دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

شرط‌جالب‌شیخ‌شوشتری برای‌وقف‌کتاب‌هایش

جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 256392
شیخ شوشتری در راستای ماندگاری کتب و آثارش در شوشتر وصیت کرد که همه کتاب‌های خطی که به وی به ارث رسیده بود و همه کتابخانه شخصی وی به آستان قدس رضوی اهدا شود به شرط اینکه این کتاب‌ها از منزل شخصی وی خارج نشوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علامه شیخ محمدتقی شیخ شوشتری در سال 1281 هجری شمسی در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشود.
 
شیخ محمدکاظم شوشتری پدرش اهل شوشتر بود و مادری اصالتا کرمانی داشت، خانواده‌ای مبارز داشت و شیخ کاظم پدرش و شیخ جعفر شوشتری صاحب خصائص الحسینیه بارها به دلیل سابقه مبارزاتی علیه رضا شاه از کشور به عراق و شهرهای نجف و کربلا تبعید شده بودند.
 
محمدتقی شیخ شوشتری در کودکی مادرش را از دست داد و مقدمات و سطح را نزد استاد سید حسن نوری و سید محمدعلی امام و علی‌اصغر حکیم که هر سه از شاگردان پدرش بودند گذراند.
 
نزد شیخ محمدتقی شیخ‌الاسلام و سید مهدی آل‌طیب بزرگ خاندان سبزگ سادات آل‌طیب در شوشتر تحصیلات حوزه خود را ادامه داد تا در سن 17 سالگی به اجتهاد رسید.
 
بسیاری از اساتید وی در حالات وی چنین گفته‌اند «ابتدای کتاب را به محمدتقی آموزش می‌دادیم وی خودش تا پایان کتاب را فرا می‌گرفت» و همین ذکاوت وی باعث شد تا در سنین کم به مرحله اجتهاد برسد.
 
 
 
*هجرت به عتبات عالیات
 
شیخ محمدتقی شیخ شوشتری که حالا دیگر جوانی برومند شده بود در سال 1314 هجری شمسی به دلیل مخالفت با کشف حجاب در ایران وطن را به مقصد کربلای معلی ترک کرد.
 
در کربلا به شاگردان شیخ آقا بزرگ تهرانی وارد شد و پس از تلمذ از محضر شیخ توانست از استاد اجازه نقل روایات و حدیث دریافت کند.
 
شیخ بار دیگر به شوشتر بازگشت و این بار به دلیل کمبود وقت و تلاش شبانه‌روزی در نگارش کتب بسیار برجسته در عالم شیعه از جامعه کناره گرفت.
 
بازگشتش به شوشتر در سال 1320 اتفاق افتاد زمانی که محمدرضا شاه به سلطنت رسیده بود و اوضاع کشور برای بازگشت شیخ مساعد بود.
 
پس از گذراندن عمری بابرکت در شوشتر و نگارش 12 عنوان کتاب بسیار معتبر در عالم تشیع دار فانی را وداع گفت و در 96 سالگی در سحرگاه نهم اردیبهشت ماه سال 1374 دیده از جهان فروبست.
 
شهرت وی به حدی بود که در دوران حیاتش بارها از سوی متفکران بزرگ جهان مورد تفقد قرار گرفت و حتی بسیاری از بزرگان و رجل سیاسی کشور برای تشرف به محضر شیخ رنج سفر را به شوشتر بر خود هموار می‌کردند و در دو نوبت نیز مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور اسلامی ایران بود در برخی مسائل دینی با ایشان مکاتباتی داشته است که این اسناد در مرکز کتابخانه علامه شیخ شوشتری نگهداری می‌شود.

*صدقه جاریه شیخ شوشتری
 
شیخ شوشتری در راستای ماندگاری کتب و آثارش در شوشتر وصیت کرد که همه کتاب‌های خطی که به وی به ارث رسیده بود و همه کتابخانه شخصی وی به آستان قدس رضوی اهدا شود و این کتاب‌ها را در شوشتر وقف کرد.
 
شیخ محمدتقی شیخ شوشتری در این وقف به نکته ویژه‌ای اشاره می‌کند که کتاب‌ها از منزل شخصی من نباید خارج شوند و همه وقف آستان قدس رضوی هستند و به این دلیل آستان قدس رضوی بخشی از منزل شخصی شیخ شوشتری را به کتابخانه آستان قدس رضوی تبدیل کرده است.
 
در شرایط کنونی با احداث ساختمان جدید این کتابخانه و تجهیز این کتابخانه با بخش زیادی مشکل کمبود کتابخانه در مرکز شهر شوشتر حل شده و مشتاقان می‌توانند صبح و بعد از ظهر از این کتابخانه استفاده کنند و از اسناد تاریخی و کتب خطی این شیخ بزرگ نیز بهره‌مند شوند.

*قاموس‌الرجال؛ معجزه قرن
 
یکی از کتب بسیار معتبر شیخ شوشتری «قاموس‌الرجال» است. این کتاب به حدی معتبر و معروف است که در شرایط کنونی در الاظهر مصر تدریس می‌شود. شهرت این کتاب به حدی است که در کتب تاریخی و بزرگ عالم شیعه علامه شیخ محمدتقی شیخ شوشتری را «صاحب قاموس‌الرجال» نیز عنوان می‌دهند.
 
وی برای نگارش این کتاب بیش از یک دهه از عمرش را صرف کرد و این کتاب ارزشمند را در علم‌ رجال به عالم اسلام تقدیم کرد تا چراغ راه محدثان باشد.
 
کتاب قاموس‌الرجال راویان احادیث را در جهان بررسی کرده و بر اساس تاریخ ثابت کرده است که احادیث فلان راوی در اسلام معتبر است یا خیر و این خود باعث شده تا بسیاری از احادیث معتبر در جهان اسلام مشخص شود و احادیث ضعیف از نظر سندی نیز مشخص شود.

* ساخت مستند علامه شیخ شوشتری
 
تاکنون کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی درباره شیخ شوشتری نوشته شده است ولی در عرصه فیلم برای این شیخ بزرگ گامی برداشته نشده است اما اخیرا صدا و سیمای خوزستان برای ساخت فیلم مستند این شیخ بزرگ اقدام کرده است.
 
سرپرست این گروه مستندساز در این باره می‌گوید: ساخت مستند علامه شیخ شوشتری به دلیل عظمت شخصیت و بلندی جایگاه علمی بسیار دشوار بود و بیش از 18 ماه درباره شخصیت این شیخ بزرگ تحقیق شده است.
 
ابوالقاسم غلام‌حیدر خاطر نشان می‌کند: ساخت مستند علامه شیخ شوشتری بیش از شش ماه طول می‌کشد و از زمان آغاز فیلمبرداری تا زمان تکمیل مراحل تدوین 180 روز زمان نیاز است.
 
وی می‌افزاید: در این مستند اساتید بزرگی همچون آیت‌الله استادی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله دین پرور و آیت‌الله خزعلی سخن خواهند گفت.
 
این مستندساز معروف تاکید می‌کند: برای فیلمبرداری‌ صحنه‌های مورد نیاز تاکنون به سه استان تهران، البرز و خوزستان سفر کرده‌ایم و قرار است پس از ایام محرم نیز به قم برای قسمت‌های پایانی فیلمبرداری از آیات عظام سفر کنیم.
 
علامه شیخ محمدتقی شیخ شوشتری بیش از 16 سال است درگذشته اما در استان خوزستان همه ساله روز هفتم محرم را به یاد این علامه بزرگ به عزا می‌نشینند و در شوشتر نیز هیئت‌های عزاداری با نوحه خوانی در رثای حضرت قاسم ابن الحسن(ع) بر مزار وی حاضر شده و به عزاداری می‌پردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *