يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

آقاي اردوغان فريب خورده اي، محترمانه برگرد!

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۲۳
کد مطلب: 248966
در حالي كه اعتراضات مردم تركيه به مداخله جويي دولت آنكارا در سوريه رو به گسترش است، يك روزنامه چاپ اين كشور خواستار تجديدنظر دولت در سياست اشتباه خود شد.
به گزارش جهان، کیهان نوشت: روزنامه زمان نسبت به تنها ماندن تركيه در باتلاق سوريه هشدار داد و نوشت: دولت تركيه كه در ماجراي سوريه كاملاً از سوي غرب و آمريكا تنها گذاشته شده است، بايد با خونسردي به ارزيابي مجدد اين مسئله بپردازد. آنكارا بايد به اين فكر بكند كه آيا حمايت هاي داخلي و خارجي از حاكميت سوريه را دست كم گرفته است؟ آيا حمايت هاي ايران، چين و روسيه از سوريه را بيش از حد دست كم گرفته ايم و آيا بيش از حد در امور داخلي عراق و سوريه وارد نشده ايم؟ آيا احتمال آن هست كه بي آنكه بخواهيم ما را به سوي يك درگيري سوق دهند؟»

نويسنده با اشاره به رؤياهاي نوعثماني گري تأكيد كرد: «آرزوهاي ما در زمينه تبديل شدن به يك قدرت بزرگ نبايد ما را به سمت هيجانات سوق دهد. تركيه بايستي براي ساختن آينده خود با اين گونه سؤالات مواجه شود و بي انكه بحث ها را سياسي كند، به دنبال پاسخي حقيقي باشد.»

اين روزنامه همچنين خواستار مشاركت جمعي ايران و تركيه و مصر براي حل بحران سوريه به واسطه برگزاري انتخابات ظرف 2 تا 3 سال آينده شد.

در حالي كه اغلب تحليل گران همانند روزنامه انگليسي فايننشال تايمز تأكيد مي كنند «حمله به سوريه، اردوغان را در تنگنا قرار مي دهد و مي تواند او را به درون باتلاق بكشد»، نظرسنجي ها از مخالفت بيش از سه چهارم مردم تركيه با درگيري بيشتر در بحران سوريه حكايت مي كند.

فايننشال معتقد است «غرب مجبور است از درگيري ها در سوريه چشم پوشي كند و اردوغان در خطر فرو رفتن در باتلاق قرار دارد. او يا بايد با شرمندگي عقب نشيني كند و يا اينكه وارد اين باتلاق شود.» به گزارش مجله آمريكايي تايم اكثر مردم تركيه با درگيري نظامي در سوريه مخالفند. طبق نظرسنجي ها 76 درصد شهروندان تركيه اقدام نظامي عليه سوريه را رد مي كنند. هم اكنون اردوغان خود را در اين درگيري تنها مي بيند». روزنامه تاكس اشپيگل چاپ آلمان نيز گزارش داد «نارضايتي ها از سياست هاي مداخله جويانه اردوغان در قبال بحران سوريه رو به گسترش است. كارشناسان تركيه مي گويند بايد دست نگه داشت و اگر ما وارد اين درگيري شويم، به سادگي قادر نخواهيم بود از اين ماجرا بيرون بياييم.

در همين حال وزير اطلاعات سوريه، اظهارات داود اوغلو وزير خارجه تركيه را كه گفته بود «فارق الشرع معاون بشار اسد جانشين وي به عنوان رئيس دولت انتقالي شود و حتي رئيس جمهور بعدي باشد»، يك گاف سياسي و ديپلماتيك خواند. عمران الزعبي اظهار داشت: اظهارات داود اوغلو يك گاف سياسي و ديپلماتيك ناپسند بود. حماقت اين سخنان بركسي پوشيده نيست. او نمي داند كه دوران امپراطوري عثماني به سرآمده است و تركيه ديگر نمي تواند حاكمان دمشق، مكه، قاهره و قدس را انتخاب كند. من به دولت تركيه پيشنهاد مي كنم قدرت را به نفع شخصيت هايي كه مورد قبول مردم تركيه هستند رها كند.

وي مي گويد: اظهارات داود اوغلو نشانه درماندگي است و بهتر است اين مقامات تركيه استعفا دهند و كار را به افراد مقبول مردم بسپارند.

روزنامه واشنگتن پست چند روز پيش در گزارشي عنوان كرد: روابط حسنه آمريكا و تركيه به خاطر حوادث سوريه طوفاني شده و آنكارا كه طي 18 ماه گذشته حضور داشت با آمريكا توافق دارد اكنون به اختلاف هايي پي برده است. او ديگر اوباما را دوست خود نمي داند.

سونر كاگتباي مدير برنامه مطالعات تركيه در مركز خاور نزديك واشنگتن مي گويد: كاخ سفيد به رياست اوباما در برابر بحران سوريه به دلايل متعددي با ترديد عمل مي كند، يكي از اين دلايل اين است كه آمريكا نمي داند كه عواقب دخالت آن در بحران سوريه چه تأثيري بر انتخابات رياست جمهوري اين كشور مي گذارد به خصوص كه مردم آمريكا ديگر از جنگ خسته شده اند.

اما اردوغان معتقد است كه اين مسأله سرپوشي است براي اين كه آمريكا به مشكل سوريه اهميت ندهد. مشكلي كه اكنون تركيه را با چالش مواجه كرده است. اردوغان در مصاحبه با سي ان ان علناً اوباما را سرزنش كرد كه در بحران سوريه بسيار بد عمل كرده است و نسبت به آن بي برنامه است. اردوغان احساس بدي دارد و عصباني است و اكنون حس مي كند كه بحران به دروازه هاي تركيه نزديك شده است. او حس مي كند كه ديگر زمان به نفع او پيش نمي رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *