پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

کسب رتبه دهم تولید مقاله ایران در جهان

چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 226047
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران توانسته است رتبه دهم تولید مقاله در سطح جهان را کسب کند که این مسئله نشان‌دهنده شیب تندتر افزایش تولیدات علمی در کشور است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن نادری‌منش پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه چهل و سومین نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به افزایش شیب تولیدات علمی در طی سال‌های اخیر اظهار داشت: در بحث نانوتکنولوژی در سال 2011 تعداد 3 هزار مقاله تولید شد که توانستیم از نظر تولیدات مقالات از کشور روسیه جلو بیفتیم این در حالی است که روسیه پس از آمریکا بیشترین هزینه را در بخش نانوتکنولوژی داشته است.

وی با اشاره به تولید 900 مقاله از ابتدای سال 2012 تاکنون، گفت: با توجه به این تعداد مقاله، ایران توانسته است رتبه دهم تولید مقاله در سطح جهان را کسب کند که این مسئله نشان‌دهنده شیب تندتر افزایش تولیدات علمی در کشور است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تحصیلات تکمیلی امروز یک الزام هدفمند است، ادامه داد: استان همدان با توجه به صبغه مهم علمی خود و مفاخر علمی این دیار، در سال‌های اخیر از رشد و توسعه علمی مناسبی در زمینه شاخص‌های آموزش عالی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به هزاره سوم به عنوان هزاره دانش‌بنیان و تربیت نیروی انسانی، گفت: امیدواریم امسال بیش از 10 هزار دانشجوی دکترا جذب کنیم.

نادری‌منش با اشاره به این تعداد دانشجوی دکترا اظهار کرد: 10 هزار دانشجوی دکترا یعنی لشگری که هرچه مسئله و مشکل باشد را حل می‌کند ولی باید از روی حساب و کتاب و نظم، مشکلات به دانشگاه‌ها ارائه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت 4 هزار نفری دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور به 25 هزار نفر افزایش یابد، گفت: ما باید علاوه بر تعلیم و تربیت دانشجویان داخلی، برای جهان اسلام نیز نیرو تربیت کنیم.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما ادعا می‌کنیم که هرچه نیاز و مشکل ملی باشد در آموزش عالی قابل حل است و اگر بتوانیم از این توان به صورت جهت‌دار و به نفع نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم، اتفاق عجیب‌تری در راستای نیل به موفقیت‌های عظیم در کشور رخ خواهد داد.

وی با اشاره به بازگشت جمعیت دانشجویی از مرکز به اقصی نقاط کشور، به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم، گفت: باید اقداماتی صورت گیرد که ارزش افزوده و ماندگاری اساتید در دانشگاه‌های استان‌ها نیز کمتر از سایر دانشگاه‌ها نباشد.

نادری‌منش با بیان اینکه برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیز باید این امکان فراهم شود که هر فرد در محل سکونت خود تحصیل کند، افزود: با توجه به این سطح از رشد دانشگاه‌ها باید انجام این مهم را از آموزش عالی کشور انتظار داشت و این یکی از وظایف اصلی معاونان آموزشی دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه باید برای ارائه آموزش مناسب در دانشگاه‌ها، اساتید به روز، همگرا و دغدغه‌مند داشته باشیم، افزود: در حال حاضر نیز این اساتید در دانشگاه‌های کشور مشغول به فعالیت هستند اما لازم است که آموزش و به روزرسانی معرفتی اساتید جدی گرفته شود.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اجرای طرح معرفت‌افزایی اساتید از سال گذشته گفت: انتظار می‌رود بخش معرفتی اساتید از امسال از سوی معاونان آموزشی دانشگاه‌ها به طور جدی پیگیری شود.

وی با اشاره به شرکت 10 هزار استاد در سال گذشته در طرح معرفت‌افزایی اساتید گفت: جذب اساتید قوی، معتقد و توانمند از اصول جدی است که باید در فرآیند جدید جذب هیئت علمی به صورت جدی پیگیری شود.

نادری‌منش تصریح کرد:‌ در فرآیند تحصیل دانشجو از ابتدای تحصیل تا خروج وی از دانشگاه، باید دانشجو به بخشی از اهداف مورد نظر در این زمینه رسیده باشد و مهمترین هدف این است که دانشجو به هویت ایرانی ـ اسلامی خود افتخار کند و معتقد به کار کردن برای خاک و مملکت خود باشد.

وی در پایان با اشاره به تحول در دروس علوم انسانی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم، اظهار کرد: این بحث هم باید جدی گرفته شود چراکه مرجعیت و پایگاه علوم انسانی در کشور باید به تفکر و نگاه اسلامی بازگردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *