شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

سوداگران ناکام ارز و سکه در بازار برنج

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 270829
عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات برنج تصریح کرد: سوداگران، سرمایه‌های سرگردانی را که نمی‌تواند در بازار ارز و طلا وارد کنند به سمت محصولات کشاورزی قابل احتکاری همچون برنج می‌برند که این امر سبب افزایش قیمت این محصول استراتژیک کشاورزی می‌شود.
به گزارش جهان، غلامرضا خانکشی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش قیمت برنج داخلی در یک روند طبیعی به فصل زراعی برمی‌گردد چراکه هر چه از پایان فصل زراعی می‌گذریم به دلیل خواب سرمایه، افزایش هزینه نگهداری در انبار، افزایش تقاضا و ... این محصول کشاورزی گران‌تر می‌شود.
 
وی افزود: بالارفتن بی‌رویه قیمت‌ها در بازار برنج ناشی از مداخله‌های سوداگرانه در بازار است چراکه سوداگران سرمایه‌های سرگردانی را که نمی‌تواند در بازار ارز و طلا وارد کنند به سمت محصولات کشاورزی قابل احتکاری همچون غلات و برنج می‌برند که این خود سبب افزایش بی‌رویه قیمت این محصول استراتژیک کشاورزی می‌شود.
 
عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات برنج با تأکید بر ضرورت مقابله قانونی و نظارتی با سوداگران در بازار برنج درباره‌ی واردات برنج عنوان کرد: هنگامی که به واردات برای تأمین نیاز داخلی اذعان می‌کنیم باید آن را با محدودیت‌های قانونی، تعرفه‌های گمرکی و غیره کنترل کنیم.
 
خانکشی‌پور ادامه داد: در بازار برنج، تولید‌کنندگان، عرضه‌کنندگان، واسطه‌ها و مصرف‌کنندگان جزو بخش خصوصی هستند اما انتظار می‌رود اهرم‌های بازار و قیمت بتواند کنترل‌کننده مصرف و تعیین‌کننده‌ی الگوی آن برای کنترل واردات باشد.
 
وی با بیان این‌که افزایش نرخ دلار را باید برای برنج ایرانی غنیمت شمرد گفت: می‌توان از فرصت طلایی که در حال حاضر به وجود آمده و قیمت برنج وارداتی را در داخل افزایش داده استفاده کرد تا کشور بتواند به سمت خودکفایی تولید این محصول استراتژیک حرکت کند.
 
امسال حدود دو میلیون و 200 هزار تن برنج در کشور تولید شده و برای تأمین نیاز داخلی باید 700 هزار تن از این محصول وارد می‌شد اما طی 10 ماهه امسال حدود 998 هزار تن برنج به ارزش تقریبی 996 میلیون دلار به کشور وارد شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *