جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تاریخچه، طبع و خواص دارویی زعفران +تشخیص زعفران اصل و درجه یک

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 742266
تاریخچه، طبع و خواص دارویی زعفران +تشخیص زعفران اصل و درجه یک
زعفران گیاهی است پایا و بصلی از تیره زنبق‌ها، دارای ساقه زیرزمینی که از دو پیاز خارج می‌شوند. پیازهای آن سخت و مدور و گوشتدار و پوشیده از غشأهای نازک و قهوه‌ای رنگ است.

قسمت مورد استفاده این گیاه ناحیه انتهایی خامه و کلاله‌ی آن است که به نام زعفران خرید و فروش می‌شود. بوی زعفران قوی و طعمش تلخ و کمی تند است. پرچم معطر، خشک‌شده و قرمز رنگ گل این گیاه برای معطر و رنگ کردن غذاها به کار می‌رود و مصرف دارویی نیز دارد.

زعفران ادویه‌ای است که از گل Crocus sativus گرفته می‌شود و معمولاً به آنsaffron crocus می‌گویند. از زعفران عمدتا به عنوان یک چاشنی و رنگ دهنده در غذا استفاده می‌شود. مدت‌ها است که زعفران از نظر وزن گرانترین ادویه در جهان است.

پیاز زعفران چیست
زعفران گیاهی است پیازدار با گل‌های بنفش روشن که در مناطق معتدل کاشته می‌شود. پایین ساقه زعفران دارای برجستگی است و این برجستگی همان پیاز زعفران است. کلاله سرشاخه آن نارنجی رنگ مایل به سرخی و معطر است و همین رشته‌هاست که به نام زعفران به مصرف می‌رسد.

زعفران گیاهی است رنگی که بیشتر در قاینات و کرمان به عمل می‌آید. زعفران قاینات در درجه اول و زعفران کرمان در درجه دوم از نظر کیفیت قرار دارند.

زعفران تارهاى گلى است شبیه به گیاه عُصفُر یا گلرنگ که بسیار خوش‌بو و زرد تیره مایل به سرخی و بی‌خار است. در زمان رویش، اول گل آن از زمین مى‌روید و بعد ساقه و برگ آن، طول ساقه زعفران یک و نیم وجب و برگ آن شبیه به برگ یاسمین و بیخ آن شبیه به پیاز گل نرگس است.

در میان گل‌های زعفران تارهایی است و در هر گلى سه تا چهار زعفران مى‌باشد. آن تارهاى بزرگ رنگین و خوش‌بو است و آنچه باریک و کمرنگ و کم بو است زعفران نیست.
 

بهترین و بزرگترین تولید کننده زعفران
در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۵۰,۰۰۰ کیلوگرم زعفران در سراسر جهان تولید شده بود که ایران تقریبا ۹۰٪ تولید جهانی زعفران را بر عهده داشته و بیشتر زعفران ایرانی صادر می‌شود. برای همین ایران بهترین و بزرگترین تولید کننده زعفران است. اما در سال‌های اخیر کشت زعفران در برخی کشورها از جمله در یونان، افغانستان، مراکش، هند، ایتالیا، استرالیا، ترکیه، چین و حتی کانادا و سوئیس افزایش پیدا کرده و این کشورها در حال تبدیل شدن به رقبای ایران در تجارت زعفران هستند.

در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت زعفران در ایران ۱۱۱ هزار هکتار با تولید ۳۸۰ تن بود که از این میزان ۲۸۱ تن به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار صادر شد، همچنین در سال ۱۳۹۸ سطح زیر کشت زعفران در کل کشور به ۱۲۰ هزار هکتار رسید.

در حال حاضر حدود ۲۴ استان به تولید زعفران مشغول می باشند و نزدیک به ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی کشور به این کار اختصاص داده شده است. شهرهای بیرجند، قائن، فردوس در استان خراسان جنوبی، گناباد و تربت حیدریه در خراسان رضوی و استان های خراسان شمالی، اصفهان، کرمان، فارس و یزد وضعیت مناسبی برای تولید زعفران دارند و محصول با کیفیتی تولید می‌کنند.

در سال های اخیر شهرهای جنوبی و غربی کشور نیز به کشت ‌زعفران روی آورده و توانسته‌اند با استفاده از روش های نوین کشاورزی و کشت گلخانه‌ای و استفاده از پیازهای اصلاح شده، زعفران با کیفیت تولید کنند.

محصولات غذايی ۱۱۰
محصولات غذايی ۱۱۰ در سال ۱۳۴۵ با بسته بندی و فروش انواع روغن حيوانی و كرمانشاهی به صورت سنتی آغاز به كار نموده و در سال ۱۳۶۰ فعاليت خود را با بسته بندی برنج ايرانی و زعفران سرگل ممتاز و عسل گسترش داده است. این مجموعه که دفتر اصلی آن در بازار هرندی تهران واقع در چهارراه مولوی، خیابان صاحب جمع می‌باشد، در سال ۱۳۸۲ موفق به اخذ علامت استاندارد از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گردیده است.
 
زعفران ۱۱۰
محصولات غذايی 110 برندی است که با نام ابراهیمی و حیدری هم شناخته می‌شود در حال حاضر بهترین زعفران ایرانی را در بسته‌بندی‌های زعفران نیم گرمی، یک گرمی، نیم مثقالی و یک مثقالی به شکل کاملا بهداشتی و مکانیزه در بازار کشور اراده می‌کند و بخش مهمی از بازار فروش زعفران درجه یک را به خود اختصاص داده است.

محصولات غذايی ۱۱۰ با بیش از نيم قرن تجربه و با بهره گيری از پرسنل مجرب و آزمايشگاه مواد غذايی همواره جهت ارتقای كيفی محصولات خود تلاش نموده است. این مجموعه به طور مستمر مواد اولیه و مسیر تولید را تا به دست آمدن محصول نهایی، تحت کنترل بهداشتی و آزمایشگاهی دارد.

با توجه به لزوم کنترل کیفیت مطلوب از نظر بهداشتی و سلامت کامل محصول، آزمایشگاه این شرکت دارای جدیدترین تکنولوژی و تجهیزات مدرن می‌باشد که همواره زیر نظر کارشناس متخصص صنایع غذایی است.
 

خرید اینترنتی زعفران
خرید آنلاین باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود. نکته مهم در این امر، انتخاب فروشگاه اینترنتی مطمئن است. امروزه تقریبا همه‌ی ما ترجیح می‌دهیم خرید راحت و بی دغدغه‌ای از فروشگاه های اینترنتی داشته باشیم. همچنین خرید اینترنتی زعفران از فروشگاه اینترنتی قابل اعتماد در حال حاضر یکی از دغدغه‌های کسانی است که به دنبال خرید زعفران اصل هستند.

نارمُشک یکی از مطمئن‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید زعفران است که لذت خریدی آسان و مطمئن را برای شما فراهم می‌کند. ارتباط مستقیم با بهترین تولیدکنندگان زعفران ایرانی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که محصولات عرضه شده در نارمشک را متمایز می‌کند.

از دلایل استقبال مردم از فروشگاه اینترنتی نارمُشک، قیمت ارزان زعفران نسبت به سایر فروشگاه‌ها، پیشنهادهای ویژه برای خرید زعفران، تضمین اصالت زعفران‌ها، ارسال سریع و راحت زعفران به سراسر کشور و داشتن متخصص طب سنتی برای راهنمایی و مشاوره‌ی شماست.

تاریخچه زعفران
بیش از سه‌هزار سال است که زعفران به یک چاشنی، عطردهنده، رنگ‌دهنده و داروی کلیدی تبدیل شده‌ است. ایرانیان ضمن صادرات زعفران به بسیاری از نقاط جهان باستان، خواص آن را به یونانی‌ها، رومی‌ها، چینی‌ها و اقوام سامی از جمله عرب‌ها معرفی کردند و شیوه زراعت آن را در سده‌های اول تا چهارم هجری به امت‌های اسلامی اطراف مدیترانه آموختند.

به این ترتیب که نخستین زعفران کاری به وسیله ایرانیان تبعید شده توسط معاویه در نواحی شام دایر شد، سپس کاشت زعفران در شمال آفریقا و اندلس (اسپانیای اسلامی) و صقلیه (سیسیل) رواج یافت و اقوام ایرانی همچون رستمیان و بنوطبری در انتقال فرهنگ استفاده از زعفران بسیار مؤثر عمل کردند.

مستندات باستانی بیانگر این واقعیت است که ایرانیان از روزگاران کهن به زر و زعفران علاقه و توجهی زیاد داشته‌اند، به‌طوری‌که در جشن‌ها و سرورها و مجالس بزم و نشاط مانند عروسی‌ها و اعیاد یا استقبال از بزرگان و زائران زر و زعفران نثار قدم‌ها می‌کردند.

در عصر هخامنشیان نیز زعفران برای تزئین گرده‌های نان و معطر کردن خوراک‌ها به کار می‌رفته‌است. در دوره پارت‌ها زعفران ایران به یونان و روم فرستاده می‌شد، بعداً چین هم از مشتریان زعفران ایران شد. در عصر ساسانیان کاشت زعفران در حوالی شهر قم کنونی نیز رایج شد و مرغوبیت محصول آن‌ها شهرت یافت.

در همان روزگار زعفران در پرداخت کاغذهای گران ‌قیمت کاربرد پیدا کرد، اما پیشتر از آن، محلول زعفران به عنوان مرکب استفاده می‌شد و تا قرن‌ها بعد در ترکیب مرکب‌های تحریر مرغوب از زعفران استفاده می‌شده است.

خواص زعفران در لوحی آشوری مربوط به قرن ۷ قبل از میلاد شرح داده شده است. همچنین رنگدانه‌هایی ساخته شده از زعفران در نقوش و نقاشی‌های پیدا شده در شمال غربی ایران یافت شده که مربوط به ۵۰,۰۰۰ سال قبل است.

ایرانیان باستان از قرن دهم پیش از میلاد زعفران را در اصفهان و خراسان کشت می‌کردند. در همان زمان از زعفران به عنوان دارو و برای درمان مالیخولیا در چای‌ها استفاده می‌شده است. اسکندر مقدونی طی جنگ‌های آسیایی خود با زعفران ایرانی آشنا شده و از آن در دم کرده‌ها، غذاها و حمام‌های خود به عنوان درمانی برای زخم‌های جنگی استفاده می‌کرده است. سپهیان اسکندر این عمل را از پارسیان تقلید کردند و حمام زعفران را به یونان بردند.

خواص دارویی زعفران
زعفران همچون بسیاری از گیاهان دارویی دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است که منجر به خواص درمانی این گیاه می‌شود. نوشیدن دمنوش زعفران به درمان مشکلات مربوط به کلیه و مثانه و همچنین کنترل درد‌های دوران قاعدگی کمک می‌کند، همچنین خاصیت شادی آفرینی زعفران به کاربرد آن در درمان افسردگی و مشکلات روحی کمک می‌کند، زعفران به دلیل داشتن موادی معدنی، چون منگنز، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های محلول در آب در کارآیی قلب بسیار موثر است.

زعفران علاوه بر خواص ضد اسپاسم، خلط آور، کمک کننده به هضم، ضد التهاب، ضد افسردگی، آرامش‌بخش، ضد نفخ، معرق، ضد تشنج، تقویت کننده حافظه، قاعده آور و تقویت کننده میل جنسی است.

زعفران برای سیستم قلبی عروقی نیز دارای اثرات محافظتی در بیماری‌های ایسکمیک قلب، کاهنده تری گلیسیرید و کلسترول، آنتی آریتمیک، کاهنده فشار خون و مهارکننده تجمع پلاکتی است. همچنین زعفران به عنوان یک داروی پیشگیری کننده جدید برای بیماری‌های ایسکمیک قلبی معرفی شده است.

خواص زعفران در طب سنتی
شاید برخی زعفران را به چشم طعم دهنده‌ یا رنگ‌دهنده مواد غذایی نگاه کنند، اما از دیدگاه طب سنتی زعفران دارای مقدار زیادی مواد مغذی ویژه با خواص بی نظیر است و یکی از گیاهان دارویی است که در صورت مصرف متعادل، شادی آور و مُفَرح و نشاط آوری بسیار قوى است. اما اگر بیش از اندازه مصرف شود باعث ضَحِک یا قهقه و بانگ قاه قاه و خنده‌ی با آواز می‌شود.

از منظر طب سنتی زعفران قابض و محلّل و مُنضج و گشاینده گرفتگی‌های کبد و عروق است. در قوت دادن گوهر روح و شاد کاردن و تقویت قلب بسیار مفید است و سبب بهتر رسانیدن اثر داروها به قلب می‌شود.

از دیگر خواص زعفران این است که پاک کننده کلیه و مثانه و جلادهنده و شفاف کننده‌ی رنگ چهره است. همچنین بازکننده گرفتگی‌های مغز و کبد و طحال است.
هر روز معادل دو گرم از زعفران برای پاکسازی طحال و با میپختج یا دوشاب جهت رفع خمار و با عسل جهت ریزانیدن سنگ‌های کلیه و با ادویه مناسب جهت درد رحم و مقعد بسیار مفید است.

استشمام زعفران جهت برسام و شوصه مفید است و سرمه کشیدن با آن جهت جلاى چشم و جلای اشک چشم و تیرگی پلک و سرخ و غلیظ شدن پلک چشم بسیار موثر است.

طبع زعفران
اگر سوال شما هم این است که طبع زعفران چیست؟ باید بگوییم طبع زعفران گرم و خشک است. زعفران از گیاهانی است كه در بسیاری از موارد جنبه دارویی دارد و آثار مثبتی هم در درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد.

طبق منابع مستند طب سنتی ایرانی درجه گرمی زعفران دو و درجه خشکی آن یک است. در عین حال در کتاب مخزن الادویه از کتاب‌های اصلی و مهم در طب سنتی عنوان شده که برخی حکما آن را درجه سوم گرم و در دوم خشک عنوان کرده اند. از دیدگاه طب سنتی زعفران رساننده قوت ادویه به قلب و سائر اعضا است.

خواص زعفران بر قوای جنسی
زعفران دارای خواص تقویت کننده قوای جنسی، به ویژه در افرادی که دارای مزاج سرد یا تر هستند و کسانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند، می‌باشد. این گیاه اعجاب انگیز مقوى حواس، مصلح عفونت خلط بلغم و مانع و حافظ خلط بلغم از تغییر و فساد است. محصولات تقویت کننده قوای جنسی شامل مواد غذایی یا مکمل هایی می شوند که به تقویت میل جنسی کمک می کنند.

طی یک مطالعه مردانی که از اختلال نعوظ مرتبط با مصرف داروهای ضد افسردگی رنج می بردند، با مصرف روزانه ۳۰ میلی گرم زعفران برای چهار هفته بهبود چشمگیر در عملکرد نعوظ نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند را نشان دادند.

همچنین، نتایج یک تجزیه و تحلیل شامل شش مطالعه نشان داد که مصرف زعفران به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ مزدان، میل جنسی در زنان، و رضایت کلی افراد از رابطه جنسی را بهبود بخشیده است.

خواص زعفران برای پوست
خواص زعفران برای پوست، به تاثیرات مستقیم آن بر روی پوست محدود نمی‌شود و تاثیراتی که این گیاه اعجاب انگیز بر روی بدن خصوصا کبد دارد، برای پوست بسیار مفید و موثر است. همانطور که می‌دانید سلامت کبد تاثیر قابل توجهی بر روی مزاج و سلامت پوست دارد. زعفران باعث تقویت کبد می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید کبد سرحال و قوی و درنتیجه پوستی سالم داشته باشید، بهتر است از مصرف زعفران غافل نشوید و آشپزی با آن را فراموش نکنید. همچنین دمنوش زعفران و چای زعفران هم در این زمینه کارایی بالایی دارند می توانند از ضرر رسیدن به پوست شما جلوگیری کنند.

خواص روغن زعفران
روغن زعفران نرم کننده صلابت رحم، خواب آور و تحلیل برنده است. مالیدن روغن زعفران به بینی و چکاندن آن در بینی جهت بهبود ذات الجنب یا پلوریت موثر است، در ضمن ماسک این روغن جهت پاکسازی زخم‌های چرکین و حمول روغن زعفران با موم و مغز استخوان برای زخم‌های رحم مفید بسیار است.
 
طرز تهیه روغن زعفران
روغن زعفران یکی از داروهای بسیار قدیمی است، این روغن که از گل‌های زعفران به دست می‌آید به سختی تهیه شده و گران قیمت است.
برای تهیه روغن زعفران باید حدود پنج مثقال زعفران را با هزار و پانصد گرم روغن کنجد و یا روغن زیتون مخلوط کرده و تا هفت‌ روز صبر کرد و این ترکیب را در این هفت روز هر روز برهم زد، آنگاه در روز هشتم این روغن را صاف کرده و استفاده کرد.

خواص شربت زعفران
یکی از فرآورده‌هایی که از زعفران تهیه می‌شود، شربت زعفران است، این شربت یکی از نوشیدنی‌های خوش رنگ و طعم و پرطرفدار است که سال ها در میان ما ایرانی ها در جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی و غیرمزهبی شهرت داشته است. شربت زعفران طبی از ترکیب زعفران و گلاب تهیه می‌شود و برای ایجاد خاصیت بیشتر این شربت به آن عسل و مقداری شکر هم اضافه می‌کنند.

شربت زعفران خواص بیشماری دارد، مفرح و شادی بخش است و برای افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند یا دچار اضطراب، استرس، افسردگی و دلشوره هستند بسیار مفید است. این شربت برای افرادی که بی‌اشتها هستند به غذا میلی ندارند هم منفعت دارد؛ شربت زعفران و گلاب موجب تقویت معده و هضم بهتر غذا می‌شود و نفخ معده را هم از بین می‌برد.

یک مثقال زعفران چند گرم است
هر مثقال زعفران چند گرمه؟ در علم فقه اسلامی هر مثقال شرعی برابر(۱۸ نخود) ۳٫۴۵۶ گرم و هر مثقال صیرفی چهارسوم مثقال شرعی(۲۴ نخود) و برابر ۴٫۶۰۸ گرم است. زعفران که به عنوان ارزشمند ترین چاشنی و ادویه در دنیا شناخته می‌شود، معمولا با واحد گرم و مثقال مورد سنجش قرار می‌گیرد. در حال حاضر هر مثقال زعفران برابر با ۴٫۶ گرم است. در مقایسه با کیلوگرم، هر یک کیلوگرم زغفران هم برابر است با ۲۱۷ مثقال است.

بهترین روش دم كردن زعفران
برای دم کردن زعفران بهتر است آنرا در یک هاون بسابید تا با خرد شدن آن طعم و رنگ زعفران سریعتر و بهتر آزاد شود. در بیشتر مناطق ایران زعفران را با کمی شکر یا یک حبه قند میسابند که تاثیر به سزایی در نسوختن و شیرین شدن زعفران دارد. ما نیز این روش را با به عنوان بهترین روش و طریقه دم کردن زعفران به شما پیشنهاد می‌کنیم.

روشی دیگری که می تواند باعث رنگ دهی بیشتر شود این است که زعفران ساییده شده را داخل استکانی بریزید و یک تکه یخ روی آن قرار بدهید و اجازه بدهید تا یخ آب شود و پس از آن مقداری آب جوش روی آن بریزید و در آن را بگذارید با این روش سبب می شود زعفران رنگ دهی بسیاری داشته باشد. اما نسبت به بقیه ی روش ها زمان بیشتری می برد.

دم كردن زعفران با آب جوش
پس از سابیدن و یا خرد کردن زعفران با دستگاه‌ زعفران ساب، آن را در مقدار کمی آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به آن استراحت دهید تا زعفران به راحتی طعم و رنگ خود را به آب بدهد. این کار بهتر است در ظرف در بسته انجام گیرد.

میزان آب و مقدار زعفران برای دم آوردن زعفران به صورت دلخواه می‌باشد. ولی بهتر آن است که مقدار آب آن کمتر از یک سوم لیوان باشد و زعفران آن درحدود یک قاشق سوپ خوری و یا بیشتر باشد.
 
دمنوش زعفران
نوشیدن روزانه دمنوش یا چای زعفران به عنوان بهترین و ساده‌ترین راه تسکین دردهای عمومی بدن، پیشگیری‌ از بیماری‌ها، افزایش نشاط و تقویت سیستم ایمنی است. به همین علت افراد زمانی که دچار سردی هستند، یا رطوبت اضافی در بدن دارند یا دچار استرس و اضطراب و تنش روحی هستند، نوشیدن یک لیوان دمنوش زعفران سریع ترین راه حل برای بهبود حالشان است. ولی باید در نظر داشت که تصور اینکه ترکیب گیاهان با یکدیگر به صرف اینکه گیاه هستند، تصور اشتباهی است و گیاهان نیز وقتی به طور غیر تخصصی و غیر علمی مصرف گردند عوارض ناگواری دارند.
 

بهترین مارک زعفران
در حال حاضر در فروش زعفران تقلب های گسترده‌ای صورت می‌گیرد و متاسفانه ارائه زعفران‌ تقلبی که حتی منشا گیاهی هم ندارد رواج یافته است. این زعفران‌ها عموما در کشورهای اطراف و با مواد قندی نشاسته‌ای و بعضا توسط رنگ‌های مصنوعی صنعتی و غیرمجاز نظیر تارترازین با قدرت رنگ دهی بالا و تاثیرات سرطانزایی، تولید می‌شوند.

زعفران محصول گرانی است؛ گفته می‌شود که از هر 150 گرم گل زعفران می‌توان تنها 1 گرم زعفران برداشت کرد، بنابراین در هنگام خرید باید مراقب باشید که زعفران اصل و با کیفیت خریداری کنید. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم یکی از بهترین برند های زعفران و از مارک های زعفران خوب، زعفران 110 است. محصولات غذايی ۱۱۰ سال‌هاست در زمینه تولید و فروش زعفران اصل و درجه یک فعالیت می کند. این گروه معتبر غذایی تاکنون رضایت مشتریان خود را حفظ و همچنان سعی دارد با کیفیت ترین نوع زعفران را ارائه کند. شما می‌توانید برای خرید زعفران ۱۱۰ به فروشگاه نارمشک سربزنید.

خرید زعفران درجه یک
یک پیشنهاد عالی برای خرید زعفران یک مثقالی یا خرید زعفران نیم مثقالی، نیم گرمی و یک گرمی با تحویل سریع به هرکجای ایران مراجعه به فروشگاه اینترنتی زعفران نارمُشک (naarmoshk.ir) است. انواع زعفران درجه یک را به راحتی و کمتر از سه دقیقه سفارش دهید و رایگان درب منزل تحویل بگیرید. شما می‌توانید برای راهنمایی و مشاوره درباره زعفران و خرید زعفران اصل و اعلا ایرانی در وزن‌های، نیم گرمی، یک گرمی، نیم مثقالی و یک مثقالی از کارشناس طب سنتی نارمُشک کمک بگیرید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *