پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

حکم‌نگهداری‌طلا،ارز وزمین ‌ازنظرآیت‌الله‌مکارم‌

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 253149
آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به سه سوال، نظر فقهی خود را در خصوص خرید و فروش، نگهداری شمش و مسکوکات طلا، نگهداری ارز و پول خارجی و خریداری و نگهداری زمین‌های شهری اعلام کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی متن سوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:
 
1- در جامعه اسلامی اگر خرید و فروش و نگهداری شمش و مسکوکات طلا موجب گرانی و افزایش قیمت طلا و به تبع آن باعث گرانی کالاهای مورد نیاز مردم باشد، حکم این معامله چیست؟
 
2- در جامعه مسلمانان خرید و فروش و نگهداری ارز و پول خارجی که موجب گرانی ارز و به تبع آن رکود یا تعطیلی کارخانجات و گرانی تولیدات و محصولات و مایحتاج مردم می‌شود درچنین شرایطی می‌شود به خرید و فروش و احیانا نگهداری ارز اقدام نمود؟
 
3- همچنین در جامعه مسلمین زمین‌های شهری، چه آن‌ها که تفکیک شده یا بعدا می‌شود اگر به منظور گران شدن زمین خریداری و نگهداری شود به گونه‌ای که باعث گرانی زمین و مسکن و در نهایت افزایش قیمت زمین و مسکن شود و موجب خواهد شد که عده‌ای همیشه با مشکل مسکن مواجه شوند، حکم اینگونه معاملات چیست؟
 
پاسخ این مرجع تقلید:
 
به طور کلی آنچه که موجب ضربه و خسارت به اقتصاد نظام اسلامی و اختلال در نظام معیشت و زندگی مردم است حرام است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *