شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

تجربه‌ای واقعی از مسافر زمان شدن!

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 249749
قدم زدن در دالان‌ها و حجره‌های زیبا و هم شکل بازار قدیمی کرمانشاه شور و اشتیاق خاصی به آدمی می‌دهد، تا آنجا که گویی مسافر زمان شده‌ای و به گذشته‌های دور سفر کرده‌ای!
زمانی که از دالان‌های تو در توی این بازار قدیمی می‌گذری و به راسته کلوچه‌پزها می‌رسی عطر و بوی دلپذیر نان برنجی تو را به وجد آورده و نمی‌توانی تعارف‌های فروشندگان همیشه خندان آن را رد کرده و به سادگی از کنار آنها بگذری.
 
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، هنگام عبور از بازار زرگرها تمام تنت چشم می‌شود و متوجه گذشت زمان نمی‌شوی و ساعت‌ها به ویترین‌های درخشان آن خیره می‌شوی!
 
سپس که ناخودآگاه مسیرت به سوی بازار بزازها کشیده می‌شود، آنچنان محو زیبایی پارچه‌های آویزان شده می‌شوی که درخشش طلاها را از یاد می‌بری و به عالم دیگر می‌رسی!
 
... گوشه به گوشه بازار قدیمی کرمانشاه جاذبه‌های خاص خود را دارد و گذر از بازار مسگرها، سراج‌ها، آهنگرها و ... تجربه دیدار چیزهایی را به تو می‌دهد که در همه عمرت ندیده‌ای و پاهایت سست می‌شوند که آرام‌تر گام برداری و با دقت بیشتری بازار را بنگری.
 
بازار سرپوشیده کرمانشاه، یادگار دوران قاجار
 

استان کرمانشاه از گذشته‌های دور در زندگی اقتصادی و اجتماعی ساکنان غرب کشور نقش اساسی داشته است و از دیرباز ناحیه مهم تجارتی در مسیر شبکه بازرگانی به شمار می‌رفته و کالاهای تجارتی چین و آسیای جنوب شرقی از طریق کرمانشاه به بازارهای خاورمیانه صادر می‌شده است.
 
همه اینها نیاز مبرم کرمانشاه به داشتن یک بازار پررونق و بزرگ را نشان می‌دهد و این مهم در دوران قاجاریه هم‌زمان با رشد و توسعه شهر کرمانشاه اتفاق افتاد.
 
بازار سرپوشیده کرمانشاه از اوایل دوره قاجاریه و در زمان سلطنت فتحعلی شاه به جا مانده است.
 
بازار قدیمی کرمانشاه هم‌چون دیگر بازارهای خطی در جهت طولی رشد کرده و فضاهای عمومی در دو سوی آن جا دارند.
 
دوپاره و چند پاره شدن یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده کشور
 

در سال 1312 ساخت خیابان مدرس تاریکه بازار(بازار سرپوشیده کرمانشاه) را عملاً به دو نیمه‌ی شرقی و غربی تقسیم کرد و پس از آن بعدها خیابان جلیلی پاره شرقی بازار را به دو بخش تقسیم کرد.
 
با ساخت خیابان جلیلی پاره شرقی بازار به دو بخش تقسیم شد و راسته بازار چال حسن خان در سمت راست و راسته آهنگرها، بنکدارها، صندوق سازها، بزازخانه کهنه و نو و بازار کلیمی‌ها در سمت چپ این خیابان قرار گرفتند.
 
احداث خیابان جوانشیر در ضلع غربی خیابان مدرس بازار توپخانه را از راسته بازار علاف خانه جدا کرد.
 
با تغییراتی که در بازار بزرگ کرمانشاه بوجود آمد بسیاری از اصناف از جمله مسگری، سفیدگری، سراجی، صندوق‌سازی، گیوه‌کشی، نعل‌سازی، رنگ‌رزی، صرافی و ... برای همیشه به فراموشی سپرده شد.
 
«علیرضا مرادی بیستونی» معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه، در خصوص این بازار به خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، گفت: این بازار یکی از طولانی‌ترین بازارهای کشور است که در ابتدا دو کیلومتر طول داشته است.
 
وی افزود: بازار قدیمی کرمانشاه در مجموع 18 راسته بازار دارد که ازناحیه تیرفروش‌ها شروع شده و تا انتهای پشتی پارک شیرین ادامه دارد.
 
مرادی بیستونی در ادامه با اشاره به این‌که راسته بازارهای کرمانشاه بر اساس حرفه بازرگانی و صنعتگری، شهر و مذهب بازرگانان و کارکردها نامگذاری شده‌اند، تصریح کرد: بازار بزازها ، بازار صندوق‌سازها، بازار بنکدارها، بازار آهنگرها و ... از جمله این بازارها هستند.
 
وی با بیان این‌که در داخل بازار اولیه کرمانشاه انواع مختلف سراها، کاروانسراها، حمام‌ها، مساجد، بازارها، دالان‌ها، حجره‌ها و ... وجود داشته است، خاطر نشان کرد: فضای درون تاریکه بازار به نوعی بوده که کاروان‌هایی که وارد شهر می‌شدند از در ورودی آن وارد و هنگام ترک شهر از در خروجی خارج می‌شدند، زیرا محیط درونی بازار به بیرون راه نداشت.
 
مرادی بیستونی با اشاره به این‌که مساجد درون تاریکه بازار افراد و کاروان‌ها را از هر گونه هیاهوی بازار دور می‌کرده‌اند، گفت: مساجد جامع، بنکدارها،عمادالدوله، حاج شهبازخان و فیض مهدوی از جمله مساجد بازار بودند.
 
براساس این گزارش، بازار قدیمی کرمانشاه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *