دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

«آنتی‌بیوتیک‌ها» همیشه هم خوب نیستند

سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۱۷
کد مطلب: 276374
اين قرص‌ها در خانه همه ما يافت مي‌شوند، خيلي راحت با يك سرماخوردگي سراغ آنها مي‌رويم و حتي براي ديگران هم تجويز مي‌كنيم اما آنتي‌بيوتيك‌ها هميشه دوست ما نيستند؛ گاهي به دليل اشتباهات خودمان اين دوست‌هاي صميمي دشمن ما مي‌شوند.
به گزارش جهان؛ آنتي‌بيوتيك‌ها هر روز جان انسان‌هاي بسياري را نجات مي‌دهند؛ آنها اسلحه اصلي انسان براي مبارزه با عفونت‌ها هستند اما فكر نكنيد كه اين داروها سلاح‌هاي بي‌خطري هستند. اين داروها مي‌توانند عوارض ناخواسته و نامناسب زيادي را رقم بزنند كه خودشان باعث مراجعه هزاران نفر به بيمارستان‌ها مي‌شوند.
 
تنها گروه پرعارضه آنتي‌بيوتيك‌ها خانواده فلوروكويينولول‌ها هستند، خانواده پني‌سيلين‌ها را بسياري از مردم با نوع تزريقي آنها مي‌شناسند اما اين خانواده انواع خوراكي هم دارند. مطالعاتي در سال‌هاي اخير نشان داده كه برخي از داروهاي خوراكي اين خانواده، مثل پني‌سيلين‌ V و کلوگزاسيلين، باعث افزايش احتمال ابتلا به نوروپاتي در افراد مصرف‌كننده مي‌شوند. نوروپاتي محيطي، آسيب سلول‌ها و رشته‌هاي عصبي- محيطي در انسان است كه علائم آن بي‌حسي، خواب رفتن، درد، سوزش و گزگز در مناطق مختلف بدن، به‌خصوص در دست‌ها و پاهاست. اين حالت حتي مي‌تواند زندگي روزمره فرد را مختل و او را به استفاده از داروهاي آرام‌بخش و مسكن وابسته كند.
 
هيچ‌وقت پزشك‌تان را تحت فشار قرار ندهيد تا براي بيماري‌تان كه شايد ويروسي باشد آنتي‌بيوتيك تجويز كند. خيلي از سرماخوردگي‌ها، گلودردها و برونشيت‌ها نيازي به تجويز آنتي‌بيوتيك ندارند. هيچگاه خوددرماني نكنيد و بدون دستور پزشك داروي آنتي‌بيوتيك مصرف نكنيد. اگر براي شما داروي آنتي‌بيوتيك تجويز شد حتما آن را مطابق دستور و تا انتهاي دوره تجويز مصرف كنيد. حتي اگر حال‌تان بهتر شد هم مصرف دارو را سرخود قطع نكنيد. در مورد عوارض جانبي آنتي‌بيوتيك‌هاي تجويزشده براي خودتان از پزشك‌تان سؤال كنيد و در صورتي كه دچار مشكل شديد از او بخواهيد يك داروي جايگزين مناسب براي شما تجويز كند.
 
آزيترومايسين، از آنتي‌بيوتيك‌هاي جديدي است كه به دليل تاثيرگذاري روي بسياري از ميكروب‌ها نزد عموم به نام «آنتي‌بيوتيك قوي» شهرت دارد. اين دارو البته خطرهای خاص خودش را دارد.
 
نکته: مصرف بي‌رويه و گسترد‌ه آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌تواند‌ باعث بروز يك بيماري خطرناك عفوني د‌ر د‌ستگاه گوارش شود‌. د‌رواقع بيشتر موارد‌ ابتلا به عفونت با ميكروب كلستريد‌يوم د‌يفيسل د‌ر افراد‌ي است كه مصرف زياد‌ آنتي‌بيوتيك د‌اشته‌اند‌. اين بيماري مي‌تواند‌ باعث اسهال، د‌ل‌پيچه و د‌ل‌د‌رد‌ شد‌يد‌ و حالت نياز به د‌فع و ساير علائم گوارش شود‌ و حتي ممكن است عملكرد‌ د‌ستگاه گوارش را مختل و فرد‌ را مبتلا به بيماري كوليت كند‌.
 
 
منبع: سيب سبز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *