شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

نقش والدین در تقویت عزت نفس نوجوان

شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 287375
مشاور امور تربیتی چهارمحال و بختیاری گفت: مهم‌ترین ویژگی دوران نوجوانی خلق وخوی متغیر و همانندسازی با والدین است.
نقش والدین در تقویت عزت نفس نوجوان
به گزارش جهان، حسن ولی‌پور در گفت وگو با ایسنا افزود: دوران نوجوانی یا بلوغ به دوره‌ای از زندگی فرد، که دیگر کودک نیست و هنوز بزرگسال نیز محسوب نمی‌شود، می‌گویند.
 
وی با بیان اینکه محدوده سنی نوجوانی بین 13 تا 19 سالگی است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که از یک کودک 8ماهه انتظار نمی‌رود راه برود و نیاز به حمایت والدین دارد، نوجوان نیز به علت تغییرات جسمی و حالات روانی، انتظار نمی‌رود خلق وخوی ثابتی داشته باشد، پدر و مادر نیز باید با محبت و مهربانی با آنان برخورد کنند تا به بلوغ کامل برسند.
 
ولی‌پور مهم‌ترین ویژگی دوران نوجوانی را خلق وخوی متغیر و همانندسازی با والدین دانست و تصریح کرد: در این دوران نوجوان برخی اوقات بسیار سرحال، پرانرژی، خوشحال، خوش‌خلق و مهربان است در حالی که گاهی وقت‌ها حتی حوصله خودش را نیز ندارد و خود را در اتاق حبس می‌کند که این حالات و رفتارها به علت تغییرات هورمونی و فشارهای خارجی چون انتظارات بیش از حد والدین و محدودیت‌های شدید است.
 
وی ادامه داد: پسر نوجوان در خصوصیات رفتار پدر دقیق می‌شود و سعی می‌کند الگوی شخصیتی مردانه شبیه پدر از خود بسازد همچنین دختر نوجوان نیز به دنبال الگوبرداری از شخصیت مادر است.
 
به گفته وی، عزت یا حرمت نفس یک احساس و باور درونی عمیق و پایدار است که در ضمیر ناخودآگاه فرد نسبت به ارزشمندی، توانمندی، صیانت، شایستگی، دوست داشتنی بودن و رضایت از زندگی وجود دارد.
 
ولی‌پور، عزت نفس پایین را مهم‌ترین عامل ایجاد انواع اعتیاد، رفتارهای ضداجتماعی، تجمل‌گرایی و عدم پیشرفت تحصیلی در افراد دانست و افزود: حرمت نفس همچون خط‌کش یا ترازوی درونی است که فرد با آن خود را ارزیابی کرده و براساس آن احساس، فکر و رفتار می‌کند.
 
وی تصریح کرد: یک فرد با عزت نفس بالا علاوه بر اینکه ضعف‌ها و معایب خود را می‌دانند، با پذیرفتن آن‌ها، خود را باارزش، دوست‌داشتنی و لایق خوشبختی تلقی می‌کنند، در ارتباط با دیگران راحت و بدون استرس رفتار می‌کنند و بدون اینکه تسلیم شوند، تحمل شکست را دارند این در حالی است که برای احقاق حق خود از هیچ تلاشی گریزان نیستند و زیر بار حرف زور نمی‌روند همچنین در عین استقلال‌پذیری، کمک کردن و کمک گرفتن از دیگران را از اولویت‌های اصلی می‌دانند و به موفقیت‌های خود می‌بالند.
 
ولی پور با تاکید بر نقش والدین در تقویت حرمت نفس فرزندان تصریح کرد: والدین ابتدا باید عزت نفس خود را بالا ببرند چون بهترین الگو برای فرزندان هستند همچنین باید توجه داشته باشند که گفتار و رفتارشان با هم همخوانی داشته باشد.
 
وی ادامه داد: والدین باید در تایید و تشویق فرزندان دست و دلباز باشند و بدون هیچ قید و شرطی محبت و مهربانی نثار آنان کنند و به فرزندان خود احترام بگذارند.
 
ولی پور تنبیه فرزندان توسط والدین را به مراتب بهتر از توهین و بی‌احترامی به آنان دانست و افزود: نوجوان نیاز به احترام دارد تا وجهه و عزت نفسش تخریب نشود این در حالی است که عزت نفس برچیزی بیش از وجهه یا مقام استوار است که میل به استقامت، پیشرفت، تسلط و شایستگی فرد در برابر دیگران را نشان می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *