جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

آوینی و میرشکاک سانتریفیوژهای ما هستند

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب: 266516
در مراسم بزرگداشت یوسفعلی میرشکاک، از حمایت نکردن از افرادی چون میرشکاک و سانسور افکارشان از سوی رسانه‌ها از جمله صداوسیما انتقاد شد. همچنین گفته شد، امثال آوینی و میرشکاک سانتریفیوژهای ما هستند.
به گزارش جهان، مصطفی محدثی خراسانی در مراسم بزرگداشت یوسفعلی میرشکاک که 25 دی‌ماه در قالب برنامه «شب شاعر» در مؤسسه اوج برگزار شد، گفت: مسیری که ما امروز به عنوان شاعران انقلاب در آن قرار گرفته‌ایم، حاصل موضع‌گیری‌ها و روشنگری‌ها و تبیین مبانی است که توسط نقد و نظر یوسفعلی میرشکاک و افرادی چون سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور و سلمان هراتی برای ما مشخص شد.
 
محدثی خراسانی در ادامه شعری را از زبان میرشکاک خواند.
 
همچنین محمدعلی مجاهدی، دیگر سخنران این برنامه، با ارائه یک شعر از زبان میرشکاک، در سخنانی درباره شخصیت یوسفعلی میرشکاک اظهار کرد: در این چند سالی که با استاد میرشکاک مجالست داشتم، فهمیده‌ام که او به معنای واقعی کلمه در ولایت علوی مستغرق است و به معنای واقعی کلمه حیدری است.
 
این شاعر سپس به صفات بی‌شمار حضرت علی ‌(ع) و جمع اضداد بودن ایشان اشاره کرد و گفت: وجود حضرت علی (ع) هم صفات جلاله حق بود و هم صفات جمالی ربوبی و اگر کسی در دنیا باشد که این حالت پارادوکسیکال را در خودش پیاده کند، باید در دامنش آویخت و جناب میرشکاک نیز چنین منش‌هایی دارد که در قبض و بسط‌هایی ریشه دارد که خداوند برای بندگان مقرب خودش مقدر می‌کند. این قبض و بسط‌های روحی در صفات جمالی و جلالی حضرت حق ریشه دارد و هرچه نصیب انسان از این دو کانون بیش‌تر باشد، معیار بصیرت و عیار معرفتی او بالاتر است.
 
مجاهدی همچنین گفت: در شخصیت و آثار جناب میرشکاک این دو رگه صفات جمالی و جلالی به وضوح پیداست و چه خوب است که عزیزان ما قدر این شخصیت‌های ادبی و عرفانی عصر حاضر را می‌دانند و برای تراوش‌های فکری آن‌ها ارزش قائل‌اند. امیدوارم در پایان این مسیر خطیر روز به روز استوارتر گام بردارند و ما نیز از آثار این عزیزان بیش‌تر بهره‌مند شویم.
 
او در ادامه گفت: اگر میرشکاک در سخنانش گاهی از اساطیر شرق و غرب یاد می‌کند، اما در نهایت به نماد بسیار روشنی از همه عظمت‌ها که حسین (ع) است، می‌رسد. او هر چه دارد، از فرهنگ عاشوراست و جرعه جرعه بلای این راه را چشیده و خود قدر این بلانوشی‌ها را می‌داند.
 
در ادامه این مراسم، محمود حبیبی کسبی نیز سخنانی درباره ولایت‌پذیری و علاقه میرشکاک به خاندان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بیان کرد و غزلی را که برای او سروده بود، خواند.
 
همچنین سیدناصر هاشم‌زاده در سخنانی میرشکاک را به قلندر تشبیه کرد و گفت: زندگی میرشکاک سرشار از رندی و قلندری است. او در آثارش و با شخصیتش نشان داده است که چطور در مقابل مذهب ظاهر ایستاده است.
 
او در ادامه عنوان کرد: چرا در مطبوعاتی که در اختیار دوستان ماست، افکار، کردار و اخلاق یوسفعلی میرشکاک بررسی نمی‌شود؟ نباید از ساحت ایشان فقط در حوزه سیاسی و اجتماعی استفاده کنیم و نباید تنها به این بخش از شخصیت وی بسنده کنیم، بلکه حکمت و اندیشه‌ای که جناب میرشکاک دارد، به درد آینده ما و اسلام می‌خورد. هرچند که ایشان فقط به اسلام و ایران و این مرز و بوم تعلق ندارد.
 
هاشم‌زاده همچنین به تفسیر یوسفعلی میرشکاک از شاهنامه فردوسی اشاره کرد و با منحصر به فرد بودن آن گفت: ایشان از شاهنامه فردوسی معنای عالی ولایت را به زیبایی استخراج کرده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، سعید قاسمی - عضو جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی - با بیان این‌که از برکات شهید مرتضی آوینی برای او، شناخت یوسفعلی میرشکاک بوده است، گفت: در روزگار عجیب و غریبی زندگی می‌کنیم و درباره شمشیرزن‌های جبهه فرهنگی که خط‌نگه‌دار ما هستند، بسیار نامردی می‌کنند. این افراد برای لحظاتی که خط خودی‌ها و نفاق با هم قاطی می‌شود، برج‌های دیده‌بانی هستند و در این‌جاست که روشنفکر واقعی خود را نشان می‌دهد و با دیده‌بانی آن‌هاست که ما متوجه می‌شویم در عقبه مسیری که هستیم، چه خبر است.
 
قاسمی در ادامه به فعالیت‌های میرشکاک در نشریه «سوره» اشاره کرد و گفت: در این دوره در زمانی که کسی جرأت نمی‌کرد زیر خم شاملو برود، میرشکاک کارهای بسیار بزرگی کرد. او در این سال‌ها گیر و پیچ‌هایی را که الآن در آن هستیم و آن‌ها مثل اختاپوس چندسر روی سر ما خیمه زده‌اند، برای ما مشخص کرد. میرشکاک 20 سال پیش می‌گفت که ما در آینده به این ورطه‌ها می‌افتیم و نمی‌توانیم از آن‌ها بیرون آییم.
 
او سپس گفت: در مقطعی که یک وزیر ارشاد ... خورده و آقایی که خیلی اهل تجدید فراش بودند و حتا در نقد کتاب «آیات شیطانی» کتاب نوشتند، سر کار بودند، یوسفعلی میرشکاک روشنگری کرد و امروز می‌بینیم که همان افراد در جمع صهیونیست‌ها و اتاق فکر فتنه سبز هستند. در آن زمان یوسف با مقالات «نامه‌هایی به رییس‌جمهور» پته این افراد را روی آب ریخت. آن موقع کسی تشخیص نمی‌داد، ولی ایشان تشخیص داد، و روشنفکری یعنی این، این‌که جنس‌شناس باشد. ما در کشورمان چنین افراد جنس‌شناسی زیاد نداریم.
 
قاسمی با بیان این‌که در هر عصر و دوره‌ای این‌گونه بوده است که باید امثال مهاجرانی صدرنشین باشند و امثال یوسف‌ها زمین‌گیر شوند، در رابطه با برگزاری بزرگداشت یوسفعلی میرشکاک ادامه داد: ما اگر هم خیلی خوب باشیم، مدل‌های‌مان مرده‌پرستی است. اگر کسی مُرد، زیر تابوتش خوب سینه می‌زنیم.
 
او سپس به انتقاد از سازمان تبلیغات اسلامی پرداخت و گفت: آقای سازمان تبلیغات اسلامی این‌که نمی‌شود آقایی در قد و قواره یوسفعلی میرشکاک، دغدغه معیشتی داشته باشد. روح ذات و طبع درویش‌گری یوسفعلی بر کسی پوشیده نیست، اما آقای وزارت ارشاد تو مقصری که او هنوز بیمه نیست. نمی‌شود که چند بار کتاب‌هایش را فروخته باشد تا زندگی‌اش را اداره کند. او ساختمان‌سازی و دلاربازی بلد نیست. چه کار باید بکند؟ آقای شورای عالی انقلاب فرهنگی چه کار می‌کنی که شاعر ما در این حال است.
 
قاسمی در ادامه همچنین گفت: باز هم خدا مویی از سر آقا کم نکند که تک‌تک این شاعران را تفقد می‌کنند و اگر نبود تفقد آقا، این جماعت، ‌آلاخون والاخون می‌شدند. الآن هم که این چیزها را می‌گویم، ضدانقلاب حظ می‌کند، ولی کور خوانده‌اند. تا شمشیرزن‌هایی چون یوسفعلی میرشکاک داریم، از آن‌ها باکی نداریم.
 
او گفت: باید از دشمن هم تشکر کرد و به آن‌ها یک بارک‌الله گفت، چرا که آن‌ها جنس‌شناس‌اند و خوب جنس‌های اصل را می‌شناسند، وگرنه چرا باید 15 تیم مأمور شوند تا یک جوان به نام مصطفی احمدی روشن را ترور کنند.
 
قاسمی در ادامه انتقادهایش به نهادهای متولی حمایت از شاعران و اهالی فرهنگ، گفت: یعنی نمی‌شد که آدمی در قد و قواره یوسفعلی میرشکاک عضو هیأت علمی یکی از دانشگاه‌های شما باشد؟ بله او دکترا و فوق ‌لیسانس ندارد، دستمال به دست هم نیست، حوصله شما را هم ندارد.
 
او در پایان گفت: بسیاری از کتاب‌های شعر یوسفعلی میرشکاک در حال خاک خوردن هستند. حال آن‌که او در خط اصیل نظام است، پشت سر آقاست. چگونه باید این را ثابت کند؟
 
در ادامه، امید مهدی‌نژاد برای یوسفعلی میرشکاک شعر خواند.
 
نادر طالب‌زاده نیز برگزاری بزرگداشت یوسفعلی میرشکاک را بهانه‌ای برای جمع شدن شاعران و انویسندگان همفکر دانست تا به واسطه آن جبهه فرهنگی انقلاب را تقویت کنند.
 
او گفت: وضعیت فعلی ما با گذشته کاملا دگرگون است و خود برگزاری این مجلس نشانه‌ای از تغییر زمان است.
 
او افزود: زمان به سرعت در حال تغییر کردن است و همان‌طور که رقیب فهمیده که قدرت ما در چیست، ما هم فهمیده‌ایم. دشمن با تمام وجود آمده است نطفه‌ای را که جمهوری اسلامی به وجود آورده، خفه کند و تفکر ولایی و نظام جمهوری اسلامی را از بین ببرد. هرچند که آن‌ها خود در باتلاق هستند و تلاش و تقلای‌شان بیش‌تر به پایین رفتن‌شان می‌انجامد.
 
طالب‌زاده با بیان این‌که چند سال پیش منتظر برگزاری بزرگداشت میرشکاک بودم، اظهار کرد: از بدبختی ما این است که فکر می‌کنیم باید بزرگان و متفکران و روشنفکران‌مان پی اچ دی (PHD) داشته باشند و این‌گونه تفکر عقب‌افتادگی است. در حالی‌که از گذشته ایران محل پرورش افراد اهل حقیقت بوده است و از قدیم نیز جذابیت ایران به این بوده و اصلا خود انقلاب اسلامی یکی از این موارد بوده است.
 
او در ادامه همچنین گفت: تا زمانی که امثال آوینی و میرشکاک در این کشور هستند، جای دیگر رفتن معنی ندارد. این‌ها سانتریفیوژهای ما هستند. دشمن دروغ می‌گوید که از سانتریفیوژهای هسته‌یی ما می‌ترسد؛ آن‌ها از امثال میرشکاک‌ها می‌ترسند. این افراد در ایران زندگی می‌کنند که من نیز دلخوش‌ام که در ایران زندگی می‌کنم.
 
او با انتقاد از رسانه‌ها از جمله صدا و سیما در برخوردشان با افرادی چون یوسفعلی میرشکاک گفت: این یک نوع بی‌عرضگی است که این افراد را داشته باشیم و اسم‌شان را نیاوریم و در رسانه‌های‌مان اسمشان را نیاوریم.
 
طالب‌زاده سپس با ذکر خاطره‌ای گفت: 20 سال پیش بر اساس طرحی در رادیو یک سلسله برنامه طراحی کردم که گفت‌وگومحور بودند. در آن‌جا قول گرفته بودم هر که را دلم خواست به برنامه دعوت کنم و آن‌ها هم قبول کردند، اما به محض آن‌که به میرشکاک رسید، نگذاشتند برنامه ادامه پیدا کند و من نیز برنامه را ادامه ندادم.
 
او افزود: این خیلی بد است که کشوری رسانه‌اش لیاقت آن را نداشته باشد که موج‌سازها و کسانی که میوه قرن‌ها هستند، در آن‌ حضور پیدا کنند و افکار و عقایدشان را بروز دهند. در سال‌های گذشته نیز و در زمانی که شهید آوینی زنده بود، یک بار تلویزیون نیامد با آوینی مصاحبه کند. امروز درباره میرشکاک هم همین‌گونه است و این یک‌جور سانسور خطرناک است.
 
طالب‌زاده اظهار کرد: برگزاری این جلسات را یک نوع علامت می‌دانم و از این بابت خیلی خوشحال‌ام. ما باید این جبهه را نگهبانی کنیم و دیگر از ارشاد،‌ سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر نهادها انتظار نداشته باشیم و نباید به آن‌ها غُر بزنیم.
 
او همچنین گفت: انقلاب اسلامی یک انفجار بود و در این مرحله وارد یک مرحله جدی شده است، بنابراین رقیب می‌خواهد آن را خراب کند. ما باید افرادی مثل میرشکاک را جلو بیاوریم. باید پرسید که چرا افرادی مثل میرشکاک نباید به خارج بروند و زمینه‌ای فراهم شود تا آن‌ها حرف‌های‌شان را به خیل بیش‌تری از مخاطبان در سراسر دنیا برسانند.
 
در ادامه مراسم نیز محمدعلی محمدی با بیان این‌که شناخته شدن و شناخته نشدن هر دو دردسرساز است، اظهار کرد: زمانی که یوسفعلی میرشکاک شور جنگیدن داشت، افرادی مأمور بودند تا او را بازگردانند. ولی او در همه احوال شور جنگ داشت.
 
او در ادامه شعری از یوسفعلی میرشکاک خواند.
 
غلام کویتی‌پور هم در این مراسم در سخنان کوتاهی به میرشکاک ادای احترام کرد.
 
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم که با حضور افرادی چون محسن مؤمنی شریف (رییس حوزه هنری)، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، ناصر فیض، جواد محقق، کامران شرفشاهی و گلعلی بابایی همراه بود، از یوسفعلی میرشکاک تجلیل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *