پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

رقابت‌داغ ایران وعربستان برای دبیرکلی‌اوپک

يکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 259237
وزیران نفت و انرژی کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه برای تصمیم گیری درباره تعیین سقف تولید این سازمان و انتخاب دبیرکل بعدی اوپک در وین تشکیل جلسه می‌دهند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، نشست وزرای اوپک در شرایطی است که پیش بینی‌ها مبنی بر کاهش تقاضای نفت خطر کاهش بهای طلای سیاه را به رغم ناآرامی‌ها در خاورمیانه به همراه دارد.
 
کشورهای صادرکننده نفت اوپک که 35 درصد نفت جهان را تامین می‌کنند در نشست این هفته درباره انتخاب دبیرکل آتی این سازمان و جانشین عبدالله البدری که در نشست ماه ژوئن به آینده موکول شده بود، تصمیم گیری خواهند کرد.
 
در این میان، اکوادور به شکلی بی سر و صدا از نامزدی برای سمت دبیرکلی اوپک انصراف داده؛ تصمیمی که به نظر می‌رسد چندی پیش اتخاذ شده اما در روزهای گذشته علنی شده است.
 
انصراف نماینده اکوادور از نامزدی دبیرکلی اوپک باعث می‌شود که سه نامزد ایران، عربستان و عراق برای رسیدن به این سمت باقی بمانند.
 
اکوادور که ویلسون پاستور وزیر نفت خود را برای دبیرکلی اوپک نامزده کرده بود روزانه تنها 500 هزار بشکه نفت تولید می‌کند که این رقم در مقایسه با تولید کشورهای منطقه خاورمیانه بسیار کمتر است.
 
پاستور در جمع خبرنگاران در کیتو (پایتخت اکوادور) هنگام اعلام انصراف خود از نامزدی دبیرکلی اوپک گفت، با توجه به نقش حاشیه ای اکوادور در تولید نفت اوپک، شانس وی برای رسیدن به این سمت بسیار کم بوده است.
 
پاستور افزود: وی از این سمت انصراف داده تا اتحاد بیشتری حاصل شود. اما اگر نامزدهای دیگر نیز نتواند حمایت اکثریت 12 کشور عضو را جلب کنند، به نظر می‌رسد که حصول اتحاد در مورد یکی از سه کاندیدای باقیمانده نیز بعید باشد.
 
عربستان مجید منیف نماینده سابق خود در هیات رییسه اوپک را نامزد این سمت کرده و از ایران غلام حسین نوذری وزیر نفت سابق و از عراق ثمیر غضبان وزیر نفت سابق این کشور نامزد این سمت هستند.
 
اگر اوپک نتواند در مورد انتخاب دبیرکل بعدی خود به توافق برسد دو گزینه روی میز می‌ماند.
 
این سازمان می‌تواند از عبدالله بدری دبیر کل کنونی اوپک بخواهد که در این سمت باقی بماند تا تلاش‌ها برای پیدا کردن جانشین وی ادامه پیدا کند یا اینکه از کویت به عنوان رییس دوره‌ای اوپک در سال آینده درخواست شود که مسوولیت دبیرخانه وین را نیز بر عهده بگیرد.
 
اعضای اوپک همچنین درباره میزان تولید نفت این سازمان بحث خواهند کرد.
 
جیسون شنکر تحلیل‌گر نفتی گفت: بعید است در نشست چهارشنبه سقف تولید رسمی اوپک تغییر کند و این احتمال وجود دارد که مناظرات داغی درباره انتخاب دبیرکل بعدی این سازمان انجام شود.
 
اوپک در آخرین نشست خود در ماه ژوئن تصمیم گرفت که سقف تولید 30 میلیون بشکه‌ای خود را که در سال گذشته به تصویب رسیده بود حفظ کند و متعهد شد که از تولید بیش از حد جلوگیری می کند. اما آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که اوپک نتوانسته از تولید بیش از حد جلوگیری کند که تخمین زده که این سازمان در ماه اکتبر 31 میلیون و 160 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.
 
کارستن فریچ تحلیل گر اقتصادی کامرزبانک گفت: به رغم تولید بیش از حد عربستان سعودی، با توجه به قیمتهای بالای نفت هیچ تغییری در سیاست تولید اوپک محتمل نیست.
 
متوسط بهای نفت برنت در شش هفته گذشته حدود 110 دلار در هر بشکه بوده است که بالاتر از قیمت 100 دلاری مد نظر عربستان سعودی است.
 
مرکز مطالعات جهانی انرژی هشدار داده که کشورهای عضو اگر مایل هستند که از سقوط قیمت نفت به زیر 100 دلار جلوگیری کنند، باید در ماههای آتی هشیار باشند و سریعا به ضعف بازار واکنش نشان دهند.
 
به‌رغم تنش‌های ژئوپولتیک در خاورمیانه و همچنین ناآرامی در سوریه و درگیری‌های اخیر رژیم صهیونیستی و غزه تحلیلگران می‌گویند بهای نفت در سال 2013 میلادی با توجه به کندی بهبود اقتصاد غرب باید کاهش پیدا کند.
 
منوچهر تکین تحلیلگر مرکز مطالعات جهانی انرژی به خبرگزاری فرانسه گفت: بیشتر تحلیلگران انتظار دارند که اوپک با توجه به تقاضای ضعیف نفت، تولید خود را سال آینده کاهش خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *