شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

باهنر: سوگمندانه می‌خواهیم مرحله دوم هدفمندی را متوقف کنیم

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب: 248780
نایب رئیس مجلس با اشاره به برخی نواقص اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها دلایل قوه مقننه برای جلوگیری از اجرای مرحله دوم این طرح را برشمرد و تاکید کرد: ما متاسفیم که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم، اما فکر می‌کنیم چاره دیگری نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس امشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به طرح مجلس برای توقف مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: گام اول هدفمندی به خوبی انجام شد، اما در مورد اجرای فاز دوم با دولت اختلاف‌نظر داریم؛ چرا که دولت معتقد بود، گام دوم را باید بلندتر و سنگین‌تر برداشت و می‌گوییم باید این قضیه آهسته‌تر حرکت کند.

وی افزود: ما در بخش اول هدفمندی معتقد بودیم که قانون به صورت دقیق اجرا نشده، به این معنا که هدفمندی یارانه‌ها درآمدی ایجاد می‌کرد که قرار بود این درآمد 50 درصد به صورت نقدی یا غیر نقدی به اقتصاد خانوار، 30 درصد به بخش تولید و 20 درصد به طرح‌های عمرانی که از این رهگذر گرانتر تمام می‌شوند، تزریق شود؛ اما دولت به دلیل اینکه حساسیت بیشتری روی اقتصاد خانوار داشت، پرداخت به خانوار را به گونه‌ای آغاز کرد که تقریباً همه این درآمد را بلعید و متاسفانه تولید در این رهگذر ضربات زیادی خورد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم هم اقتصاد خانوار باید تقویت شود و هم اشتغال و بنگاه‌های تولیدی نیز باید توان حرکت داشته باشند.

باهنر در پاسخ به این سؤال که آیا تورم با اجرای مرحله دوم هدفمندی بیشتر می‌شود، اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها یک سکه دو رو است که یک طرف آن درآمد و در سوی دیگر آن هزینه‌ها قرار دارد و برای اینکه درآمد بیشتر باشد، باید قیمت فرآورده‌های نفتی افزایش یابد و دولت معتقد بود این افزایش باید سریع‌تر و سنگین‌تر باشد که طبیعتاً مردم تحت فشار قرار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: قرار بود از سویی یارانه نقدی به مردم داده شود و از آن طرف مسئله تورم را جبران کنند اما متاسفانه در بخش اول دیدیم که خود این پرداخت نقدی هم تورم را تشدید کرد و گردش پول افزایش یافت و مجموعه این رفتارها باعث شد که بعضاً در بخش اول هدفمندی نقص‌هایی بوجود بیاید.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه اوضاع تورم و افسارگسیختگی موجود باعث شده که مقداری از اعتماد از دست برود، گفت: درآمدهای ما در بخش اول هدفمندی کفایت هزینه‌ها را نداد و بخشی از پولی که به مردم داده شد، با استقراض از بانک مرکزی بود که خود این کار نقدینگی را افزایش می‌دهد و تورم را افزون می‌کند.

وی افزود: در طرحی که برای توقف مرحله دوم هدفمندی داده‌ایم، در صورت تصویب نهایی گفته‌ایم که فعلاً در سال 91 نه افزایش روی قیمت فرآورده‌ها داشته باشیم و نه افزایشی روی پرداخت به مردم؛ ما متأسفیم که می‌خواهیم این کار را انجام دهیم. اما فکر می‌کنیم که چاره‌ دیگری نیست چراکه اکنون افزایش قیمت‌ها آنچنان فشاری به مردم تحمیل کرده که درحال مختل کردن اقتصاد خانوار است و اکنون اصلا فرصت مناسبی برای اینکه ریسک یا شوک دیگری به اقتصاد خانوار وارد کنیم، نیست.

وی با بیان اینکه به قول آقای مصباحی‌مقدم ما سوگمندانه می‌خواهیم مرحله دوم  اجرای هدفمندی را متوقف کنیم، خاطرنشان کرد: انجام این کار به معنای توقف قطعی اجرای پروژه عظیم هدفمندی نیست، چرا که بخش اول هدفمندی در حال اجراست و مانند سابق یارانه‌ها پرداخت می‌شود و حتی ممکن است از سال آینده فاز دوم هدفمندی را کلید بزنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *