شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

حکم تبرئه متهم به قتل شهید فتنه نقض شد

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 267163
با نقض حکم تبرئه متهم به قتل شهید غلام‌کبیری در دیوان عالی کشور، سه‌شنبه این هفته جلسه مجدد محاکمه این متهم برگزار می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین غلام‌کبیری بامداد 25 خرداد 88 در سعادت‌آباد تهران به شهادت رسید و به عنوان نخستین شهید فتنه 88 شناخته شد.

اولین جلسه محاکمه متهم به قتل شهید حسین غلام‌کبیری که گفته می‌شد با یک دستگاه حسین را زیر گرفته است، روز 24 خرداد سال 90 در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیزمحمدی برگزار شد.

 در ابتدای جلسه، سیدرضایی نماینده دادستان با اشاره به مدارک موجود در پرونده مانند شکایت اولیای ‌دم، نظریه پزشکی قانونی، گزارش پلیس آگاهی و اظهارات شهود، خواستار مجازات متهم به اتهام مباشرت در قتل عمدی شد. اولیای ‌دم نیز خواسته خود را قصاص متهم عنوان کردند.

در ادامه جلسه، متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهام قتل را قبول ندارد، گفت: تنها اشتباه من این بود که بدون گواهینامه رانندگی کردم و کسی را هم نکشتم.

متهم در دادگاه  مدعی شده بود که در زمان قتل،  در کلانتری سعادت‌آباد بازداشت بوده است ولی نتوانست  مدرکی که این ادعا را اثبات کند  به دادگاه ارائه نماید.

بعد از اظهارات متهم مبنی بر اینکه به‌ هیچ‌وجه اتهام قتل را قبول ندارد، تعدادی از شاهدان حادثه اعم از دوستان متهم، دوستان مقتول و یک مأمور نظامی که در صحنه حادثه حاضر بودند، در جایگاه قرار گرفته اظهاراتی را درباره مشاهدات خود بیان کردند.

پس از استماع اظهارات متهم ، شهود ووکیل مدافع متهم، قاضی عزیزمحمدی ختم جلسه را اعلام و برای انجام تحقیقات بیشتر، دستور تجدید جلسه رسیدگی به پرونده را صادر کرد.

دومین جلسه رسیدگی به این پرونده 6 ماه بعد برگزار شد؛ این‌بار اصغری‌روشن به نمایندگی از دادستان تهران به دفاع از کیفرخواست صادره پرداخت و با توجه به مدارک موجود در پرونده و درخواست اولیای‌دم مبنی بر قصاص، خواستار اشد مجازات برای متهم شد.

اولیای‌دم نیز با اعلام شکایت مجدد از متهم، خواسته خود را قصاص او عنوان کردند.

در ادامه جلسه،‌ متهم به دفاع از خود پرداخت و ادعاهای خود به‌ویژه اینکه در زمان قتل شهید غلام‌کبیری در بازداشت بوده است را تکرار کرد.

ارائه یک مدرک جدید!

نکته جدید در دومین جلسه رسیدگی به این پرونده این بود که برگه‌ای در اختیار دادگاه قرار گرفت که نشان می‌داد متهم روز حادثه در بازداشت بوده است؛ نکته‌ای که برادر شهید غلام‌کبیری آن را غیرواقعی می‌خواند.

همان روز و بعد از رسیدگی به پرونده، قاضی عزیزمحمدی ختم جلسه را اعلام و بعد از مشورت با مستشاران دادگاه حکم به تبرئه متهم از قتل شهید حسین غلام‌کبیری و پرداخت دیه به خانواده مقتول از بیت‌المال داد.

پرونده برای اعلام‌نظر به دیوان عالی کشور رفت که در نهایت ،قضات یکی از شعبات دیوانعالی  ، با بررسی پرونده و مشورت، حکم صادره مبنی بر برائت متهم را نقض و دستور به تجدید رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری استان تهران و شعبه 71 دادند.

نخستین جلسه رسیدگی مجدد به این پرونده روز سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه 91 برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *