چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

بانک‌ها از مناطق محروم فراری‌اند

يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 254142
مناطق جنوبی شهرستان کرج با وجود اینکه از پرجمعیت‌ترین مناطق شهرستان محسوب می‌شوند از داشتن بانک محرومند. در این حال مدیریت شعب یکی از بانک‌های استان البرز اعلام کرده به دلیل عدم وجود مؤلفه‌های اقتصادی در مناطق محرومی چون جنوب این استان قادر به تاسیس شعبه نیست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پس از آنکه امکاناتی همچون پارک ها، اداره ها، مراکز و مؤسسات مختلف، کتابخانه ها، سالن های تئاتر و سینما، سرمایه گذاران و ...  از مناطق محروم فراری شده اند این بار نوبت بانک هاست که اقدام فرار را بر قرار ترجیح دهند.
 
در استان البرز مناطق محروم بسیاری هستند که شهروندان آنها طی درخواست های مکرری به مسئولان ذیربط خواستار آن هستند که تا دست کم یک شعبه بانک در منطقه محل سکونت آنها تأسیس شود تا حداقل در نتیجه این اقدام انجام امورات بانکی برایشان آسانتر شود اما متأسفانه آنچه مشخص است سیاست ها  و برنامه ریزهای کنونی بانک ها یا به طور کلی تر بانک مرکزی اجازه ورود بانک که یکی از نهاد های مهم اقتصادی است را به مناطق محروم نمی دهد.
 
یکی از مناطق محروم استان البرز که از این قاعده مستثنی نبوده است منطقه جنوب استان البرز و به خصوص جنوب شهر 130 هزار نفری محمدشهر است که خود این  منطقه دارای چندین شهرک نظیر ولدآباد، جعفرآباد، عباس آباد، چمران، علی آباد گونه، زیبادشت، همایون ویلا، فردوسی و غیره است و لزوم وجود بانک در آنها به طور مشخصی محسوس است.
 
همچنین وجود شرکت های صنعتی و تولیدی متعدد در این مناطق و نیازهای فوری این مراکز به بانک ها رسیدگی به این امر را بیش از پیش ملموس کرده است.
 
مناطق جنوبی محمدشهر نیازمند تاسیس شعبات بانک است
 
نماینده استان البرز در شورای عالی استانها و عضو شورای اسلامی محمدشهر در همین باره به خبرنگار مهر می گوید: یکی از کمبودهای اصلی در مناطق جنوبی محمدشهر عدم وجود شعبات بانک است و شهروندان نیز این موضوع را به طور مکرر پیگیری می کنند.
 
حجت الاسلام ابوطالب ندرلی ضمن بیان مطلب فوق می افزاید: در خصوص تأسیس شعبات بانکی در جنوب محمدشهر به اتفاق دیگر اعضای شورای اسلامی شهر محمدشهر پیگیری کرده ایم و چندین بار نیز با مسئولان ذیربط در این رابطه تعامل برقرار شده است.
 
ندرلی در ادامه توضیح می دهد: در همین راستا برخی از مسئولان استانی و همچنین مدیران بانکی قول های مساعدی را دادند ولی متأسفانه تا به امروز این قول ها عملی نشده است.
 
این مسئول تصریح می کند: پس از اینکه وعده های مسئولان در رابطه با مورد یاد شده تحقق پیدا نکرد اعتراض خود را به این موضع اعلام کردیم لیکن مسئله ای که مدیران بانک ها آن را علت اصلی عدم دایر شدن شعبات بانک در جنوب شهر می دانند نبود توجیه اقتصادی و عدم جذب سرمایه های مکفی برای بانک در این مناطق است.
 
به گفته وی یکی از مسائل دیگری که عملیاتی شدن و دایر شدن شعبات بانک در جنوب شهر محمدشهر را تحت تاثیر قرار می دهد خصوصی شدن بیشتر بانک ها در سال های اخیر و در نتیجه عدم رغبت آنها برای ورود به مناطق محروم است.
 
وی در عین حال تاکید کرد که یکی از بهترین راه حل های مشکل موجود ایجاد پست بانک ها در سطح شهر و همین طور ادامه پیگیری ها در باب این مهم است.
 
توسعه شعب بانک‌ها در البرز با اولویت مناطق محروم باشد
 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ضرورت توجه به اولویت ها در توسعه شعبات بانکها در استان البرز می گوید: توسعه شعب بانکها در استان البرز لازم است با اولویت مناطق محروم باشد و بانکها این امر را مد نظر داشته باشند.
 
محمدجواد کولیوند می افزاید: توجه به اولویت ها در این زمینه از مشکلات مربوط به کمبود شعب می کاهد و این امر اهمیت فراوانی دارد.
 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: مناطق محروم نیاز قابل توجهی به ایجاد شعبات جدید بانکها و افزایش تعداد شعبات دارند و این امر باید به عنوان یک اولویت مد نظر باشد.
 
وی می گوید: لازم است نیازها در زمینه افزایش تعداد شعب در استان البرز بررسی شود و ضمن در نظر گرفتن اولویتها، نتیجه امر برای ارسال به بانک مرکزی به دفاتر نمایندگان ارسال شود. همچنین لازم است مشکلات مطرح شده در جلسه شورای بانکهای استان البرز توسط دبیر شورای بانکها جمع بندی شود و بررسی های لازم انجام گیرد.
 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در پایان تشریح می کند: مشکلات یادشده پس از جمع بندی باید به دفاتر نمایندگان ارسال شود تا پیگیری های لازم از سوی نمایندگان صورت گیرد.
 
محدودیت ها اجازه تأسیس بانک در مناطق جنوبی محمدشهر را نمی دهد
 
اما با تمام این تفاسیر و تمام تأکیداتی که از سوی مسئولان در خصوص لزوم توسعه شعبات بانک ها در مناطق محروم وجود دارد چند روز پیش و طی جوابیه ای که از طرف مدیریت شعب یکی از بانک های استان البرز صادر شد این امید شهروندان جنوب شهر محمدشهر برای تأسیس حداقل یک بانک در منطقه شان هم ناامید شد.
 
بنابر اعلام اداره امور شعب بانک ملی استان البرز محدودیت های کنونی و عدم وجود مؤلفه های اقتصادی از مهمترین عللی هستند که تأسیس شعب بانک را در مناطق جنوبی محمدشهر تحث تأثیر قرار داده اند.
 
این جوابیه پیرو درخواست شهروندان مناطق جنوبی شهر محمدشهر از اعضای شورای اسلامی این شهر مبنی بر تأسیس شعب بانک در این مناطق و به طبع آن پیگیری اعضای شورای اسلامی محمدشهر از دستگاه های ذیربط  برای رفع این مشکل صادر شده است.
 
متن پاسخ یاد شده  بدین شرح است:«سلام علیکم- احتراماً به استحضار می رساند: همانگونه که مطلعند توسعه شبکه بانکی مستلزم اخذ موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده که در شرایط کنونی این مهم دارای محدودیت است. مضاف بر اینکه عملکرد شعب فعلی مستقر در مناطق پیشنهادی نیز بر اساس وضعیت منابع، مصارف، اسناد سود و زیان، خدمات و نظایر آن در این راستا تأثیر گذار بوده و انحراف شعبه بانک ملّی مستقر در منطقه از میانگین پارامترهای موصوف در کل بانک شرایط توسعه را دشوارتر می سازد. علی ایحال اداره امور آمادگی دارد به منظور توسعه ارائه خدمات نسبت به نصب تجهیزات POS در مراکز تجاری مدنظر اقدام تا موجبات رضایتمندی شهروندان محترم حاصل گردد.»
 
نیاز به توجه و پیگیری بیش از پیش مسئولان
 
بی شک گزینه هایی که در جوابیه اداره امور شعب بانک ملی استان البرز که در خصوص مناطق جنوبی محمدشهر آمده است را می توان به تمام مناطق محروم استان البرز نیز تعمیم داد زیرا مشاهده می شود سیاست های کلی بانک ها این نتیجه را استخراج می کند که در حال حاضر شهروندان مناطق محروم نمی توانند از نعمت وجود بانک، این نهاد مهم اقتصادی برخوردار باشند.
 
با این وجود امید آن می رود که مسئولان ذیربط و مدیران ارشد استانی دراین باره بیشتر توجه و پیگری کنند تا این نیاز مبرم مردم در مناطق محروم استان هرچه زودتر برطرف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *