دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۲
رستم قاسمی در جمعیت جانبازان:

باید دادگاه ویژه «مدیران کارنکن» تشکیل شود

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 747041
وزیر پیشین نفت گفت: در این شرایط مدیری که کار نمی‌کند، راحت‌تر است و بدون اینکه پاسخگو باشد، آدم خوبی هم به نظر می‌رسد؛ در حالی که باید دادگاهی ویژه این مدیران به اصطلاح «کارنکن» دولت تشکیل شود.
باید دادگاه ویژه «مدیران کارنکن» تشکیل شود
به گزارش جهان نيوز، وزیر پیشین نفت ریشه مشکلات کشور را فقدان برنامه قابل سنجش عنوان کرد و گفت: در این شرایط مدیری که کار نمی‌کند، راحت‌تر است و بدون اینکه پاسخگو باشد، آدم خوبی هم به نظر می‌رسد؛ در حالی که باید دادگاهی ویژه این مدیران به اصطلاح «کارنکن» دولت تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، سردار جانباز رستم قاسمی، از فرماندهان و پیشکسوتان سپاه و دفاع مقدس و همچنین فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا،  با حضور در جمع اعضای جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی درباره تجربیات کشور در حوزه خودکفایی اجرایی و صنعتی به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

در ابتدای این جلسه که با دعوت کارگروه سیاسی اقتصادی جمعیت جانبازان برگزار شد، ضمن ادای احترام به ساحت قدسی پیامبر اکرم (ص) و ابراز انزجار از هتاکان بی منطق و شیطان مسلک نسبت به آن وجود بی بدیل، با بیان اینکه با تکیه بر توان داخلی و اعتماد به جوانان می‌توان بسیاری از نیازمندی‌ها و مشکلات کشور را حل کرد، به تجربه‌های موفق کشور در دوران بازسازی و همچنین ناگفته‌هایی از شروع تحریم‌های نفتی در سال ٩ اشاره کرد و گفت: بعد از جنگ در کارهای زیرساختی و سازندگی کشور مشارکت داشته و به دنبال آن بودیم که عبارت  «ما می‌توانیم» امام راحل (ره) را در عمل ثابت کنیم.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب طرح‌های عمرانی کوچک و بزرگ توسط خارجی‌ها اجرا می‌شد. بنابراین بعد از جنگ جدال بین دو تفکر «خارجی‌ها بیایند و برایمان بسازند» و «خودمان می‌توانیم و می‌سازیم و نیازی به بیگانگان نداریم» در جریان بود. بچه‌های جنگ و جبهه باتوجه به تجربیات خود در جهاد سازندگی، باور داشتند که ما می‌توانیم.
 
قاسمی با اشاره به اینکه پس از اتمام جنگ، نیروی انسانی بسیاری داشتیم که با امکانات و تجهیزاتی که در دوران جنگ بود، باور داشتند که این امکانات می‌تواند به بازسازی کشور کمک کند، افزود: با این نگاه وارد صحنه بازسازی کشور شدیم و تلاش کردیم طلسم «نمی‌توانیم» را بشکنیم.

 فرمانده سابق دفاع مقدس با یادآوری اینکه بعد از جنگ به دنبال انجام پروژه‌های بزرگی رفتیم که ریسک بالایی داشت، گفت: عدم موفقیت ما می‌توانست تفکر مخالف که مدعی بود کارهای بزرگ را باید به خارجی بسپارید، تایید کند. به عنوان مثال، آب شرق تهران توسط یک تونل از سد لار منتقل شد؛ وسط راه نیروگاهی به نام لوارک در اعماق  زمین ساخته شد؛ آب را از زیر رودخانه جاجرود عبور دادیم و در گردنه قوچک  و در سوهانک تصفیه‌خانه‌ای ایجاد شد که آب منطقه شرق تهران را تامین می‌کند. این پروژه در سال‌های ۷۴ تا ۷۶ انجام شد که آن زمان کار بسیار سختی بود. ولی سپاه از عهده اجرای آن برآمد و به دنبال آن طلسم کارهای بزرگ را شکست.

فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین به پروژه اجرایی برای تامین آب شرب غرب تهران اشاره کرد و توضیح داد: برای حل مشکل آب غرب تهران، تونلی به مسافت ۴٢ زمان تا کرج کشیده شد. در حالی که آن زمان بسیاری معتقد بودند این پروژه‌ها باید توسط خارجی‌ها اجرا شود، ما توانستیم با حفر تونل‌ها، خطوط لوله و ساختن سدهای بزرگ، از سرریز آب کشور به خارج جلوگیری کرده و بخشی از  آب را از غرب کشور به شرق و مرکز کشور منتقل کنیم و این‌گونه استان‌هذی زیادی را از خطر بی‌آبی و کم‌آبی نجات بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: در مسجد سلیمان مغار بزرگی به ارتفاع ۴۸ متر ساختیم که نیروگاهی در آنجا ساخته شد و هزار مگاوات برق تولید می‌کند؛ بزرگترین سازه‌های دریایی در عسلویه طراحی و اجرای آن به شیوه مدرن توسط ایرانی‌ها ساخته شد.  وقتی این کارها انجام شد، همه به این باور رسیدند که ما می‌توانیم.

 به اعتقاد قاسمی، بعضی از وزارتخانه‌های دولت در حکم لوکوموتیو اقتصاد ایران هستند که در ان بین وزارت نفت به دلیل درآمد بالا و همچنین از منظر تولید انرژی که به نوعی همه کارخانه‌ها و اشتغال به آن وابسته است، رتبه ادل را دارد و ریل اصلی اقتصاد روی این بستر ایجاد شده است. وزارت راه، مسکن و شهرسازی، صمت و وزارت جهاد کشاورزی نیز از دیگر وزارتخانه‌های مهم و کلیدی هستند که باید توجه بسیار ویژه‌ای به آنها شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های نفت و گاز ، خطوط انتقال، نیروگاه، کارخانه ی فولاد و ۱۰ ها حوزه دیگر پروژه‌های عظیمی انجام دادیم که تا زمان تمام شدن پروژه ها کسی نمی‌توانست آنها را بپذیرد، گفت: ما برای ساخت کشور طی ی بعد از انقلاب و بعد از جنگ کافیست. ما در بسیازی از حوزه‌های اجزایی در دنیا دارای رتبه‌های بالایی هستیم. این دستاوردها حاصل توجه و عمل به فرمایش امام راحل بود که فرمودند «ما می‌توانیم».

وزیر سابق نفت به پروژه پارس جنوبی در عسلویه نیز اشاره کرد و گفت: تصمیم گزفتیم این ابرپروژه را ایرانیزه بکنیم و فازهای ١۵ و ١۶ پارس جنوبی کاملا ایرانی انجام ش

در ادامه این جلسه مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و تنی چند از اعضای کارگروه ایثارگران این جمعیت به بیان مهمترین موضوعات مبتلابه جامعه ایثارگری پرداختند. از جمله این موارد عدم تمکین دستگاه های دولتی از قوانین استخدامی خانواده ایثارگران بود که به گفته آنها، در حالی که قانون در مورد استخدام 30 درصد کارکنان دستگاه های دولتی از خانواده ایثارگران صراحت دارد، اما اغلب دستگاه ها و حتی مجموعه بنیاد شهید از اجرای آن سر باز می زنند و در خلاء نظارتی مجلس از قانون مذکور تمکین نمی کنند. همچنین موضوع استخدام فرزندان جانبازان بالای 70 درصد واجد شرایط از دیگر مواردی است که در قوانین موجود، پیش بینی شده اما اجرا نمی شود.

نواقص متعدد در قانون جامع ایثارگران نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد جزییات این نواقص به تفصیل در اختیار فراکسیون ایثارگران قرار بگیرد.

گلایه مندی نسبت به تعطیلی معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و عدم پرداخت به موضوعات مربتط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز در این جلسه مطرح شد که اقبال شاکری وعده داد این مساله را نیز در فراکسیون ایثارگران مجلس مطرح کند.

وجود انباشت قوانین در حوزه جانبازان و ایثارگران و تزاحم برخی از این قوانین نسبت به یکدیگر، ضرورت اعمال نظارت بر اجرای قوانین از سوی مجلس و بنیاد شهید به صورت توامان، عدم برخورد مناسب برخی از کارکنان بنیاد شهید با مراجعان، ضرورت برخی تغییرات ساختاری در بنیاد شهید و در صورت امکان قرار گرفتن این نهاد در زمره نهادهای تحت نظر رهبری به منظور ایجاد وحدت رویه در این نهاد با وجود تغییر دولت ها و پرداختن به اشتغال فرزندان جانبازان و ایثارگران از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

اقبال شاکری، نایب رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی پس از استماع دیدگاه های اعضای کارگروه امور ایثارگران جمعیت جابنازان بر ضرورت پیگیری این موارد تاکید کرد و گفت: لازم است این ارتباطات ادامه پیدا کند تا فراکسیون ایثارگران بتواند از ظرفیت و اطلاعات جمعیت جانبازان در زمینه اولویت بندی مسائل مبتلابه جامعه ایثارگری بهره مند شود. البته برخی از موارد مطرح شده در حد گله و شکایت بود که ما هم می توانیم در قالب تذکر و نطق به این ترتیب گلایه مندی خود را منتقل کنیم. اما برای حل مسائل و پیشبرد امور باید موضوعات و راه حل آنها به صورت مشخص مطرح شود. بنابراین خانواده جانبازان برای تسریع در پرداختن به مشکلات باید در این میسر فراکسیون را همراهی کنند.

وی یادآورشد: در کنار فرصتی که از ناحیه تصویب بودجه 1400 در پیش رو قرار دارد، حضور سعید اوحدی در راس بنیاد شهید را نیز باید مغتنم شمرد و از ظرفیت وی برای حل برخی مسائل ریشه دار جامعه ایثارگری استفاده کرد؛ کمااینکه در مدت اخیر برخی از مسائل بر زمین مانده توسط وی حل و فصل شده است.

شاکری در خاتمه تاکید کرد فراکسیون ایثارگران مجلس چه در بعد نظارتی و چه در بعد تقنینی آمادگی دارد از طریق تعامل با بنیاد شهید و یا گنجاندن ردیف های مورد نیاز در بودجه سالانه کشور، مسائل خانواده بزرگ جانبازان و ایثارگران را حل و فصل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه تو نفت شما خیلی کار کردین؟
Iran, Islamic Republic of
کمی تحقیق و مطالعه کن تا بفهمی که این بنده خدا بنظر میرسه خیلی خوب کار کرد با اینکه مدت زمان محدودی اومده بود!