شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

عوامل موثر چاقی کودکان

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۴۹
کد مطلب: 264362
بررسی پرونده پزشکی 560 کودک نشان داد که کم خونی فقر آهن و پایین بودن سطح کلسیم و فسفر در بدن از عوامل موثر بر بروز چاقی در کودکان است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، شیوع چاقی در کشورهای مختلف رو به افزایش است که این پدیده با عوارض مهمی همچون بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت مرتبط است. کودکان چاق به دلیل عادات غذایی ناصحیح و مصرف مواد غذایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم، ممکن است در معرض کمبودهای تغذیه‌یی مختلف قرار گیرند؛ لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی ارتباط بین چاقی و کمبود ریزمغذی‌های آهن کلسیم و فسفر توسط نصرت قائمی، دانشیار غدد و متابولیسم کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.
 
این مطالعه مورد شاهدی طی دو سال انجام شد. پرونده‌های 280 کودک چاق در محدوده سنی دو تا 16 سال با 280 کودک با وزن طبیعی در همین محدوده سنی بررسی شد. BMI‍‍‍ بالاتر یا مساوی 85 درصد به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته شد. سطح آهن سرم، فریتین، TIBC، MCV ،MCHC هموگلوبین، هماتوکریت، کلسیم و فسفر در هر دو گروه ارزیابی شد و سپس نتایج به دست آمده با هم مورد مقایسه قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و با آزمون‌های کای اسکوئر، تی و فیشر مقایسه شدند.
 
یافته‌ها حاکی از آن است که در 94.3 درصد کودکان چاق هموگلوبین در محدوده کم خونی بود که در کودکان با وزن طبیعی 60 درصد بود. سطح آهن سرم در 56.1 درصد کودکان چاق پایین‌تر از حد طبیعی بود که در کودکان با وزن طبیعی، 10.4 درصد بود. میزان MCV و MCHC کاهش یافته در گروه شاهد به ترتیب 73.6 درصد و 72.5 درصد بود که در بچه‌های چاق به ترتیب در 99.6 درصد و 96.4 درصد کاهش نشان داد.
 
سطح کلسیم و فسفر خون نیز در کودکان چاق به طرز قابل توجهی پایین‌تر از گروه کنترل بود که این یافته‌ها مؤید ارتباط چاقی با کم خونی فقر آهن و کمبود کلسیم و فسفر بود.
 
نتایج به دست آمده نقش مهم و مؤثر تغذیه صحیح در سلامتی را نشان داده و نیز اثر آن را در پیشگیری از عوارض چاقی روشن می‌کند.
 
مشروح این پژوهش در مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *