چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

قابیل را به دلت راه نده

پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 253636
قابیل، هابیل را به قتل رساند، برادر دوقولیش را. و تمام دلیلش برای ارتکاب این گناه حسادت بود. تنها حسادت و این آتشی که در دلش به پا شده بود ننگ اولین قتل را بر پیشانی قابیل زد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسادت از جمله مواردی است که در دین اسلام زشت شمرده شده و بیشترین صدمه را به خود شخص وارد می کند.
 
ندا رزمینا کارشناس روانشناسی ادامه داد: حسادت زمانی ایجاد می شود که فرد خود را در مقام مقایسه با دیگری قرار می دهد و این ترتیب حس ناخوشایندی وجودش را فرا می گیرد که رهایی از آن بسیار دشوار است.
 
وی ادامه داد: به خصوص اگر فرد فاقد اعتماد به نفس کافی باشد و به نوعی کم بین باشد بیشتر در معرض حس حسادت قرار خواهد گرفت و به این ترتیب تمام تلاشش را می کند تا به فردی که خود را با او مقایسه می کند آسیب برساند اما نمی داند تمام آسیب ها متوجه خود او خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه حسادت و غبطه دو مسئله کاملا متفاوت هستند بیان کرد: فردی که حسادت می کند سعی در پایین کشیدن افراد دارد او حاضر است حتی موقعیت خود را به خطر بیاندازد اما طرف مقابل نیز جایگاه خود را از دست بدهد غبطه خوردن اما تلاش فرد است برای دستیابی به موقعیت دیگران بدون هیچ حس منفی ای و در واقع نوعی فضیلت محسوب می شود.
 
رزمینا تصریح کرد: برای از بین بردن این حس ناخوشایند در قدم اول باید خود را دوست داشته باشیم و اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم و داشته هایمان را ارزش بدانیم حتی اگر کوچک باشند ما باید موفقیت هایمان را باور داشته باشیم.
 
رزمینا تاکید کرد: با تهیه ی لیستی از موفقیت ها و پیروزی های ریز و درشتمان می توان چشم از موفقیت های دیگران برداشت و حس حسادت را سرکوب کرد.
 
گفتنی است، هرگز نمی توان نقش خانواده و والدین را در پرورش احساسات مثبت و منفی افراد نادیده گرفت. مقایسه مداوم کودک با دیگر کودکان، عدم تشویق وی، نادیده گرفتن استعدادها و خلاقیت های کودک از جمله مسائلی است که موجب تقویت حس حسادت در کودکان می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *