جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

شکل‌گیری انحصار در واردات خودرو

يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 271183
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: متاسفانه واردات خودرو به کشور انحصاری شده است. به همین دلیل این محصولات به قیمتی بالاتر از نرخ واقعی در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش جهان، علی خاکساری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و تعدیل قیمت‌ها در بازار، نه تنها تعرفه واردات خودرو در حد زیادی باید کاهش یابد بلکه واردات نیز باید از حالت انحصاری خارج شود.


وی با بیان اینکه واردات انحصاری می‌تواند از تولید انحصاری نیز خطرناک‌تر باشد، خاطرنشان کرد: در واردات انحصاری افراد می‌توانند خودروهای مدنظر خود را با هر کیفیتی وارد و با قیمت بالا عرضه کنند. مصرف‌کنندگان نیز انتخابی جز خرید این خودروها ندارند.


عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر حدود 80 درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیار دو برند هیوندایی و کیا است که توسط یک خانواده وارد می‌شود. واردکنندگان این برندها به بازار جهت داده و خودروها را به قیمت دلخواه خود عرضه می‌کنند.


وی افزود: درواقع اقداماتی که از سوی ایران خودرو و سایپا در تولید و توزیع انحصاری خودرو صورت می‌گیرد از سوی واردکنندگان برندهای هیوندایی و کیا نیز اتفاق می‌افتد. در حال حاضر با وجود آنکه واردات خودرو توسط هر شخصی آزاد است اما به دلیل محدودیت‌های وضع شده، عملا واردات این محصول انحصاری شده است.


خاکساری تصریح کرد: به عنوان مثال واردات خودرو منوط به وجود نمایندگی‌ خدمات پس از فروش آن در کشور شده است. این ضابطه ظاهرا در جهت تامین منافع مصرف‌کنندگان است اما در عمل موجب شده که با ایجاد محدودیت و انحصار، تنها افراد خاصی بتوانند خودروهای مدنظر خود را وارد و به قیمت دلخواه کنند.


وی با بیان اینکه باید با تسهیل ضوابط واردات خودرو و کاهش محدودیت‌ها، شرایط برای ورود انواع خودرو از طریق همه افراد فراهم شود، تصریح کرد:‌ در آن صورت هیچ واردکننده‌ای توانایی کنترل و جهت‌دهی به بازار را نداشته و منافع مصرف‌کنندگان تامین خواهد شد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *