چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

بازي مار و پله!

چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 283100
اين روزها و در حالي كه كمتر از 2 ماه ديگر انتخابات رياست جمهوري در كشورمان برگزار خواهد شد؛ تحركات و دسيسه هاي غربي ها همچون بازي كودكانه «مار و پله» است كه با انداختن مجدد «تاس» به اين احتمال- بخوانيد آرزو- دل خوش كرده اند كه «شش» خواهند آورد و از «پله فريب» بالا مي روند تا به مقصد جاه طلبانه شان برسند.
بازي مار و پله!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، اما آنچه در چنبره واقعيت ها غيرقابل انكار است ناكامي پروژه عمليات رواني دشمن است كه مي خواهد بر ذهن مسئولان و مردم در انتخابات پيش روي تأثير بگذارد. خط تأثيرگذاري بر انتخابات 24 خرداد از طريق سناريويي كه اين روزها رفتار و گفتار دشمن نشان مي دهد و در ادامه توضيح داده خواهد شد مصداق «آب در هاون كوبيدن» است. چرا؟ بخوانيد...

1- مدتهاست حريف در مواجهه باايران اسلامي تلاش مي كند از سه گانه، «تحريم»ها، «برنامه هسته اي» و «ادعاي نقض حقوق بشر» بهره ببرد.

بنابراين طي دو سال گذشته بطور مشخص سه گانه ياد شده به عنوان به اصطلاح مكمل و پشتيبان يكديگر بكار گرفته شده اند. از يكسو برنامه هسته اي جمهوري اسلامي را نشانه رفته اند و بدون هيچ دليلي، قطعنامه هاي تحريمي و يكجانبه عليه كشورمان صادر كردند.

اين در حالي است كه طبق گزارش هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي بارها صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران ثابت شده است و هيچ گاه آژانس گزارشي منتشر نكرده كه در آن نشانه اي از غير صلح آميز بودن وجود داشته باشد.

علي رغم همه فشارها براي اينكه ايران را در مسير هسته اي شدن متوقف نمايند طرفي نبستند و مقاومت مردم و مسئولان نتيجه داده و امروز جايگاه ايران به عنوان يك كشور قدرتمند هسته اي كه اهداف كاملاً صلح آميز دارد غيرقابل انكار است.

از اينجا به بعد بود كه در دو سال اخير، دشمن روي موضوع «حقوق بشر» تمركز بيشتري كرد و از ابتداي سال 90 تعيين گزارشگر حقوق بشر در امور ايران را با اغراض بعدي در دستور كار قرار داد. پس از آن فرد معلوم الحالي چون «احمد شهيد» به اين سمت منصوب مي شود و طي شهريور 90 تا اسفند 91، 4 گزارش به اصطلاح حقوق بشري عليه كشورمان منتشر مي كند.

گزارش هايي كه فاصله آن با استانداردهاي حقوقي پرناشدني است و به تعبير صحيح يك رونويسي تمام عيار از روي دست ضدانقلاب در طرح اتهامات و ادعاهاي واهي بر ضد جمهوري اسلامي است.

از سوي ديگر؛ در سال 90 و 91 به موازات بحث «برنامه هسته اي» و موضوع «حقوق بشر»، مقوله «تحريم » ها را در مختصات جديدي به عنوان ابزار و اهرم تشديد فشارها به صحنه آوردند.

نقطه عطف تحريم ها در اين مختصات، تحريم هاي اول ژوئيه 2012-11 تير 1391- بود كه به عنوان آخرين تير در تركش شليك شد و ادعاي بزرگ دشمن بر اين گزاره استوار گشت كه تحريم نفتي و بانك مركزي، فلج كننده و گزنده خواهد بود و تا پايان سال 91 اين ارزيابي عملي خواهد شد.

يادآور مي شود پس از اينكه تحريم هاي اول ژوئيه در بالاترين سطح تصويب و اجرا شد، تحريم هاي 6 فوريه 2013 نيز اعمال شد ولي آنچه كه امروز عيان گشته، اين است كه بنابر گزارش هاي منتشره در محافل و مراكز رسانه اي و مطالعاتي غربي، اين تحريم ها كارساز نبوده است و با ارزيابي قبلي همخواني ندارد.

كافي است در اين زمينه به مقالات و گزارش هاي واشنگتن پست، اينترنشنال ست، واشنگتن تايمز، رويترز، گاردين، بروكينگز و... طي چند ماه گذشته مراجعه شود تا محرز گردد كه داستان تحريم ها در فصل پاياني براي مراكز تصميم گيري و طراحي حريف، ابتر مانده است.

نكته اين است كه هرچند تحريم هاي وحشيانه اخير به بهانه برنامه هسته اي كشورمان به پيش كشيده شد ولي از همان ابتدا شواهد و قرائن نشان مي داد كه آنها هدف مهم تري دارند و جدايي «مردم» از «نظام» را نشانه رفته اند.

جالب اينجاست كه 14، 15 ماه پس از تصويب اوليه و اجراي تحريم هاي وحشيانه غرب عليه ايران، چند روز پيش دو مقام اطلاعاتي آمريكا اعتراف مي كنند هدف از اعمال و تشديد تحريم ها ايجاد نارضايتي و ناآرامي در ايران بوده است.

اين اعتراف از سوي جيمز كلاپر (مدير اطلاعات ملي آمريكا) و مايكل فلين (مدير آژانس اطلاعات دفاعي آمريكا) در كميته نيروهاي مسلح سنا مطرح مي شود.

