يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

ترکیه: مادر اسد مسبب بحران است

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب: 288753
احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، نفوذ مادر بشار اسد و خانواده او را عامل مهم ایجاد تغییر در تصمیم گیری های رییس جمهور سوریه دانست.
به گزارش جهان، تابناک به نقل از روزنامه ملیت نوشت: آسلی آیدین تاشباش تحلیل گر مشهور این روزنامه که در سفر اخیر اردوغان و داوداوغلو به آمریکا، یکی از روزنامه نگاران همراه آنان بوده است، امروز در تحلیل سیاسی خود درباره ی وقایع سوریه، به نظراتی از احمد داودواغلو وزیر امور خارجه ترکیه اشاره کرد که برای نخستین بار منتشر می شود.
 
وی در این خصوص نوشت:« وقتی که جناب وزیر در برابر ما خبرنگاران حضور یافت، برای دقایقی کوتاه درباره وقایع سوریه و دستاوردهای سفر نسخت وزیر اردوغان به آمریکا برایمان صحبت کرد. او گفت: هیچ گاه تا این اندازه در خصوص راهکار حل بحران سوریه، با آمریکا همفکر و هماهنگ نبوده ایم. منتقدین ما می گویند که اوباما نخست وزیر را به اتخاذ راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه تشویق و اقناع کرده است اما چنین نیست. ما از همان ابتدای امر تا به حال، بر ضرورت به کارگیری دیپلماسی برای حل این معضل تاکید کرده ایم.»
 
وی در ادامه افزود:« مشکل اصلی ما در سوریه، مادر بشار اسد است نه خود او. ما با رییس جمهور سوریه حرف هایمان را می زدیم، راهکارهایمان را ارئه می دادیم و او قانع می شد که روش خود را تغییر دهد. اما متاسفانه همین که از ما جدا شده و به نزد مادرش می رفت، ورق برمی گشت و مادر، او را تشویق می کرد که از سیاست مشت آهنین حافظ اسد که در حما آن را به کار گرفت، تبعیت کند.»
 
داود اوغلو درباره ترکیب سیاسی اطرافیان بشار اسد گفت:«سه حلقه در اطراف بشار جمع شده اند: حلقه نخست مادر او و خاندان مخلوف، حلقه دوم نصیری ها که سرویس اطلاعاتی المخابرات و پست های حساس فرماندهی ارتش و نیروی هوایی را در دست دارند و حلقه سیم نیز حزب بعث است. این ها هر سه، بشار را به ادامه روال کنونی تشویق می کنند. ما همواره اسد را به حفظ تعادل در بین نفوذ این حلقه ها دعوت کردیم اما او نپذیرفت. الان هم که منتقدین ما می گویند که ما در سیاست خارجی خود در حوزه سوریه، روی اسبی شرط بسته ایم که شانس برنده شدن ندارد. اما چنین نیست. شما باید شرایط را در نظر بگیرید. ما بر اتخاذ راهکارهای سیاسی تاکید داریم اما اگر لازم باشد ماهیت حمایت ما از مخالفین تغییر خواهد کرد. عده ای عادت کرده اند که در همه حوزه ها از ما انتقاد کنند مثلا می گفتند چرا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 ایران پیام تبریک فرستادید.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *