شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

پرهیز شدید آیت‌الله بهجت از مکروهات

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 302098
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت تاکید فراوانی مبنی بر پرهیز از مکروهات داشتند و این امر در همه امور زندگی ایشان نمایان بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی جمعه شب در شانزدهمین جلسه درس اخلاق رمضان که در حسینیه امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد اظهار کرد: هر کس در مشکلات صبر پیشه کند می‌تواند به اجر و ثواب الهی هم امیدوار باشد.

وی با طرح این سوال که آیا امتحانات الهی و سختی آنها برای همه انسان‌ها یکسان خواهد بود افزود: به یقین هر یک از بندگان که دارای ایمان و معرفت بیشتری باشند آزمون‌های سخت‌تری را هم پیش رو خواهد داشت.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: در زندگی معمولی هم دانش‌آموزانی که وارد پایه‌های بالاتر تحصیلی می‌شوند امتحانات مشکل‌تر و متفاوت‌تری را باید بگذرانند به همین ترتیب در امور معنوی هم کسانی که در امتحانات قبلی موفق بوده‌اند باید در آزمون‌های سخت‌تری عیار ایمانشان سنجیده شود و در عین حال کسانی که دارای استعدادهای ویژه‌ای هستند در معرض امتحانات دشوارتری هم قرار می‌گیرند و مجموعه این امور یک کار عقلانی است.

وی با بیان اینکه همه انسان‌ها از پیامبران و معصومان تا انسان‌های عادی و ضعیف‌الایمان به وسیله عواملی امتحان می‌شوند گفت: با این وجود درجه و سختی امتحانات الهی بستگی به معرفت و شناخت بندگان دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به برخی روایات که مشکلات را در درجه نخست از آن اهل بیت(ع) می‌دانند عنوان داشت: پس از آن بزرگواران شیعیان واقعی مصائب بیشتری را باید تحمل کنند زیرا هر کس آمادگی و ایمان بیشتری دارد به وسیله مشکلات فراوان‌تر در معرض امتحان قرار می‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: سرعت سیلی که به سمت دره‌ها سرازیر می‌شود بسیار زیاد است و بر اساس احادیث اسلامی سرعت بلاها به سمت اهل بیت(ع) از آن هم بیشتر است.

وی انکار این امر را نشانه ضعف در ایمان دانست و گفت: ایمان حقیقی به انسان این شناخت را می‌بخشد که دریابد در این جهان هر چه رخ می‌دهد بر اساس خواسته خداوند بوده و خدا هم چیزی جز نیکی برای بندگان صالح خویش و مصلحت آنها نمی‌خواهد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه خداوند هیچ دشمنی با بندگانش ندارد ابراز کرد: حقیقت این است که سعادت بشر در گرو گذر از مشکلات و صبر بر آنهاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تکامل حقیقی انسان را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: هرچه آدمی به خداوند نزدیک‌تر شود رشد و کمال بیشتری هم خواهد یافت، امتحانات الهی هم که گاه در قالب مشکلات و برخی مواقع در قالب نعمت‌ها جلوه می‌یابند برای همین منظور هستند.

وی ادامه داد: آنها که ایمان حقیقی دارند وقتی در مشکلات گرفتار می‌شوند از خداوند می‌خواهند صبر مضاعفی به آنها اعطا کند و این امر را نعمت بزرگی برای خود می‌دانند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به حادثه عاشورا و گرفته شدن نعمت بزرگی به نام امام حسین(ع) از مسلمانان گفت: با این حال در زیارت عاشورا می‌خوانیم که خدایا علاوه بر صبر در این مصیبت، شکرگزار تو نیز هستیم؛ درک صحیح فلسفه این شکر می‌تواند ثواب یک بار خواندن آن را معادل هزار سال عبادت قرار دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهادت اباعبدالله(ع) در نظام آفرینش وجود دارد تا گروهی به واسطه آن هدایت شوند اظهار کرد: امام حسین(ع) هم پس از این واقعه اوج گرفت و شیعیان هم به همین دلیل از برکات و مواهب آن برخوردار شدند.

وی ادامه داد: در دایره آزمون‌های الهی، امتحاناتی وجود دارند که برای سنجش برخی انسان‌ها طراحی شده‌اند اما به دلیل ظرافت و پنهان بودنشان دیگری از آن مطلع نمی‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود به نقل خاطره‌ای از کمک مرحوم آیت‌الله بهجت به خانواده خود اشاره و ابراز کرد: مدتی بود که به دلیل فعالیت‌های مبارزاتی در خارج از قم به سر می‌بردم و همسرم در قم تنها بود؛ روزی آیت‌الله بهجت همسر و یکی از فرزندانش را برای رساندن کیسه‌ای برنج و مبلغی پول به درب منزل ما می‌فرستد اما پسرشان تنها تا ابتدای کوچه می‌آید و همسرشان آنها را تحویل می‌دهد و همین امر سبب تعجب من شده بود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: بعدها دریافتم این مرجع تقلید و عارف بزرگ نمی‌خواسته در این مسیر امر مکروهی صورت بگیرد زیرا کراهت دارد مرد غریبه به داخل خانه‌ای برود که فقط همسر آن شخص در منزل است.

وی گفت: این گونه رفتار کردن شیوه مومنان حقیقی است و آنها نمی‌خواهند هیچ‌گاه بر خلاف میل خداوند رفتار کنند؛ پیروی از سیره حضرت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ما را در رسیدن به سطحی از زندگی که گناهی در آن وجود نداشته باشد یاری خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *