چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در آیینه تاریخ

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۴۳
کد مطلب: 281428
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری ازشعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی است .
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، وی مردی صاحب فکر و ژرف بین و خوش ذوق است که باید در دریای مواج و متلاطم و بی کرانه شعرش به غواصی پرداخت و اشعار نغز او را که فراوان است و در عین حال فصیح ترین از حیث بیان معانی بلند انسانی و عرفان مقامی ارج نهاد .
 
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در سال 540 ه . ق متولد شد و در سال 618 ه . ق در قتل عام نیشابور در فتنه مغول دار فاني را وداع گفته است و در طول حدود 8 دهه عمر با برکتش از سی سالگی تا هفتاد و اند سالگی اشعارش را سروده است .
 
این شاعر بزرگ پارسی گوی در قریه کدکن از توابع نیشابور دیده به جهان گشوده است و از قراین پیداست که در هنگام وفات در شهر شادیاخ ( نیشابور فعلی ) ساکن بوده است .
 
شیخ عطار داروخانه ای داشته که در آن به کار طبابت می پرداخته است و گفته می شود که تالیف دو کتاب معروف خود مصیبت نامه و الهی نامه را در همان داروخانه آغاز کرده است و هر روز مراجعین فراوانی به علت متمول و متمکن بودن عطار به داشته است و همین بی نیازی اوست که عطار را با مناعت طبع و همت بلند می شناسد.
 
برخی مورخان کتب فراوانی بیش از یکصد جلد را به عطار نسبت داده اند ، لیکن در میان کتب متعدد منسوب به وی آثاری بدون تردید از عطار است که خود شیخ عطار در خسرونامه از آنها نام برده است. بنابراین آثار مسلم شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری عبارتند از :
 
1- مصیبت نامه 2- الهی نامه 3- مختارنامه 4- اسرارنامه 5- منطق الطیر 6- خسرونامه 7- دیوان غزلیات و قصاید 8- تذکره الاولیاء می باشد که سه رکن اصلی در آثار وی شامل زیبایی، عشق و درد است که از این سه رکن درد را رکن عمده و مایه ابتکار او باید دانست .
 
اکنون آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در شهر نیشابور کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می آیند .این مقبره وباغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است . مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام قاضی القضاه یحیی بن صاعد ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی می باشد که اشعاری برروی آن حک گردیده است.
 
و همه ساله نیز در 25 فروردین ماه که در تقویم ملی کشور به نام روز ملي شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری نامگذاری شده است همايش بزرگداشت در نیشابور و دیگر نقاط ایران و جهان برگزار می گردد كه سال 1392 به علت تقارن با سال روز شهادت حضرت فاطمه زهرا «س» وتشييع پيكر مطهر دو شهيد گمنام مراسم بزرگداشت در 27 فروردين با حضور عطار شناسان و شاعران در نيشابور برگزار مي‌شود
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *