دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۱

اثرات یک فتوای راهبردی در موضوع هسته‌ای

چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 274369
فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت ساخت سلاح کشتار جمعی همچون بمب هسته ای و سلاح های کشتار جمعی، نه تنها در داخل جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصل ایدئولوژیکی و سند بالادستی مطرح می شود بلکه در عرصه بین الملل نیز به عنوان سند راهبردی به آن توجه می شود.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، رسانه‌های خارجی با رویدادهایی كه در جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد، عموماً به دو صورت برخورد می‌كنند. این رسانه‌ها در مورد رویدادهایی كه می‌توانند برای جمهوری اسلامی تأثیر مثبت بر افكار عمومی و بین‌المللی ایجاد كنند؛ می‌كوشند كه آنها را بایكوت خبری كنند و مانع انتشار آنها در میان افكار عمومی و اندیشمندان بین‌المللی شوند. بسیاری از موضوعاتی كه جمهوری اسلامی بر آنها تأكید دارد، هرگز حتی به گوش اندیشمندان و محققان نرسیده است. در حالت دوم اگر موضوعی به لحاظ اهمیت، تأثیرگذاری و تازگی، چنان برجسته باشد كه رسانه‌ها مجبور به انتشار آن باشند، سعی می‌كنند كه آن را تحریف نمایند.
 
یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر و در ماجرای پرونده هسته ای ایران سبب تعجب کارشناسان بین الملل شده است، فتوای مقام معظم رهبری به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط در موضوع حرمت استفاده از سلاح های کشتار جمعی به خصوص سلاح هسته ای است، که در دو محور داخلی و بین المللی قابل تعریف و توجه است.
 
آنچه در نگاه داخلی می بایست به آن توجه کرد، اهمیت فتوای رهبری در دو بعد اعتقادی و حکومتی است، بدین معنی که در نگاه اعتقادی بعد از فتوای مجتهد جامع الشرایط همگان (مسلمانان اعم از شیعه و سنی) ملزم به تبعیت از این فتوا می باشند به عنوان مثال فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر صدور حکم ارتداد و مهدور الدم بودن سلمان رشدی و ناشرين کتاب آیات شیطانی نمونه ای از تبعیت مسلمانان از فتوا است.
 
در نگاه حکومتی نیز فتوای رهبر معظم انقلاب هعنوان یک سند بالادستی مورد توجه قرار می گیرد و تمامی سیاست ها بر اساس فتوای ولی فقیه تنظیم می شود و خارج از قالب فتوا هیچ سازمان، نهاد و گروهی نمی توانند اقدامی انجام دهند.
 
در مسئله پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، فتوای مقام معظم رهبری در بعد بین المللی نه تنها برای تمامی کشورهای مسلمان ملزم اور است بلکه به عنوان یک سند راهبردی نیز می بایست به آن توجه شود به گونه ای که حرمت این فتوا در نگاه جهانی، متوجه حقوق همگانی بشریت است و هیچکس نمی تواند در عرصه بین الملل نظری خلاف فتوای حرمت استفاده از سلاح های کشتار جمعی بدهد.
 
در حال حاضر و در ماجرای پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، جامعه بین الملل باید نظر خود درباره راهبردی بودن اهمیت فتوای حرمت استفاده از سلاح هسته ای مقام عظم رهبری را بیان کند و بر اساس این سند راهبردی درباره پرونده هسته ای ایران اظهار نظر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *