يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

بدن در طول روز چقدر به خواب احتياج دارد؟

پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 257417
محرومیت از خواب کافی بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و به عنوان یکی از عوامل ایجاد بسیاری از بیماری های جدی و خطرناک به شمار می رود.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ خواب وسيله اي است که به انسان اين امکان را مي دهد که بتواند انرژي از دست رفته را به بدن بازگرداند در نتيجه شخص مي تواند پس از خواب کارهاي روزمره اش را به خوبي انجام دهد.
 
تحقيقات نشان داده است که اگر کم خوابي ادامه داشته باشد سلامتي فرد به خطر مي افتد، زيرا کم خوابي هم روي روان و هم جسم فرد تاثير مي گذارد.
 
سعی کنید در طول روز نخوابید. البته یک چرت کوچک در حد 10 تا 15 دقیقه بلامانع است. همانطور که می دانید چرخه ی یک خواب کامل و عمیق 90 دقیقه به طول می انجامد، بنابراین هر چقدر در طول روز استراحت نکنید، شب ها بهتر به خواب می روید.
 
هر شب هر زمان که احساس خستگی و خواب آلودگی به شما دست داد، به رختخواب بروید. اگر احساس کردید که به سرعت خوابتان نمی برد، بلند شوید و کتاب بخوانید و یا کاری که نیاز به فعالیت فیزیکی کم و فعالیت چشمی بالا دارد را انجام دهید تا چشمانتان کم کم خسته شوند. در ابتدا این امکان وجود دارد که صبح ها زودتر از زمان مقرر بیدار شوید، اما بدن شما ظرف چند روز خودش را با شرایط جدید وقف می دهد.
 
نتايج تحقيقات نشان مي دهد که:
 
-کم خوابي به بيماري و يا استرس زياد منجر مي شود که در نهايت باعث قاطي کردن (اغتشاش) روان خواهد شد. بي خوابي در حقيقت کسي را نکشته است، تحقيقات درمورد آدم هايي که از کم خوابي رنج مي برده اند نشان مي دهد که با وجودي که توانايي عمل آنان کاهش پيدا کرده، ولي اگر به آنان اجازه داده شود (يا بتوانند) کم خوابي را جبران کنند؛ تنها اثر مستقيم کم خوابي، بي خوابي است.
 
- ممکن نيست بعد از يک شب بي خوابي عملکرد خوبي داشته باشيد، از دست دادن يک خواب شبانه مي تواند منجر به کم شدن انگيزه ي شخص گردد و همچنين روي بعضي مهارت ها از جمله رانندگي و. . . تاثير خواهد گذاشت.
 
- مهم اين است که افراد هر شب 8 ساعت خواب را داشته باشند، بعضي از افراد 4-5 ساعت خواب لازم دارند، برخي 8-9 ساعت. بالعکس خواب بيش از نياز بدن نيز باعث مي شود که بدن زمان بيشتري را در رختخواب بگذراند و اين خود باعث کسل شدن فرد خواهد شد.
 
- بي خوابي يک بيماري است و قرص هاي خواب درمان آن هستند، قرص هاي خواب باعث مي شوند فرد بتواند چندين شب به طور طبيعي بخوابد؛ ولي اگر فرد مدت زمان بيشتري از اين قرص ها استفاده کند، چون بدن به آنها عادت مي کند موجب بي خوابي خواهند شد و اختلال خواب افراد را افزايش مي دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *