پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

عبورتمامي گوشت‌هاي وارداتي ازفيلترشرعي

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب: 239378
مسوول دفتر نمايندگي ولي فقيه در اداره كل دامپزشكي استان مركزي، گفت: از ميان كشورهاي اسلامي تا به حال مرغ را تنها از كشور تركيه وارد كرده‌ايم كه نظارت در اين زمينه عالي است.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، "منصور ساعدي" در جمع خبرنگاران افزود: رسيدگي به مسئله شرعيات دام‌ها فقط توسط دفتر نمايندگي ولي فقيه در دامپزشكي انجام مي شود و مواد دامي بدون تاييد اين نهاد تا به حال وارد استان مركزي نشده است.

ساعدي تصريح كرد: در سطح استان مركزي در شهر اراك داراي دو كشتارگاه مرغ و يك کشتارگاه دام سنگين و سبك، شازند و آستانه داراي يك كشتارگاه دام و يك كشتارگاه مرغ، ساوه داراي دو كشتارگاه مرغ و يك كشتارگاه دام، محلات يك كشتارگاه دام، دليجان يك كشتارگاه دام و دو كشتارگاه مرغ و خمين يك كشتارگاه مرغ و يك كشتارگاه دام وجود دارد.

وي گفت: در تمام شهرستان‌هاي استان مركزي به غير از خنداب، ميلاجرد و فراهان، كشتارگاه مرغ وجود دارد، از نظر شرعي ناظرين اين نهاد قطعا در تمام مراحل كشتار مرغ نظارت دارند، در كل دنيا يك كشتارگاه مرغ به صورت سيستمي وجود دارد و كشورمان از اين كشتارگاه مرغ تهيه نمي‌كند و كشتار مرغ به صورت دستي انجام مي‌شود.

ساعدي خاطرنشان كرد: تا زمان مصرف به دست مصرف‌كنندگان، نظارت شرعي وجود دارد و در حال حاضر 18 نفر از افراد اين نهاد در كشتارگاه‌هاي استان مركزي مشغول نظارت هستند.

وي گفت: در حال حاضر اين نهاد در كشورهاي ديگر 30 ناظر دارد كه به طور دقيق تمامي مراحل كشتار را زير نظر دارند و مي‌توان گفت كه گوشت‌هاي وارداتي در زمينه‌هاي بهداشتي و شرعي بسيار عالي هستند و مي توان گفت كه بهترين گوشت‌هاي توليدي در كشتارگاه هاي خارج از كشور وارد كشور مي‌شوند و تمامي گوشت هاي وارداتي از فيلترهاي شرعي عبور كرده و بهداشتي و شرعي هستند.

ساعدي گفت: پنج شرط ذبح اسلامي عبارتند از ذبح كننده مسلمان باشد، ذبيحه رو به قبله باشد، آلت برنده آهن باشد، آوردن نام خدا و قطع كرده اوداج اربعه با هم كه اوداج اربعه ناي مري و دو رگ گردن هستند.

وي در مورد ذبح‌هاي آ‍زاد گفت: اين روش نه شرعي و نه بهداشتي است و هر چيزي كه شرعي نباشد قانوني نيست، گوشت ذبح شده بايد بعد از ذبح به مدت 24 ساعت در سردخانه قرار گيرد و به همين دليل ما فقط محصولات كشتارگاهي را تاييد مي‌كنيم و فقط ذبح آزاد در مورد نذورات و عيد قربان آ‍زاد است.

وي در پايان گفت: به مردم شريف استان مركزي اين اطمينان داده مي‌شود كه محصولات كشتارگاهي شرعي و بهداشتي هستند ولي در مورد ذبح آزاد اين طور نيست و قوانين مربوط به ذبح‌هاي آزاد و ذبح‌هايي كه توسط مردم انجام مي‌گيرد باييد تغيير كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *