پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

نگاهی به سفر مخملباف به اسرائیل

يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 299200
محسن مخملباف در حالی در جشنواره بین‌المللی فیلم اورشلیم درباره دوستی با اسرائیل سخن گفت که این رژیم موج جدیدی از فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی را برای آنچه مخملباف «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و اسرائیل» خوانده، آغاز کرده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روز جمعه بود که خبر سخنان محسن مخملباف در جشنواره بین‌المللی فیلم اورشلیم در مدح فرقه ضاله بهائیت و در دوستی با اسرائیل منتشر شد.

وی در سخنانی در حاشیه این جشنواره خطاب به ساکنان اشغالگر رژیم صهیونیستی گفته بود: شما را دوست دارم اما خواهش می‌کنم به ایران حمله نکنید چراکه حمله راه حل نیست بلکه وضع را بدتر می‌کند.

وی همچنین خواستار حمایت اسرائیل و غرب از کسانی شده بود که به گفته او «نیروهای دمکرات» هستند و افزوده بود: بهتر است ایران و رژیم صهیونیستی گفت‌وگوی فرهنگی داشته باشند.

پس از سفر او به سرزمین‌های اشغالی بود که ۱۵۰ تن دانشگاهیان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران و کسانی که خود را حامی تفکرات وی می‌دانند در نامه‌ای سرگشاده به محسن مخملباف، تصمیم او برای شرکت در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم اورشلیم را عمیقا نگران کننده دانستند.

این افراد که در میان آنها چهره‌های هنری و ادبی خارج‌نشین و اپوزوسیون از جمله اروند آبراهامیان، الهه رستمی، و حمید دباشی به چشم می‌خورد نوشتند: «تصمیم آقای مخملباف برای شرکت در جشنواره‌ای که مستقیما توسط دولت اسرائیل حمایت مالی می‌شود و قرار است از ایشان به شکل ویژه‌ای در جشنواره تقدیر شود، به مثابه‌ حمایت ضمنی وی از سیاست‌های آپارتاید دولت اسرائیل است».

اما مخملباف حتی به حامیان خارج‌نشین خود روی خوش نشان نداده و با دفاع از عملکرد خود گفته است: من مفتخرم که راهگشای سینمای ایران به اسرائیل بوده و هستم و بایکوت کردن و بیانیه نوشتن چیزی را حل نمی‌کند؛ چرا روشنفکران نمی‌کوشند با سفر و گفت‌وگو مشکل را حل کنند؟ چرا تلاش نمی‌شود نفرت مذهبی برطرف شود؟



تلاش‌های رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

سخنان مخملباف در حالی صورت می‌گیرد که چندسالی است رژیم صهیونیستی موج جدیدی از فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی را برای آنچه مخملباف «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و اسرائیل» خوانده آغاز کرده است.

این رژیم در حالی که به همراه ایادی خود در جهان عرب موج «ایران‌هراسی» و «شیعه‌هراسی» را به راه انداخته است با استفاده از برخی صهیونیست‌های ایرانی‌تبار در این رژیم، تلاش‌هایی برای بازسازی سروده‌های خوانندگان مبتذل دوران طاغوت کرده و موج‌هایی را برای آنچه «دوستی دو ملت ایران و اسرائیل» می‌خواند در فضای مجازی ایجاد کرده است.

در همین حال سخنان مخملباف در حالی بیان می‌شود که علاوه بر موج تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه رژیم صهیونیستی، در سال‌های اخیر شاهد اوج‌گیری تحریم‌های فرهنگی و آکادمیک علیه این رژیم هستیم.



تحریم کنندگان فرهنگی و آکادمیک رژیم صهیونیستی

نیمه اردیبهشت گذشته بود که استیون هاوکینگ، استاد فیزیک دانشگاه کمبریج، ضمن تحریم آکادمیک رژیم صهیونیستی از سخنرانی در یک کنفرانس در شهر اشغالی بیت‌المقدس خودداری کرد.

او یک فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس ٧١ ساله است که در حال حاضر، عضو انجمن سلطنتی علوم بریتانیا و همچنین عضو انجمن اسقفی علوم، آکادمی علمی کلیسای کاتولیک است و نظریه‌های وی در زمینه منشاء کهکشان‌ها، او را به یکی از معروف‌ترین دانشمندان زنده دنیا تبدیل کرده است.

پیش از این در طول چند سال گذشته افرادی چون «استیوی وندر» آهنگساز و خواننده سیاه‌پوست آمریکایی، «تون‌یاردز»، «چان مارشال» معروف به «کت پاور» و گروه آمریکایی موسوم به «دردهای خالص و پاک قلب» و ویلسون کاساندرا، خواننده زن سیاه‌پوست آمریکایی کنسرت‌های خود در تل‌آویو و سرزمین‌های اشغالی را لغو کرده بودند.

در این راه حتی کسانی چون «آلیس واکر» نویسنده سیاه‌پوست برنده پولیتزر که با نوشتن کتابی در حمایت از فلسطینی‌ها در این تحریم فرهنگی حاضر شده است، مورد خشم لابی صهیونیستی قرار گرفته و مورد حمله قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *