دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰

از کفاشیان حلالیت بطلبید

شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 295692
رئیس کمیته ملی المپیک گفت: کسانی که به علی کفاشیان زخم زبان می‌زدند حالا باید از او حلالیت بطلبند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمد علی آبادی، رئیس کمیته ملی المپیک که حدود ۵ سال پیش زمینه‌ساز حضور علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال بود و به دلیل عدم صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۰ مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت حالا با صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ حرف‌های جدیدی را مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانیم:

 آقای علی آبادی به نظر می‌رسد شما هم از صعود تیم ملی به جام جهانی خوشحال هستید؟


بله، من مطمئن بودم که تیم ملی ما به جام جهانی صعود می‌کند. بارها هم گفته بودم که این اتفاق خواهد افتاد. از آقای کفاشیان هم به واسطه کاری که انجام دادند تشکر می‌کنم چرا که کار درستی را وی انجام داد. مربی خوبی را برای تیم ملی آوردند و علیرغم اینکه در طول مسابقات مقدماتی جام جهانی بدشانسی هم آورده بودند اما من فکر می‌کردم که به لطف خدا به جام جهانی صعود خواهیم کرد و خوشبختانه این اتفاق رخ داد و باعث شد یک موج شادی بین مردم ایجاد شود. در کنار انتخابات بزرگ و با شکوهی که مردم برگزار کردند و جواب بزرگی به استکبار جهانی و همچنین به دشمنان خارجی و داخلی دادند و اکثریت مردم در انتخابات حضور پیدا کردند یک موج شادی از این بابت ایجاد شد که منجر به شادی هم مردم و هم رهبر معظم انقلاب شد.

فوتبال هم یک انرژی مضاعف را به جامعه تزریق کرد و مردم به خیابان‌ها ریختند و من حساب می‌کردم که بروم کره‌جنوبی و همرا تیم ملی در کره باشم، ولی به دوستان گفتم من در تهران می‌مانم و انشاء‌الله تا شادی خودم را با مردم و بین مردم تقسیم ‌کنم. گفتم به میان مردم خواهم رفت و همین کار را هم کردم. بعد از اینکه بازی تیم ملی تمام شد به خیابان‌های تهران رفتم با مردم بودم و در کنار مردم این شادی را جشن گرفتم.

 ولی بودن در کره‌جنوبی می توانست حال و هوای دیگری داشته باشد.


به هرحال آنجا بودن هم خوب بود اما من مطمئن بودم مثل سال‌های قبل که در بازی استرالیا یک موج عجیب شادی در بین مردم ایجاد شد مطمئن بودم ما در آنجا (کره) با گرفتن یک مساوی یا برد با احتمال تساوی بازی قطر و ازبکستان می‌توانیم به جام جهانی صعود کنیم و نتیجه آن خواهد شد که ریز و درشت مردم، پیر و جوان، زن و مرد همه به خیابان‌ها خواهند رفت و این موفقیت بزرگ را جشن می‌گیرند و من خیلی دلم می‌خواست در آن لحظه‌ها و ساعات در بین مردم باشم.

به طبع ماندم تا در کنار مردم باشم و خوشحال هستم که این بار در این جشن در بین مردم بودم.

 به نظر می رسید شما بیش از هر فرد دیگری از این صعود خوشحال باشید، چون خودتان کفاشیان را رئیس فدراسیون کردید و سالها به خاطر همین انتخاب مورد انتقاد بودید. این موضوع را می پذیرید؟


انتقاد جزئی از ورزش است؛ اگر انتقاد عادلانه و منصفانه باشد هیچ مشکلی نیست. زمانی انتقاد اذیت می‌کند که از بُعد عدالت و انصاف خارج شود و مسائل فردی و شخصی لحاظ می‌شود. ما به عنوان مدیران این کشور به هیچ وجه قصد نداریم و نباید مسائل را شخصی بکنیم. واقعا معتقدم کسانی که در این مدت به کفاشیان زخم زبان زدند، او را اذیت کردند و به او توهین کردند این‌ها امروز باید بیایند و از علی کفاشیان حلالیت بطلبند و باید بیایند و از او عذرخواهی کنند. یک مدیری ایستاد و پا فشاری کرد، همه فشارهایی که به او آوردند را با لبخند با آرامش از آن عبور کرد تا تیم ملی آسیب نبیند و در کنار آن یکی از بهترین مربیان دنیا را برای تیم ملی فوتبال کشورمان آورد و من به شما عرض می‌کنم ما با این مهره‌هایی که الان در تیم ملی هستند و عموما هم جوان هستند احساس می‌کنم که ما در مسابقات جام جهانی با لطف خدا مشکلی نخواهیم داشت و اگر این تیم را خوب مدیریت کند، خوب به آن برسند به راحتی در دوره بعد هم در جام جهانی خواهیم بود. آنهایی که بی‌انصافی کردند، آنهایی که بی اخلاقی کردند، آنهایی که بدرفتاری کردند را ما به جامعه و خدا واگذار می‌کنیم و بعضا هم قابل هدایت هم نیستند که حالا مثلا با صحبت حل بشود، چون این‌ها اصلا مغرضانه برخورد می‌کنند. به هرحال شما می‌دانید که در بخش فوتبال امروز در آسیا تیم‌های قدرتمندی وجود هستند؛ ژاپن، کره‌جنوبی، کره شمالی، عراق، عربستان، قطر، امارات و ازبکستان تیم‌های قدرتمندی هستند. متاسفانه فقط ۴ تیم از آسیا به جام جهانی می‌رود و نمی‌توان به راحتی به جام جهانی صعود کرد.

تیم‌هایی که نام بردم تیم‌های بزرگ و قدرتمندی در آسیا هستند ضمن اینکه هر روز دارد سبک بازی تیم‌های ملی در سطح آسیا به هم نزدیک می‌شود. شما یادتان هست در دوره‌های گذشته کره تیمی بود که به راحتی از ایران و تیم‌های دیگر امتیاز می‌گرفت و حتی خیلی راحت پیروز می‌شد اما اکنون سطح بازی‌ها به هم نزدیک شده است و ۴، ۵ تیم نهایتا با پلی‌آف می‌توانند به جام جهانی صعود کنند بنابراین کار برای صعود به جام جهانی در آسیا سخت شده است در حالی‌که در دنیا کشورها هزینه‌های بسیار سنگینی برای فوتبالشان انجام می‌دهند، چارچوب‌های بسیار قدرتمندی را دارد در حالی‌که دخالتی هم در کارشان نمی‌شود؛ اذیتشان نمی‌کنند، روح و روانشان را آزار نمی دهند، بلکه کمکشان می‌کنند. برخلاف کشور ما که یک رئیس فدراسیون فوتبال را به محض اینکه یک امتیاز از دست می‌دهد و هنوز پایان کار معلوم نیست به شدیدترین وجه ممکن مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. این روش، روش درستی نیست. من امیدوارم این رفتارهای غلط و غیر اسلامی و غیر انسانی در کشور ما حل شود، تحمل همه در ارتباط با مدیرانشان بالا برود و این را بپذیریم که ورزش دو سر دارد، شکست دارد، باخت دارد و این‌ها را بپذیریم و با موضوعات هم عاقلانه برخورد کنیم.

من خیلی خوشحال هستم که اتفاقی که افتاد (صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی) اتفاق بزرگی بود و خوشحالم که در این دوره ۸ ساله که من در ورزش کشور بودم این اتفاقات بسیار بزرگ در ورزش کشور افتاد. ورزش کشور دارایی‌اش از لحاظ زیرساخت‌ها که مهمترین عامل توسعه ورزش است به دو برابر افزایش یافت، ورزش بانوان قدرت گرفت و برای اولین بار در بازی‌های آسیایی بانوان مدال آوردند. آنها در المپیک حضور پیدا کردند و جایگاه ششمی را به دست آوردند و مطمئن هستم که اگر به این موضوع رسیدگی شود در آینده نه چندان دور قدرت بانوان ما از قوه به فعل تبدیل خواهد شد و سهم مدال‌آوری آن‌ها بسیار بالاتر خواهد رفت. این ظرفیت در جایگاه بانوان ما است، ما توانستیم بارها و بارها در سطح آسیا و جهان در والیبال، بسکتبال، وزنه‌برداری، تکواندو و در چندین رشته دیگر خودمان را نشان دهیم. ما توانستیم جایگاه هفدهم جهان را در المپیک به دست آوریم و در پارالمپیک جایگاه دوازدهمی را تصاحب کردیم و در بازی‌های آسیایی توانستیم جایگاه چهارمی را کسب کنیم و در فوتبال هم توانستیم به جام جهانی صعود کنیم، اینها موفقیت‌های بزرگی است که امیدوارم در دوره بعد ریاست جمهوری که جناب آقای حسن روحانی تصدی امور را به دست می‌گیرند به مسئله ورزش که مسئله جوانان کشور است همین توجه ویژه‌ای که هست را داشته باشند و کمک کنند. این ورزش در حال رشد باید راه خودش را ادامه بدهد و باعث افتخارات بالاتر برای جمهوری اسلامی ایران شود.

اما در همین مقطع بارها از سوی برخی از مدیران به شدت مورد انتقاد قرار گرفتید و حاضر نشدید پاسخ‌شان را بدهی. این واکنش علت خاصی داشت؟

من هرگز اهل دعوا کردن و جواب دادن نیستم. جواب را مردم خواهند داد و جواب را جامعه فنی و ورزش ما خواهد داد. همه چیز بابت کارهایی که در روزش انجام شده روشن است. بزرگترین کارهایی که در تاریخ ورزش ما سابقه نداشته در این دو دوره ریاست جمهوری نهم و دهم اتفاق افتاده است و این چیزی نیست که یک فرد بتواند آن را انکار کند و یا حتی آن را کم یا زیاد کند. این اصل کاملا مشخص است، واقعا بی‌نظیر بوده و من می‌خواهم به عنوان کسی که می‌توانم به عنوان یک کارشناس ورزش به شما بگویم دسترسی مجدد به این موفقیت‌هایی که اکنون به دست آمده در آینده خیلی سخت است و باید خیلی شدید همدلی، رفاقت، صمیمیت و کار بشود تا بتوانیم این جایگاه‌ها را حفظ کنیم، بنابراین آن‌هایی که وارد دعوا و بحث‌های دعوایی می‌شوند. به نظر من دلیلش این است که منطق کار و منطق فکری و منطق عملی ندارند که وارد این بحث‌ها می‌شوند، در غیر این صورت این بحث‌ها بحث کارشناسی است و باید با این مسائل به شکل کارشناسی برخورد کرد. اگر کارشناسی برخورد کنیم و کارشناسی نگاه کنیم عرض کردم عادلانه و منصفانه نگاه کنیم اتفاقاتی که در ورزش کشور در سال‌های گذشته افتاد بی‌نظیر است. من امیدوارم این اتفاقات تداوم داشته باشد و ما روزی را شاد باشیم که پرچم کشورمان بالاتر از همه پرچم‌ها در همه ابعاد ورزشی بدرخشد.

 نظرتان در مورد اظهارات اخیر محمود خسروی وفا و افشاگری وی علیه شما چیست؟

این بحث‌هایی را که خسروی وفا مطرح کردد را من در مقام جواب دادن به ایشان نیستم فقط می‌خواهم بگویم که این بحث‌هایی که ایشان (خسروی وفا) مطرح کردند بدون شک اشتباه و غلط بوده و بدون یک ذره شک اشتباه است. با وی هم من صحبت کردم و قرار شد که خود ایشان در این رابطه حرف‌هایش را اصلاح بکند.

 در خصوص کندن فنس‌های کمیته ملی المپیک که از سوی وزارت ورزش در اواخر هفته گذشته انجام شد چه صحبتی دارید؟

این کار که یک کار بی‌تدبیری و عجولانه و بی‌منطقی است به هرحال ما مسئولیت حفاظت و حراست از ورزشکاران دختر و پسر که عموما جوان هستند را برعهده داریم. باشگاه انقلاب محل رفت و آمد ده‌ها هزار نفر در روز و شب است باید آکادمی کمیته ملی المپیک در یک محیط بسته‌ای باشد که بچه‌های مردم و جوانان مردم در امنیت باشند. این کار به نظر من کاملا کار غلط و بی‌تدبیری بود ما هم نخواستیم در فضای جابجایی دولت بحث سنگینی را ایجاد بکنیم، لذا فعلا سکوت کردیم تا بعدها در ارتباط با آن صحبت بکنیم.

 با توجه به سابقه مدیریت شما در سازمان تربیت بدنی برکناری محمد رویانیان از سمت مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس در این مقطع فصل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این دیگر در اختیار وزیر ورزش است، اجازه بدهید خود وزیر ورزش در این ارتباط تصمیم بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *