پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

خالی شدن زندان یادگاری شهید لاجوردی

دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب: 301060
یادگاری شهید لاجوردی که ۲۸ سال قبل با احیای سنت گلریزان به مردم ایران هدیه داده شد، رمز خالی شدن زندان‌ها از زندانیان جرایم غیر عمد است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سنت حسنه گلریزان در کشور ما از نمونه‌ سنت‌های ایرانی و اسلامی است که پس از انقلاب اسلامی به طور شایسته‌ای توسط شهید لاجوردی احیا شد.

این سنت حسنه که راه و رسم پهلوانی بوده و از حضرت علی (ع) به شیعیان منتقل شده است با هجوم فرهنگ غرب به کشور در دوره پهلوی اول به فراموشی سپرده شده تا آنجایی که در دوره‌هایی نیز این عمل مورد سرزنش قرار می‌گرفت.

این غرب‌زدگی تا آنجا پیش رفت که حتی امروز نیز برخی افراد، گذشتن از کنار مشکلات دیگران را نوعی روشنفکری و تجدد بدانند و با نگاهی خود بزرگ‌بین از کنار هر مشکلی در جامعه به سادگی بگذرند.

اما با تحولی که انقلاب اسلامی در مویرگ‌های این کشور ایجاد کرد، شهید بزرگوار لاجوردی این سنت گلریزان را در سازمان زندان‌های کشور آن هم ۲۸ سال قبل زنده کرد، چراکه اهمیت این موضوع را پیش از هر شخص دیگری درک کرده بود.

رقیه اسدی از مشاوران خانواده در مدارس است که به خبرنگار فارس می‌گوید: بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان ناشی از عدم حضور سرپرست در خانواده است که یکی از علل نبود سرپرست خانواده در جمع فرزندان و همسر نیز همین ارتکاب جرایم غیر عمد و حضور در زندان است.

وی می‌افزاید: بی‌تردید این مشکلات در خانواده باقی نمانده و به سرعت جنبه اجتماعی به خود می‌گیرد، یعنی یک آسیب اجتماعی از خانواده‌ای که سرپرست خانواده ندارد، به راحتی می‌تواند به جامعه منتقل شده و دیگر افراد جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان را درگیر کند.

هم‌اکنون در استان قزوین ۱۰۶ زندانی جرایم غیر عمد وجود دارند که در ماه مبارک رمضان امسال می‌توانند با کمک خیران نیکوکار از زندان آزاد شده و به آغوش گرم خانواده بازگردند.

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند در استان قزوین کار خود را به طور رسمی از سال ۸۶ آغاز کرده است و در همین فاصله کم‌تر از شش سال توانسته است یک‌هزار و ۳۹۵ زندانی را آزاد کند.

مبلغ کل بدهی در این مدت ۳۷۸ میلیارد و ۲۹ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۱۶۸ ریال بوده که از این مقدار، ۲۲ میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۱۲۹ ریال مبلغ پرداخت از ستاد دیه استان قزوین و خیرین این استان است.

یادآور می‌شود ۶۲ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۸۲ ریال نیز از سوی ستاد دیه کشور پرداخت شده است.

اما این گلریزان تنها برای جذب سرمایه در راستای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد حرکت نمی‌کند، بلکه در جلب اولیای دم به گذشت نیز گام‌های مؤثر و خوبی را برداشته است.

این ستاد از سال ۸۶ تاکنون توانسته است ۱۷۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۵۸۸ ریال را از مسیر گذشت اولیای دم در این مسیر احسان کند.

آیت‌الله هادی باریک‌بین امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان قزوین نیز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس اعلام می‌کند: جشن گلریزان یعنی کمک به مستضعفان و کمک به محرومان جامعه یعنی از بین بردن نارسایی و مشکلات که همه این موارد خیر دنیا و آخرت را در پی دارد.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری حتی گلریزان را بااهمیت‌تر از این مهم دانسته و تأکید می‌کند: برگزاری جشن گلریزان در حقیقت نوعی کمک به دولت کریمه جمهوری اسلامی ایران است چراکه تا استقرار دولت جدید و تلاش برای برقراری عدالت و جریان انداختن تولید، مردم نیکوکار می‌توانند با انجام این کار خیر و یاری رساندن به مستضعفان یاری‌رسان دولت نیز باشند.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: هر سال با برگزاری جشن گلریزان در استان قزوین همه زندانیان جرایم غیرعمد آزاد می‌شود و این موضوع، نیکوکار و انسان‌دوستی مردم این استان را نشان می‌دهد.

وی تأکید می‌کند: البته گلریزان چند خانواده را نجات می‌دهد، چراکه علاوه بر خانواده زندانی، اولیای دم نیز که یکی از اعضای خانواده را از دست داده‌اند می‌توانند در صورت نیاز از برکات این مهم بهره ببرند.

اما سید مرتضی حسینی که از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است نگاهی متفاوت از جشن گلریزان به مخاطبان ارائه داده و به خبرنگار فارس می‌گوید: بی‌تردید نبود سرپرست خانواده مشکلات فردی و اجتماعی گسترده‌ای را برای همه جامعه رقم می‌زند و همه در برابر این موضوع مسئول هستند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک تأکید می‌کند: باید با ابزار هنر و رسانه این رنج و مشکلات را به تصویر کشید که اگر این مهم تحقق یابد، بی‌تردید میزان مشارکت مردم در جشن گلریزان چند برابر خواهد شد.

روح‌الله عباسپور نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی نیز با نگاهی دینی به جشن گلریزان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس مطرح می‌کند: ایرانی‌ها در زمینه کمک بو نیازمندان و مستضعفان از دوران پیامبر مطرح بودند و انقلاب اسلامی نیز این حس را در مردم کشورمان قوت بخشید.

وی تأکید می‌کند: بی‌تردید برگزاری جشن گلریزان امری خیر است که هیچ کس نمی‌تواند آن را نفی کند.

جمال انصاری مدیرکل دادگستری استان قزوین نیز بیان می‌کند: دولت گام‌های مؤثری برای آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد در کشور برداشته به گونه‌ای که در سال جاری ۶۰ درصد هزینه‌های مالی را بر عهده گرفته و مابقی نیز از سوی خیران و گذشت شاکیان پرونده تأمین می‌شود.

وی مهم‌ترین هدف برگزاری جشن گلریزان را در ماه مبارک رمضان، تأمین بخش مهمی از منابع مالی با استفاده از مشارکت‌های مردمی و خیران به منظور آزادسازی جرایم غیر عمد اعلام می‌کند.

امید است امسال نیز نه تنها به همت خیران استان قزوین، زندانی جرایم غیر عمد در زندان‌های استان باقی نماند بلکه خیران استان به یاری دیگر زندانیان کشور نیز بشتابند که وقت بسیار تنگ است، ثانیه‌ها زود زود می‌گذرند، رمضان از نیمه می‌گذرد و عید فطر می‌شود و تازه با خود می‌گوییم ناگهان چقدر زود دیر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *