادعاهای سران غرب باور پذیری بیشتری پیدا کند.

در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می توان گفت که دولتهای غربی برآنند تا از تحولات مذکور برای رسیدن به منافع بیشتر بهره برداری کنند در حالی که حقیقت امر آن است که از یک سو آنها خود عاملان ایجاد گروه های تروریستی بوده اند و از سوی دیگر آنها با رویکرد به جاسوسی از شهروندان خود به تهدیدی برای امنیت فردی جهانیان مبدل شده اند. دو اصلی که در نهایت سران غرب به خاطر آنها باید مجازات گردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *