يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

ماجرای صدمیلیون‌ها کی‌‌ختم به خیرمی‌شود؟

سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 235594
مرحله اول تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس، یکشنبه اول مرداد ماه تمام می شود و تا آن روز باید با صدمیلیون تومانی که مجلس در اختیارشان گذاشته است باید تکلیف محل سکونت خود را روشن کرده باشند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، از چهاردهم تیرماه همزمان با آغاز مرحله اول تطعیلات تابستانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شروع شود، مدت قرارداد مجلس با دو هتل بزرگ در تهران نیز تمام شد. این هتل ها برای اسکان یک ماهه نمایندگان مجلس نهم در نظر گرفته شده بودند و در تمام این یک ماه علاوه بر حدود 100 نماینده، شامل نمایندگان استان های تهران و البرز و جمعی از نمایندگان مجلس هشتم که به مجلس نهم راه یافته بودند، بقیه نمایندگان جدید در این دو هتل اسکان داده شده بودند.

هزینه اقامت هر شبانه روز برای هر نفر  در هتل هویزه که یکی از هتل های محل اسکان نمایندگان بود در جدول زیر آمده است:
نوع اتاق    قیمت بر حسب تومان   
یک تخته    122000   
دو تخته    179000   
سه تخته    235000   
سوئیت سه نفره    290000   
سوئیت دو نفره    216000   

هزینه سریس اضافه 560000 است

به این ترتیب در حداقل حالت برای حدود 200 نماینده مجلس در طول یک ماه گذشته روزانه 122 هزارتومان حق اسکان در هتل پرداخت شده است و این در حالی است که در مجلس هفتم 42 واحد مسکونی نمایندگان در سعادت آباد هم به فروش رفت تا روایت صدمیلیون هایی که در ابتدای مجلس هشتم و نهم به نمایندگان پرداخت شد، به سوژه داغ رسانه ها تبدیل شود.

ماجرای 42 واحد چه بود

مجلس شورای اسلامی تا پیش از این 42 واحد مسکونی 280 متري در منطقه سعادت آباد تهران تحت تملک خود داشت که در ابتدای هر دوره به نمایندگان تازه وارد می داد و به مدت 4 سال در اختیار این نمایندگان بود. اگرچه همیشه حرف و حدیث هایی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان ادوار این واحدها را تخلیه نمی کنند و به نمایندگان جدید نمی دهند وجود داشت اما در هر صورت در مجلس هفتم محسن کوهکن از اعضای هیات رئیسه مجلس پیشنهاد داد که بنا به بعد مسافتی که از سعادت آباد تا بهارستان وجود دارد این واحدها فروخته شود و از محل فروش آن ها واحدهای بیشتری با متراژ کمتر در منطقه بهارستان و در فاصله 300-400 متری مجلس برای نمایندگان ساخته شود.

محسن کوهکن در گفت وگو با خبرنگار مشرق در این باره می گوید: در آن زمان من این پیشنهاد را مطرح کردم، در کمیسیون بودجه هم از نظر خود کردم و نهایتا رای نهایی بر این شد که آن منازل فروخته شود و منازلی همجوار مجلس برای نمایندگان تهیه شود. او در توجیه پیشنهاد خود می گوید دلایل مختلفی برای این پیشنهاد وجود داشت از نظر تردد و ترافیک نمایندگان وقت زیادی را در مسیر سعادت آباد- بهارستان می گذراندند، از نظر در دسترس بودن لازم بود که وکلای ملت در همجوار محل کارشان باشند در دسترس عموم باشند و مسائل دیگر باعث شد این پیشنها مطرح شود.

42 واحد مسکونی نمایندگان در اواخر مجلس هفتم به مزایده گذاشته شد و به فروش رفت. نزدیک به یکسالی می شود که ساخت منازل مسکونی نمایندگان همجوار بهارستان آغاز شده است. نزدیک به 150 واحد مسکونی پشت منطقه سرچشمه و نزدیک مجلس ساخته می شود. تعداد دیگری نیز در همان اطراف در حال تکمیل شدن هستند که فاصله هر کدام از این واحدها با مجلس نهایتا به یک کیلومتر می رسد. بنا به گفته مسئولان واحدهای مسکونی مجلس نهایتا تا سال دوم مجلس نهم آماده خواهد شد.

صد میلیون ها و 500 میلیون ها

مساله مسکن نمایندگان کم برای مجلس هزینه نداشته است. هزینه مادی در کنار هزینه هایی رسانه ها برای هیات رئیسه ایجاد کرده و همیشه خواستار توضیح شده اند. نه فقط رسانه ها بلکه این موضوع گاه صدای تشکل های سیاسی را هم درآورده است.

همین در ابتدای مجلس نهم جنبش عدالتخواه دانشجویی با ارسال نامه‌ای به هیات رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار نوشتند که هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی موضع رسمی خود را درباره هزینه‌ تخصیص داده شده به هر نماینده بابت اسکان، هزینه های مربوط به دفتر و ایاب و ذهاب اعلام کند و شرح دهد که هزینه این موارد دقیقا چه مبلغی است و آیا این مبلغ به صورت بلاعوض در اختیار نمایندگان قرار می گیرد و یا اینکه پول هزینه شده از بیت المال مسلمین- اعم از خودرو و… بازپس گرفته خواهد شد؟ بازپس گیری این هزينه به چه صورت خواهد بود؟ضمن اینکه ناحیه اسکان تک تک نمایندگان به طور رسمی اعلام شود.

درباره ناحیه اسکان نمایندگان مجلس هیات رئیسه توضیح داد که به نمایندگان مجلس نهم گفته شده است در صورتی صدمیلیون وام رهن منزل در اختیارشان قرار خواهد گرفت که در منطقه ای پایین تر از بلوار کشاورز منزل تهیه کنند.

 اما درباره مبلغ دقیق هزینه چیزی از طرف هیات رئیسه اعلام نشد تا آنکه چند روز گذشته پایگاه اطلاع رسانی دولت در دو گزارش از بودجه سال 91 اعلام کرد که «علاوه بر بودجه های سالیانه مجلس، در دوره های مختلف مبالغی بصورت تسهیلات، بلاعوض و یا سرمایه ای بابت شروع هر دوره به قوه مقننه تعلق گرفته که در پایان هر دوره هیچ برگشتی به خزانه نداشته است در صورتی که می بایستی از تجمیع این اعتبارات کارسازی دوره های بعدی صورت می گرفت اما متاسفانه این اقدام انجام نشده است.

آنچه که مورد اشاره و انتقاد دولتیان خصوصا شخص رئیس جمهور واقع شده و از سهم 470 میلیون تومانی نمایندگان سخن به میان آمده مبلغ 150 میلیارد تومانی است که بصورت جداگانه برای اجاره دفاتر نمایندگان شهرستانها در نظر گرفته شده و هیچ ربطی به بودجه عمرانی و جاری مجلس ندارد».

بنا بر آنچه در این گزارش آمده بود مجموع اعتبارات عمرانی مجلس در سال 1384، 12 میلیارد تومان، در سال 1390، 168 میلیارد تومان و در سال 1391، 200 میلیارد تومان است که مجموع اعتبارات عمرانی مجلس در سال جاری نسبت به سال 1384، 1523 درصد رشد داشته است.
در این گزارش از سخنان رئیس مجلس گلایه شده است که «اخیرا رئیس محترم مجلس در جمع کارکنان این نهاد، دولت را مورد انتقاد قرار داده و آن را پرده دری های دروغین و متلک گویی به مجلس عنوان می کند اما آن چیزی که رئیس مجلس از آن به عنوان یک دروغ یاد می کند ردیفی است که در قانون بودجه کشور قید شده و جای انکار نیست.

 آیا ردیف بودجه اختصاصی 150 میلیارد تومانی برای اجاره دفاتر نمایندگان و 25 میلیارد تومانی ایاب و ذهاب آنان و 11 میلیارد تومان برای استخدام 200 کارمند و ....؛ پرده دری دروغین است... در خصوص ایاب و ذهاب نمایندگان 25 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که به هر نماینده بیش از 85 میلیون تومان اختصاص می یابد »؟!

نمایندگان خانه ساز

در مجلس هشتم برخی نمایندگان متولی شدند تا برای مجلس نشینان آپارتمان‌هایی را بسازند که بعد از پایان دوره نمایندگی شان تحت تملک خود نمایندگان باشد. بنا به گفته کوهکن عده ای از نمایندگان سرمایه اولیه را گذاشتند، زمینی را از تعاونی قوه قضائیه خریداری کردند و پروانه ساخت آن را هم از شهرداری گرفته اند و در حال ساخت و ساز هستند. این منازل متعلق به خود نمایندگان است و با سرمایه شخص نمایندگان در حال ساخت است و ظرف اواخر امسال یا سال آینده دو مجموعه از این آپارتمان‌ها تکمیل می شود.

وقتی در مجلس هفتم موضوع ساخت منازلی برای مجلس مطرح شد، بحث مفصلی بین بعضی از اعضای هیات رئیسه پیش آمد که ساخت این منازل برای مجلس هزینه زیادی را در پی خواهد داشت اما نهایتا در آن مقطع تصمیم بر این شد که این منازل ساخته شود تا جلوی پرداخت اجارهها و وام های بلامورد گرفته شود.

به این ترتیب مجلس مالکیت نزدیک به 200 واحد منزل مسکونی را خواهد داشت که در ابتدای هر دوره به نمایندگان بدهد و پس از 4 سال آن را از نمایندگان قدیمی گرفته به نمایندگان جدید بدهد. از آن زمان تاکنون مساله مسکن نمایندگان یکی از حاشیه ای ترین بحث های مجلس شده است نه تنها هنوز آن منازل آماده نشده است بلکه در ابتدای هر دوره مجلس ماجرای صدمیلیون ها، بودجه های عمرانی کلان از نمایندگان تصویری فارغ از ساده زیستی ساخته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *