جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۱

دنده معکوس پرسپولیس با علی دایی

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب: 289589
چهار باخت متوالی با ۴ گل خورده در هر بازی و خلق یک رکورد تاریخی در این زمینه، شاید نخستین موضوعی باشد که با انتخاب دایی به عنوان سرمربی به ذهن بخشی از هواداران پرسپولیس خطور می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، طرفداران تیم پرسپولیس طی سالیان اخیر تلخکامی‌های فراوانی را تجربه کرده‌اند. به واقع پس از قهرمانی این تیم با افشین قطبی در سال ۸۷ هواداران دیگر روزهای خوشی را از تیم محبوب خود شاهد نبوده‌اند.

تا آنجا که طی چند فصل گذشته حتی با قرار گرفتن این تیم در نیمه دوم جدول ۱۸ تیمی لیگ برتر، پرسپولیس هواداران دو آتشه خود را سنگ روی یخ کرد و موجبات طعنه‌ و کنایه‌های طرفداران دیگر تیم‌ها از جمله رقیب سنتی را فراهم آورد.

تنها نکته‌ای که موجبات تسلی خاطر هواداران طی این سال‌ها بوده است بازی دراماتیک و برد تاریخی دو فصل قبل برابر رقیب دیرینه آن هم با درخشش یک خارجی ناآشنا در آن زمان به نام "ایمون زاید" بود.

جدای از این، کسب دو عنوان قهرمانی جام حذفی در فصول اخیر تنها دلخوشی‌های باقیمانده برای آنهاست. جام‌هایی که با سرمربیگری "علی دایی" به دست آمده‌اند.

امروز نیز با اتمام لیگ دوازدهم و آغاز فصل نقل و انتقالات شواهد و قرائن از بازگشت قطعی علی دایی به ترکیب سرخپوشان پایتخت خبر می‌دهد. اتفاقی که شاید تا همین یک ماه پیش به واسطه وجود اختلافات شدید بین دایی و رویانیان بعید می‌نمود.

گرچه به تجربه ثابت شده است قهر و آشتی‌های فوتبال ایران نه از روی منطق و حقیقت بلکه بیشتر به دلیل حفظ منافع شخصی صورت می‌گیرد و در نتیجه نه می‌توان به دشمنی‌های موجود در این فوتبال اعتنا کرد و نه به دوستی‌های آن.

شاهد این مدعا اتفاقی است که چند ماه قبل رخ داد. جایی که پس از موضعگیری‌های این دو علیه یکدیگر در رسانه‌ها در ارتباط با میزان طلب دایی از باشگاه پرسپولیس و زمانی که برخی پیشکسوتان و دوستان مشترک این دو در تلاش برای آشتی آنها در یک زورخانه بودند علی دایی به محض ورود مدیرعامل پرسپولیس از در دیگر خارج می‌شود و بدین سان نشان می‌دهد چه اختلافات عمیقی بین این دو برقرار است.

اختلافی که امروز به دلیل تمایل غیرقابل کتمان دایی به سرمربیگری در تیم مطرح پایتخت و البته سیاست رویانیان برای جذب یک مربی "کاریزما" به صلح و آتش‌بس منجر شده است.

رومی روم و زنگی زنگ

اما علی دایی در پرسپولیس با دو دسته از هواداران این تیم روبروست. گروه نخست مانند بت او را می‌پرستند و عملکرد وی را تمام و کمال قبول دارند.

این طرفداران در دوره یک و نیم ساله مربیگری دایی در پرسپولیس طی فصول نهم و دهم لیگ برتر، همواره از او حمایت می‌کردند به گونه‌ای که حتی در شکست‌ها نیز به جز دایی زمین و زمان را مقصر قلمداد و تأثیر مربی محبوب خود را در کسب نتایج ضعیف نیز انکار می‌کردند.

این دسته کسب دو قهرمانی در جام حذفی را تنها، ثمره حضور دایی در تیم می‌دانند و برای سایرین نقش و سهمی در این باره قائل نیستند.

گروه دیگر از هواداران پرسپولیس را کسانی تشکیل می‌دهند که کاملا ضد علی دایی هستند. آنها به هیچ عنوان نحوه مربیگری وی را نپسندیده و به آن اعتقادی ندارند.

جدای از آن اختلافاتی که دایی در زمان بازیگری با اسطوره‌های پرسپولیس در تیم ملی از قبیل علی کریمی و مهدوی‌کیا داشت " و حتی به دوره مربیگری وی در این باشگاه نیز کشیده شد" مزید بر علت شده تا این دسته از تماشاگران روی خوش به دایی نشان ندهند.

در نظر آنها مواردی چون رکورد ۴ باخت متوالی پرسپولیس با ۴ گل خورده در هر بازی و در فصلی که دایی، خود تیم را بسته بود و همچنین عدم توفیق در کسب قهرمانی لیگ، جای تردید برای مخالفت با دایی باقی نمی‌گذارد.

طرفداران این تفکر اعتقاد دارند امروز انتخاب دایی به عنوان سرمربی تیم بازگشت به عقب است. حتی بهروز رهبری فرد بازیکن سابق سرخپوشان در جایی گفته است: " انتخاب دایی بهترین گزینه برای حریفان است!"

اینگونه است که دایی در پرسپولیس با دو دسته سیاه و سفید از هواداران روبروست و میانه‌ای وجود نخواهد داشت.

نماد اعتراض تغییر می‌کند؟

از گوشه و کنار شنیده می‌شود دایی برای آنکه اتفاقات تلخ گذشته تکرار نشود، شرایطی خاص را برای باشگاه تعیین کرده است.

گفته می‌شود او علاوه بر تأکید روی حق طبیعی انتخاب همکاران در کادر فنی به اختیار خود، یک گام جلوتر رفته و قصد دارد سرپرست تیم را نیز که ذاتا جزو اختیارات مدیرعامل است شخصا برگزیند، ضمن آنکه اعلام کرده به مدیر فنی نیز اعتقادی ندارد.

شرط مهم دایی در خصوص لیدرهای تیم است که وی در دوره اول مربیگری خود در پرسپولیس مشکلات فراوانی با آنها داشت و حتی کار به درگیری فیزیکی وی با لیدرها نیز کشیده شد.

در این زمینه دو موضع متفاوت از سرمربی فصل آینده قرمزپوشان نقل می‌شود. نخست اینکه دایی عنوان کرده پرسپولیس نباید لیدر خاصی داشته باشد و دوم آنکه وی تأکید دارد لیدرهای تیم حضور داشته اما حتما با او هماهنگ باشند.

مسئله دیگر جبهه‌گیری متفاوت پیشکسوتان باشگاه در خصوص علی دایی است. جدای از "علی پروین" که طی این سال‌ها با هر مربی که نام وی به عنوان گزینه برای پرسپولیس مطرح بوده اعلام موافقت کرده است سایر قدیمی‌های پرسپولیس به دیده دیگری به این انتخاب می‌نگرند.

به طور قطع مربیان نام‌آشنایی چون محمد مایلی‌کهن و حمید درخشان از این انتخاب مدیرعامل تیم خشنود نیستند چرا که سرمربیگری پرسپولیس آرزوئیست که آنها سال‌هاست در تب دستیابی به آن می‌سوزند.

قرار گرفتن این مسائل در کنار یکدیگر پازلی را تشکیل می‌دهد که در صورت ناکامی احتمالی پرسپولیس دایی، آنگاه خود را به طور کامل نمایان خواهد کرد.

پس از قطع همکاری دایی با باشگاه در انتهای فصل دهم، با آغاز لیگ یازدهم شعار معروف" علی‌ی‌ی‌ی دایی" پس از کسب هر نتیجه ضعیف پرسپولیس از سوی هواداران شنیده می‌شد.

تا جایی که هواداران تیم‌های رقیب نیز برای تخریب روحیه بازیکنان تیم تحت رهبری حمید استیلی در آن زمان از همان دقیقه نخست بازی اقدام به تشویق دایی می‌کردند.

نام علی دایی در آن روزها سمبل اعتراض در میادین ورزشی اعم از سالن‌های والیبال و بسکتبال شده بود تا اینکه دایی رسما اعلام کرد تمایلی ندارد به عنوان نماد اعتراض در ورزش ایران شناخته شود.

شاید در صورت نتیجه نگرفتن دایی با پرسپولیس و تضادهای پیدا و پنهان وی با لیدرهای ثابت و برخی پیشکسوتان باشگاه این بار شعارها تغییر کند و پس از هر نتیجه نامطلوب طرفداران نام مربیان دیگری چون " گل‌محمدی" را فریاد بزنند.

مربی متواضع نیم فصل دوم سرخپوشان در فصل تازه به اتمام رسیده که تیم مضمحل شده مانوئل ژوزه را از رتبه نازل سیزدهم در نهایت به مکان هفتم جدول رساند و حتی پرسپولیس را تا فینال جام حذفی نیز بالا کشید. هر چند که در ضیافت پنالتی‌ها مغلوب سپاهان شد و به دنبال آن به شکل مظلومانه‌ای از تیم کنار رفت.

بیم و امیدهای آینده

علی دایی دو فصل اخیر دوران مربیگری خود را در راه‌آهن سپری کرد. عملکرد وی طی این دوسال به ویژه فصل گذشته که تنها چند روز مانده به آغاز رقابت‌های تیم بسته شده بود از سوی کارشناسان نسبتا موفق ارزیابی شد.

این مسئله و افزایش تجربه مربیگری دایی در کنار علاقه تحسین‌برانگیز او به استفاده از بازیکنان جوان در ترکیب تیم، می‌تواند برجسته‌ترین نقاط امیدواری برای هواداران باشد.

معضل قراردادهای همیشه کوتاه‌مدت بازیکنان در ایران و پرسپولیس و تعداد زیاد بازیکن آزاد تیم در کنار مشکلات مالی همیشگی تیم‌های بزرگ پایتخت و البته روابط همواره نه چندان مطلوب دایی با رسانه‌ها می‌تواند به عنوان چالش‌های پیش‌روی آقای گل فوتبال جهان مطرح باشد.

ضمن آنکه با توجه به صورت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امسال و احتمال تغییرات اساسی در وزارت ورزش و به تبع آن در دو تیم محبوب کشور، آینده مدیرعامل تیم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته که همین مطلب با توجه به شایعات قرارداد ۳ ساله دایی ظرفیت تولید حواشی در آینده را برای پرسپولیس خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ببخشید آیا کلانی و آشتیانی و پنجعلی و وطنخواه و گل محمدی و پیروانی پیشکسوت پرسپولیس نیستند؟؟ چرا تنها درخشان و مایلی کهن که در کورس با دایی بودند می شوند تنها پیشکسوتان تیم؟ شما حق دارید مخالف دایی باشید ولی حق ندارید قلب واقعیت کنید که مثلا پیشکسوتان با دایی مخالفند برخی مخالف و برخی موافقند مثل هر امر دیگری در زمینه توفیق دایی نیز بالاخره دو فصل تمام دیگرانی آمدند و تیم را با جادوگر و مهدوی کیا دیدیم و دیدید که بالاخره تاثیر آنان در تیم چقدر است چطور در مجیز گویی از آنان سنگ تمام می گذارید و تمام مشکلات به مربی برمی گردد اما در خصوص دایی باید به هر نحوی تخریب شود؟؟؟