2- سوال اين است كه آيا راهبرد سه گانه تحريم ها، هسته اي و حقوق بشر بر ضد ايران جواب داده است؟ پاسخ اكنون پيچيده نيست و به اذعان محافل و مراكز سياسي و رسانه اي غربي اولا؛ تحريم ها كارساز نبوده است، ثانيا؛ برنامه هسته اي ايران رو به پيشرفت بوده است و ثالثا؛ موضوع حقوق بشر در ايران تأثيرگذاري نداشته است و گزارش هاي احمد شهيد نتوانسته به عنوان يك اهرم مكمل عمل نمايد. بنابراين خروجي اين پروژه كه قرار بود در محاسبات و رفتار ايران تغيير ايجاد نمايد به وضوح به شكست انجاميده است.

3- از ابتداي سال 92 و در شرايطي كه از يكسو پروژه «تحريم »ها، «هسته اي» و «حقوق بشر» با هدف تغيير محاسبات ايران و در ادامه پيگيري خط جدايي «مردم» از «نظام» با شكست مواجه شد و از سوي ديگر در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار گرفتيم، طبيعي است كه حريف تغيير تاكتيك بدهد و در پروژه اي جديد بر انتخابات 24 خرداد متمركز شود.

نكته مضحك ماجرا اين است كه اين بار، دشمن به بهانه «انتخابات»! اهرم «تحريم »ها، «هسته اي» و «حقوق بشر» را در دستور كار قرار داد.

ابتدا در مذاكرات آلماتي 2 در فروردين سال جاري، حريف به گفته ها و تعهداتش در آلماتي 1 پايبند نبود و در واقع در آزمون سنجش صداقت باخت و عملا ادامه مذاكرات هسته اي را به پس از انتخابات موكول كرد.

مقارن با همين فضا دو روز پيش چاك هاگل وزير دفاع آمريكا ابراز اميدواري مي كند كه انتخابات رياست جمهوري در پيش روي در ايران مسير برنامه هسته اي كشورمان را تغيير بدهد.

همچنين اواخر فروردين سناي آمريكا طرح تحريم هاي جديد عليه ايران را در دستور كار قرار مي دهد. بلومبرگ در اين باره گزارش داده كه سناي آمريكا به دنبال آن است كه قانوني را به تصويب برساند كه ايران اجازه داشته باشد درآمد نفت خود را تنها در برابر واردات غذا و دارو هزينه كند.

طرفه آنكه علت اين تحريم ها از سوي برخي از نمايندگان سنا، بحث انتخابات ايران بوده و سناريوي «انتخابات آزاد»! بهانه اي براي اعمال تحريم ها مي شود!

جمعه گذشته نيز بازي حقوق بشر كليد خورد و آمريكا در اقدامي مداخله جويانه و خصمانه طي گزارشي ايران را به نقض حقوق بشر متهم كرد.

هرچند اين گزارش ساليانه و در خصوص ارزيابي حقوق بشر كشورهاي دنيا منتشر مي شود اما نكته قابل تامل اين است كه در اين گزارش بطور صريح در خصوص ايران به مقوله «انتخابات» پرداخته است و باز كليد واژه «انتخابات آزاد» بهانه اي مي شود براي اينكه ايران به نقض حقوق بشر متهم بشود! البته در اين گزارش ادعاهاي ديگري نيز مطرح شده است كه پرداختن به آن خارج از موضوع اين نوشته است.

4- و بالاخره آنچه كه اين روزها قابل اعتناست، سخنان امثال جان كري وزير خارجه آمريكا و ويليام هيگ وزير خارجه انگليس است كه رياكارانه و مزورانه ژست مخالفت با تشديد تحريم ها و وضع تحريم هاي جديد گرفته اند.

در اين باره بايد گفت؛ اولا؛ مگر بالاترين و شديدترين تحريم ها را به گفته خودشان از ژوئيه 2012 تا فوريه 2013 تصويب و اجرا نكردند؟ تحريم هايي كه قرار بود فلج كننده باشد، پس ژست مخالفت با تشديد تحريم ها يا وضع تحريم هاي جديد به معناي اعتراف به شكست است.

ثانيا؛ آنها فهميده اند كه تشديد تحريم ها و وضع تحريم هاي جديد به بهانه «انتخابات آزاد»! در ايران جواب نمي دهد و سرگذشت همان پروژه شكست خورده تحريم هاي قبلي را پيدا مي كند و بنابراين بلافاصله و در كوتاه ترين زمان ممكن تغيير سناريو داده اند.

ثالثا؛ هدف از اين ژست، از يك طرف ترميم چهره منفور آنها نزد افكار عمومي ايران است و از طرف ديگر بستري را براي بعضي از كانديداهاي احتمالي مهيا كنند تا براي آنها پالس همراهي بفرستند و متقابلا پالسي دريافت كنند كه اين آرزو برآورده نخواهد شد چون حافظه هوشمند «مردم» در ايران، تحريم هاي وحشيانه و عمق خصومت آنها را در تمامي سه دهه گذشته از ياد نخواهد برد.

ضمن آنكه هر نامزد احتمالي كه بخواهد در مسير سازش گام بردارد، مانند غربي ها بازي كودكانه مار و پله را شروع كرده است و نمي تواند از پله اعتماد مردم بالا رود و نهايتا سقوط خواهد كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *