شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۱۱
اوباما دوباره رئیس جمهور آمریکا شد

به "پرزیدنت" اوباما زنگ زدم و تبریک گفتم

چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب: 253454
باراک اوباما رئیس جمهور فعلی آمریکا با پیروزی مقابل میت رامنی رقیب جمهوریخواه وی اسکان خود را در کاخ سفید به مدت چهار سال دیگر تمدید کرد.
به "پرزیدنت" اوباما زنگ زدم و تبریک گفتم
به گزارش جهان، ماراتن چند ماهه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام با ابقای نخستین  رییس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا در کاخ سفید به پایان رسید تا چهار سال دیگر جهان شاهد همان سیاست‌هایی باشد که چهار سال است با آنها آشناست.

اوباما در نهایت توانست با کسب 274 رای الکترال کالج یک دور دیگر مستاجر کاخ سفید باقی بماند.

به "پرزیدنت" اوباما زنگ زدم و تبریک گفتم!

در همین حال سایت اوباما نوشت، پس از مشخص شدن برتری اوباما، میت رامنی لحظاتی پیش با حضور در جمع انتخاباتی طرفداران خود، در حالی که لبخند به لب داشت، خطاب به هوادارانش اعلام کرد: من لحظاتی قبل به پرزیدنت اوباما زنگ زدم به ایشان تبریک گفتم و الان نیز به ایشان، همسر و دخترانشان و همه طرفدارانشان تبریک می‌گویم.
 
وی همچنین افزود: کشور ما در مرحله حساسی قرار گرفته و این امکان وجود ندارد که با دعواهای حزبی، منافع ملی مان را تحت الشعاع قرار دهیم.
 
کاندیدای جمهوریخواهان ضمن تشکر از همه هوادارانش افزود: از همه شما، دعاهایتان و تلاش‌هایتان قدردانی می‌کنم اما انتخابات تمام شده و همه دوباره به ملت بزرگ آمریکا ملحق می‌شویم تا اهداف این کشور را عینیت ببخشیم.
 
کارشناس بی بی سی ضمن تقدیر از "موضع بزرگوارانه" رامنی در پذیرش شکست و تبریکش به اوباما، خاطرنشان کرد: این اظهارات بسیار مهم بود، از این جهت که تک تک این کلمات، تاثیرات بزرگی روی هواداران رامنی و حزب جمهوریخواه که الان خود را شکست خوره می‌بینند، دارد. 

اوباما که در دوره قبل وارث جنگ‌های باقی مانده از دوران جورج بوش بود، این بار در حالی کلید کاخ سفید را در دست می‌گیرد که باید با مشکلات متنوعی در زمینه‌های متفاوت از جمله بحران اقتصادی دست و پنجه نرم کند.

انتخابات آمریکا روز سه‌شنبه ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ۲۳ ادامه داشت. این انتخابات هفت میلیارد دلاری در شرایطی برگزار شد که دغدغه اصلی رای‌دهندگان مسایل اقتصادی و بیکاری در جامعه آمریکا بود. در این میان نظرسنجی‌های قبل از انتخابات از رقابت نزدیک
کاندیدای جمهوریخواهان ضمن تشکر از همه هوادارانش افزود: از همه شما، دعاهایتان و تلاش‌هایتان قدردانی می‌کنم اما انتخابات تمام شده و همه دوباره به ملت بزرگ آمریکا ملحق می‌شویم تا اهداف این کشور را عینیت ببخشیم.
و شانه به شانه دو رقیب دموکرات و جمهوریخواه حکایت داشت.

از طرفی انتخاب اوباما برای تکیه بر مسند قدرت در واشنگتن همزمان با انتخابات میاندوره‌ای سنای آمریکا صورت می‌گیرد که می‌تواند آن را انتخابات فراموش شده نامید. با توجه به اینکه هیچ کدام از احزاب در سنا اکثریت ۶۰ درصدی را نمی تواند از آن خود کند، اوباما برای دریافت مصوبه از سنا در آینده باید با جمهوریخواهان در سنا نیز دست و پنجه نرم کند، چرا که در صورتی که کنگره تایید نکند اوباما حتی قادر به پرداخت قبض تلفن خود نخواهد بود.

اما اوباما که چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری هر گونه تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم و حیاتی را به بعد از مشخص شدن نتایج آراء موکول کرده بود، اکنون با چالش‌های داخلی و خارجی بی شماری روبه روست که برخی از آنها همچون بحران اقتصادی میراث دوران جرج بوش است و بعضی دیگر یا ماحصل سیاست‌های اتخاذی او بوده یا نتیجه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای که در این مطلب به تشریح آنها پرداخته شده است.

پایان ماراتن سرمایه‌داری

به گزارش فارس، ماراتن چند ماهه انتخابات آمریکا سرانجام با ابقای اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا در کاخ سفید به پایان رسید تا چهار سال دیگر جهان شاهد همان سیاست‌هایی باشد که چهار سال است که با آنها آشناست.
 
«باراک حسین اوباما» که یک‌بار وارث آمریکای بازمانده از نومحافظه‌کاران شده بود، اکنون وارث آمریکایی است که طی چهارسال گذشته خودش آن را اداره کرده است و تصمیماتش در تمام مشکلاتی که اکنون ایالات متحده با آن روبروست دخیل بوده‌اند.
 
مردی که از جعبه جادوی الکترال بار دیگر سربرآورده است، با 20 میلیون بیکار و 40 میلیون انسانی مواجه است که همچنان برای امرار معاش محتاج «بن غذا» هستند. هرچند وضعیت تا حدودی نسبت به زمانی که او دولت را تحویل گرفت بهتر شده است اما روند پیشرفت امور کندتر از آن بوده است که وعده‌های اولیه اوباما ایجاب می‌کرد.
 
* اوباما برد یا رامنی باخت؟

 
«میت رامنی» نه‌تنها نزد افکار عمومی مردم آمریکا بلکه در تصور عموم مردم جهان، یک «جورج بوش» دیگر انگاشته شد که اگر باز هم قدرت را در دست بگیرد، ممکن است جهان با فجایعی روبرو شود که بوش پسر آن را پس از یازده نوامبر مواجه کرد. انگ «یک بوش دیگر بودن»، ناخواسته بر پیشانی رامنی حک شده بود.
 
رامنی به‌هرحال یک جمهوری‌خواه بود و هم‌حزبی بوش و نمی‌توانست از اقدامات دولت قبلی آمریکا مبرا دانسته شود. با این حال حتی خود رامنی هم می‌دانست که این
این انتخابات هفت میلیارد دلاری در شرایطی برگزار شد که دغدغه اصلی رای‌دهندگان مسایل اقتصادی و بیکاری در جامعه آمریکا بود.
آمریکا، آن آمریکای ثروتمندی نیست که بوش از کلینتون به ارث برده بود و با ثروت آن هرچه می‌خواست بدمستی کرد. بوش یکی از بهترین اقتصادهای آمریکا را تحویل گرفت و یکی از بدترین‌ها را تحویل داد.
 
از سوی دیگر، اگر چه اوباما طی چهارسال گذشته حرکتی لاک‌پشتی را در مسیر بهبود اقتصاد ایالات متحده از خود بروز داده است اما مردم آمریکا فراموش نکرده‌اند که بخش اعظم این مشکلات ناشی از سیاست‌های داخلی و خارجی دولت قبلی و جمهوری‌خواه آمریکا بوده است. به این ترتیب، رامنی اگرچه انتقادات تندی را علیه سیاست‌های اقتصادی اوباما مطرح می‌کرد اما خود وارث تفکری شناخته می‌شد که کمتر از آن قابل انتقاد نیست.
 
* چه کسی به اسرائیل سفر کرده است؟
 
یکی از اتهاماتی که اوباما با آن مواجه بود، این بود که در دوران ریاست‌جمهوری خود سفری رسمی را به تل‌آویو ترتیب نداده است. اگرچه این مساله در بین روسای جمهوری سابق آمریکا بی‌سابقه هم نیست اما از سوی کمپین رامنی و راست‌گرایان افراطی تبلیغات زیادی روی آن می‌شد.
 
از سوی دیگر رامنی هنوز رئیس‌جمهور نشده، به‌ تل‌آویو سفر کرد و در این سفر جملاتی را بر زبان آورد که عمیقا برای نخست‌وزیر اسرائیل خوشایند و مسرت‌بخش بود. وی ملت فلسطین را بی‌فرهنگ خوانده بود و از حمایت از ماجراجویی‌های تل‌آویو علیه تهران سخن رانده بود.
 
تقریبا کسی از  رای‌دهندگان آمریکایی نسبت به این موضوع نا‌آگاه نبود که نخست‌وزیر اسرائیل به برد رامنی تمایل دارد. رامنی از دوران جوانی دوست نتانیاهو بوده است و مواضع وی نیز با خوی تجاوزکارانه راست‌گرایان صهیونیست بی‌شباهت نیست. از سوی دیگر این در حالی اتفاق می‌افتاد که یهودیان آمریکا که عموما خود را «لیبرال» می‌دانند، اصولا بیشتر به دموکرات‌ها تمایل دارند تا جمهوری‌خواهان.
 
با این حال، هرچند در مناظره سوم رامنی و اوباما دو طرف بر سر حمایت از اسرائیل با هم رقابت می‌کردند اما مردم آمریکا کاندیدای مدنظر نخست‌وزیر اسرائیل را به کاخ سفید اعزام نکردند.
 
این را شاید بتوان به این معنا گرفت که دست‌کم در برهه کنونی، مردم آمریکا چندان اهمیتی به آن نمی‌دهند که رئیس‌جمهورشان به تل‌آویو سفر نکرده باشد و در آخرین سفر نتانیاهو به نیویورک، وی را پشت درب‌های اتاقش نگه داشته
مردی که از جعبه جادوی الکترال بار دیگر سربرآورده است، با 20 میلیون بیکار و 40 میلیون انسانی مواجه است که همچنان برای امرار معاش محتاج «بن غذا» هستند. هرچند وضعیت تا حدودی نسبت به زمانی که او دولت را تحویل گرفت بهتر شده است اما روند پیشرفت امور کندتر از آن بوده است که وعده‌های اولیه اوباما ایجاب می‌کرد.
باشد.
 
به این ترتیب، می‌توان چنین پنداشت که در شرایط فعلی، حمایت همه‌جانبه از اسرائیل، اولویت نخست آمریکایی‌ها نیست، درغیراین‌صورت، رامنی بیش از اوباما حامی تل‌آویو شناخته می‌شد و باید راهی کاخ سفید می‌شد.
 
البته این بدان معنا نیست که ایالات متحده در دوران اوباما به اتحاد راهبردی خود با اسرائیل که از دوران جنگ سرد آغاز شده و با کمک لابی‌های یهودی آمریکا ادامه یافته است، پایان داده یا پایان خواهد داد.
 
* غلبه تفکرات کینزی بر تفکرات فریدمنی
 

در تاریخ اقتصاد آمریکا، دو نوع «تفکر کینزی» معتقد به لزوم دخالت دولت در اقتصاد به نفع طبقات ضعیف و «تفکر فریدمنی» معتقد به لزوم اعتماد به دست نامرئی بازار، بیش از سایر تفکرات شناخته شده‌اند.
 
همان‌طور که از مناظره‌های اول و دوم رامنی و اوباما برمی‌آمد، اوباما بیشتر به تفکرات کینزی متمایل بود و رامنی به اقتضای جمهوری‌خواه بودنش و حمایت بی‌قیدوشرطش از سرمایه‌داران و شرکت‌های بزرگ، به تفکرات فریدمن و مکتب شیکاگو تمایل داشت.
 
بدیهی است که در شرایط دشوار اقتصادی، مردم عموما تفکری را در اقتصاد می‌پسندند که به نفع آنها وارد عمل شود و مقدرات آنها را به‌دست زالوهای سرمایه‌دار نسپارد، از آنها مالیات بیشتری بگیرد و به‌طبقات ضعیف‌تر اختصاص دهد.
 
سامان اقتصادی آمریکا اکنون به‌گونه‌ای است که بخش گسترده‌ای از مردم نیازمند حمایت‌های دولتی برای حفظ استانداردهای زندگی خود بر حسب تعریف خاص آن استانداردها در ایالات متحده هستند، بنابراین حنای جمهوری‌خواهان رنگ چندانی برای آنان ندارد، اگرچه اوباما نیز طی چهارسال گذشته اثبات کرده است که قادر به حمایت کامل از طبقات ضعیف‌تر نیست.
 
نباید فراموش کرد که هم رامنی و هم اوباما مدیون پول سرشاری هستند که سرمای‌داران و شرکت‌های بزرگ نثار کمپین‌های انتخاباتی آنها کرده‌اند.
 
* آیا اوباما تهور پیشه می‌کند؟
 
برخی بر این باورند که از آنجا که اوباما در انتخابات 2016 دیگر قادر به نامزد شدن نیست، در چهارسال باقی مانده از دولت خود جسارت بیشتری در تصمیم‌سازی‌ها از خود به‌نمایش خواهد گذارد و حوزه سیاست خارجی بالاخص می‌تواند حوزه تهور اوباما نام گیرد.
 
با این حال، برخی دیگر بر این باورند که باراک اوباما اصولا حامی حفظ وضع موجود در صحنه بین‌المللی است و محیط ادراکی وی به او اجازه ماجراجویی نمی‌دهد. بنابراین چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی، باید چهار سال آینده را نیز از جنس چهار سال گذشته تلقی کرد.
 
از سوی دیگر، اوباما همچنان با مشکلات اساسی در عرصه اقتصاد مواجه است و مجبور به حل آنهاست. بنابراین، بیشتر در بند اقتصاد بیمار کشور خود خواهد بود تا تهور و ماجراجویی بی‌پروا.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خوبه که مدت ریاست جمهوری در قانون فقط تا دو دوره 4 ساله می باشد والا ریاست جمهوری وقت مادام العمر میشد .
Iran, Islamic Republic of
باز هم اوباما ...
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه سیاسیون ما و اونهایی که رای نیاوردن!!!
ما که همه آمالمون غربی شده خب تو این زمینه انتخابات و برنده و بازنده انتخابات هم از اونها یاد بگیریم!!!!
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه سران فتنه (((( کشور ما در مرحله حساسی قرار گرفته و این امکان وجود ندارد که با دعواهای حزبی منافع ملی تحت الشعاع قرار دهیم ))) براستی این سخنان از زبان کاندید ریاست جمهوری کشوری زده شده که تمام قد از سران فتنه برای تغییر در ایران حمایت می کرد خیلی سران فتنه و آنهایی که به خاطر منافع شخصیشان سکوت کردند احمق هستند .
Iran, Islamic Republic of
حسين شريعتمداري نظري ندارند ؟؟
آقایون یاد بگیرند که به جای اینکه به جون هم بیفتن و مشکلات خودشون رو توی مردم بیارن دست به دست هم بدن تا کشور از این بحران خارج بشه. فکر کردین اگه به جون هم بیفتین همه چی درسته؟؟؟
آرای مردمی میت رامنی بیشتر بوده یعنی منتخب مردم آمریکا رامنی بوده است
جفتشون بردن!!!
تبریک بازنده به برنده و دعا برای موفقیت او و کشورش
دیگه رامنی نیومد بگه که تقلب شده تو دهات ما مردم به اوباما رای دادن !!!
قابل توجه سیاسیون ایرانی
متاسفم که فقط نظرات موافق با مدیریت سایت رو درج میکنید.واقعا بویی از دموکراسی نبردید
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر موسوی........
من که خودم به این رئیس جمهور رای دادم زیاد مطمئن نیستم