شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

اجرای طرح تولید گازوئیل از جلبک در ایران

جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب: 232205
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه در شرایط فعلی ایران دومین دارنده ذخایر بزرگ هیدروکربوری جهان است، تصریح کرد: با این وجود هم اکنون جایگاه یازدهمین مصرف کننده بزرگ انرژی جهان به ایران اختصاص دارد.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اجرای طرحی برای تولید گازوئیل از جبلک در نزدیکی عسلویه از افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای در کشور خبر داد و اعلام کرد: احتمال جریمه ایران به‌دلیل افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای وجود دارد.
 
به گزارش جهان به نقل از مهر، نصرت الله سیفی در همایش توسعه فناوری‌های انرژی کارآمد و تجدیدپذیر در صنعت نفت با بیان اینکه در حال حاضر عدم مدیریت مصرف انرژی در داخل کشور منجر به حذف ایران از بازار جهانی انرژی در بلندمدت خواهد شد، گفت: از سوی دیگر عدم اجرای طرحهای اصلاح الگوی مصرف انرژی در آینده افزایش و گرانی قابل توجه حاملهای انرژی در داحل کشور را به همراه دارد.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه در حال حاضر شدت مصرف انرژی ایران با میزان بهره‌وری تناسبی ندارد، اظهار داشت: همزمان با افزایش سالانه یک درصدی شدت مصرف انرژی میزان تولید گازهای گلخانه ای هم در داخل کشور به میزان قابل توجه‌ای افزایش یافته است.
 
وی با بیان اینکه در مدت سه سال گذشته جایگاه ایران از نظر تولید گاز CO2 و گازهای گلخانه‌ای از چهاردهم به هفتم ارتقا یافته است، بیان کرد: افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای یک تهدید زیست محیطی به شمار می‌رود که حتی احتمال اختصاص جرایمی به کشور توسط مجامع بین‌المللی وجود دارد.
 
سیفی همچنین در مورد میزان اتلاف انرژی در بخش‌های مختلف صنعت نفت و نیرو کشور توضیح داد: در حال حاضر سالانه معادل 127 میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش تولید، معادل 380 میلیون بشکه معادل نفت خام در بخش تبدیل و انتقال و حدود 272 میلیون بشکه معادل نفت در بخش مصرف، انرژی اتلاف می‌شود.
 
این کارشناس اقتصادی از اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اصلاح الگوی مصرف به‌عنوان یکی از راهکارهای افزایش قدرت تولید نفت ایران در اوپک یاد کرد و افزود: از سوی دیگر افزایش قدرت تولید نفت ایران در اوپک یک شاخص امنیت ملی به شمار می‌رود.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون وزارت نفت و نیرو در مجموع بیش از 68 درصد انرژی تولیدی کشور را اتلاف می‌کنند، تاکید کرد: سال گذشته حدود 120 میلیارد دلار درآمد کشور از محل صادرات نفت بوده که در صورت کاهش شدت مصرف انرژی پتانسیل صرفه‌جویی 222 میلیارد دلاری با احتساب نفت بشکه‌ای 100 دلار وجود دارد.
 
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه حداقل تا 10 سال آینده یک پتانسیل صرفه جویی 680 میلیارد دلار در مصرف انرژی کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر در پالایشگاه‌های نفت 40 تا 50 درصد و در پالایشگاه‌های گاز تا مرز 20 درصد پتانسیل صرفه جویی وجود دارد.
 
سیفی همچنین با اشاره به امکان تولید 120 هزار مگاوات برق خورشیدی و 20 هزار مگاوات برق بادی در ایران، یادآور شد: اخیرا در 5 کشور جهان تولید سوخت جدید بیودیزل فراهم شده است که دارنده لیسانس و تکنولوژی این سوخت جدید هم یک ایرانی است.
 
این مقام مسئول از آغاز طرحی به منظور تولید گازوئیل در منطقه‌ای در نزدیکی عسلویه خبر داد و افزود: این در حالی است که همزمان با افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر در کشورهای مختلف جهان، عربستان و امارات هم برای تولید برق خورشیدی سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری را آغاز کرده‌اند.
 
وی همچنین از راه اندازی نخستین شهر تولید انرژی جهان در امارات خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکتهای خدمات انرژی می‌تواند در بلندمدت وضعیت مصرف انرژی کشور را ساماندهی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *