پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

نگران قد کوتاه کودکان خود نباشید

دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 256782
رییس مرکز طبی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 80 درصد علل کوتاه قدی کودکان، طبیعی است بنابر این والدین نباید نگران باشند.
به گزارش جهان، ˈعلی ربانیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: این کودکان از نظر ژنتیکی کوتاه قد بوده و هنگام بلوغ به اندازه کافی رشد خواهند کرد و کوتاه قدی خود در زمان کودکی را جبران می کنند.

وی اضافه کرد بررسی اندازه رشد کودکان به ویژه در شش ماه اول تولد پس از اندازه دور سر و وزن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باید به آن توجه داشت تا از کوتاه قدی یا بیماری های ناشی از آن پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه کودکان تا 18 ماهگی رشد سریعی دارند و پس از آن رشد کندی دارند، ادامه داد: اگر کودکی قبل از 18 ماهگی بیش از کودکان هم سن خود رشد کرد یا دچار کندی رشد شد ممکن است غیرطبیعی بوده و باید علل آن بررسی شود.

این فوق تخصص بیماری های غدد کودکان، کمبود هورمون رشد، کم کاری تیروئید، اختلالات ژنتیکی و اختلالات کلیوی و قلبی را از جمله دلایل کوتاه قدی برشمرد.

به گفته وی، 20 درصد علل کوتاه قدی در کودکان به دلیل بیماری های پاتولوژیک (آسیب شناختی) غدد بوده و این کودکان نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

رییس مرکز طبی کودکان خاطرنشان کرد این کودکان کوتاه قد با استفاده از داروها به قد طبیعی بر می گردند.

ربانی با بیان اینکه ورزش کردن موجب افزایش قد در افراد مبتلا به کوتاه قدی نخواهد شد، گفت: اختلالات رشد هر چه سریع تر در کودکان کشف شود آسیب های کمتری به کودکان وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد اگر کودکی وارد مرحله بلوغ شود دیگر نمی توان برای درمان کوتاه قدی او کاری کرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اختلالات مغزی را از جمله عوارض بی توجهی به دلایل کوتاه قدی در کودکان عنوان کرد و تاکید کرد بلوغ زودرس در کودکان نیز می تواند یکی از دلایل کوتاه قدی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *