پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰

خطرناک‌ترین دشمن انسان غفلت است

سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 875356
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: خطرناک‌ترین دشمن انسان غفلت است، قرآن می‌فرماید بسیاری از مردم در اثر غفلت اهل جهنم می‌شوند.
خطرناک‌ترین دشمن انسان غفلت است
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی کارشناس دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان به سخنرانی پرداخته و گفت: همه ما نیاز به تذکر و تحول داریم. در قرآن کریم بیماری‌های زیادی ذکر شده است که مانع از ایمان می‌شود، کفر، نفاق، فسق، جهل، نسیان، فراموشی و غفلت از جمله این بیماری‌ها است که قرآن کریم آنها را مذمت کرده است.

وی افزود: در بین همه این بیماری‌های اخلاقی یکی از همه بدتر بوده که ریشه همه آنها است و ممکن است اکثر ما به آن مبتلا باشیم و آن غفلت است. غفلت نوعی بی‌خبری، بی‌توجهی و بی دقتی است. غافل غیر از جاهل و فراموشکار است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه خطرناک‌ترین دشمن انسان غفلت است، عنوان کرد: قرآن می‌فرماید بسیاری از مردم در اثر غفلت اهل جهنم می‌شوند. قلب، چشم و گوش دارند اما نمی‌بینند، نمی‌شنوند و درک نمی‌کنند. آنها از حیوان هم پست‌تر می‌شود چرا که آنها اهل غفلت بودند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه بیش از ۱۰ آیه در قرآن ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها را غفلت می‌داند، اظهار کرد: گاهی انسان از عمر خود غافل است پیر می‌شود اما هیچ تغییری نکرده است و هنوز دروغ می‌گوید، شهوترانی می‌کند، مراعات نمی‌کند و نسبت به عمر خود غفلت دارد.

وی با بیان اینکه برخی نسبت به استعداد و جوانی خود غفلت می‌کنند که هدر می‌رود، ابراز کرد: برخی هم نسبت به مرگ غفلت دارند. قرآن می‌فرماید بسیاری از مرگ غافل هستند در حالی که می‌دانند که پس از این دنیا برای آنها مرگ و زندگی دیگری خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: یکی دیگر از غفلت‌ها، غفلت از شیطان است که به شما خط می‌دهد، وسوسه می‌کند و شما را به گناه تحریک می‌کند. بسیاری از ما نسبت به عمر، جوانی، استعدادها، توانایی‌ها، انرژی، قیامت و دشمنی شیطان غافل هستیم. نسبت به فرصت سوزی غافل هستیم.

این کارشناس دینی با استناد به فرمایشی از امام صادق (ع) گفت: حضرت می‌فرمایند «من از شش چیز تعجب می‌کنم، سه چیزآن مرا به خنده می‌آورد و سه چیز آن مرا به گریه می‌اندازد، اما آنچه که مرا به تعجب وا می‌دارد از کسی است که دنبال دنیا می‌دود و مرگ هم دنبال او می‌دود و خبر ندارد که چند روز دیگر عمر او تمام می‌شود و تعجب می‌کنم از کسی که غافل است اما دیگران از او غافل نیستند، سوم کسی که دنبال خوشی است اما نمی‌داند که خدا از او راضی است یا نه، (اسلام با خوشی مخالف نیست اما خوشی که در آن معصیت نباشد) سه چیز مرا گریه می‌اندازد. یکی جدا شدن از دوستان، ترس از قیامت و اینکه در مقابل خدا بایستم و درباره اعمال خود پاسخگو باشم».

وی با بیان اینکه روز قیامت خدا، پیامبر (ص)، ائمه (ع)، زمین، زمان و جوارح ما درباره اعمال ما شهادت می‌دهند، عنوان کرد: غفلت دشمن و بیماری بزرگی است که با آن عمر و استعدادهای ما از دست می‌رود. اگر یک گناه انجام بدهیم یک گناه می‌نویسند اگر یک ثواب انجام دهیم ۱۰ ثواب می‌نویسند. امام سجاد (ع) فرمودند وای بر کسی که یکی او بیشتر از ده تای او باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به خطبه ۱۷۵ نهج البلاغه که درباره غفلت است، گفت: بی‌خبری بی‌توجهی است. شیوه از بین بردن آن به این طریق است که بی‌خبری را با بیداری از بین ببرید. امروز با حضور در جلسات موعظه، مطالعه قرآن و احادیث اهل بیت (ع) می‌توانید غفلت خود را از بین ببرید.

این کارشناس دینی با بیان اینکه غفلت با بیداری از بین می‌رود که ممکن است با مطالعه قرآن باشد ممکن است با یاد مرگ باشد، اظهار کرد: یاد مرگ غفلت را از بین می‌برد. امیر مؤمنان امام علی (ع) گاهی اصحاب خود را کنار قبرستان می‌بردند که یاد مرگ کنند یاد مرگ بازدارنده نیست سازنده است. روزه خواری، بدحجابی و بی‌نمازی ناهنجاری‌های هستند که می‌شود با یاد مرگ آنها را درمان کرد. هشام جوانی بود که انحراف عقیدتی داشت با امام صادق (ع) نشست و برخاست کرد از انحراف خارج شد.

وی با بیان اینکه نمازهای پنجگانه یکی از عواملی هستند که ما را از غفلت خارج می‌کنند، ابراز کرد: تارک نماز کافر است، به این علت کافر محسوب می‌شود که حق خدا را خفیف می‌شمارد. نماز برای این است که در انسان یک غفلت زدایی صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: مطالعه تاریخ غفلت را از بین می‌برد. کسی که روزها و تاریخ را بشناسد و مطالعه کند که در تاریخ بر سر ظالمان، گناهکاران و فاسقان چه آمده است غفلت زدایی می‌کند. موعظه غفلت زدا است.

این استاد اخلاق بیان کرد: انسان غافل صیدی است که به صیاد توجه ندارد و شیطان او را گمراه می‌کند. قرآن می‌فرماید یک زمانی می‌رسد که غفلت همه از بین می‌رود اما آن زمان دیگر سودی ندارد و آن وقتی است که دادگاه قیامت برگزار می‌شود. فرعون وقتی در رود نیل غرق می‌شد غفلت او از بین رفت اما دیگر آن زمان هیچ سودی برای او نداشت. ما بنده خدا هستیم و عزت ما وابسته به این است که به خداوند توجه کنیم. اگر کسی عبد خدا شد عزیز عالم است اگر کسی از خدا ترسید از هیچکس دیگری نخواهد ترسید. از خداوند بخواهیم که از زندگی ما غفلت دور بشود. فرصت عمر، و جوانی حافظه از دست می‌رود تا زنده هستیم برای خود کاری انجام بدهیم.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی گاهی سر درس توقف و تأمل می‌کرد و می‌فرمود ما ابدیت و آخرت در پیش داریم، خاطرنشان کرد: سال‌هایی می‌گذرد که ما هم نباشیم خوب زندگی کرده و بندگی کنیم زندگی بندگی خدا است. اگر انسان زندگی و بندگی کرد هم دنیا هم آخرت دارد اما اگر انسان زندگی و بردگی کرد یعنی بردگی شیطان را کرد دنیا و آخرت خود را از دست می‌دهد.
https://jahannews.com/vdcbssbw0rhbzfp.uiur.html
jahannews.com/vdcbssbw0rhbzfp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *