يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۱۰

پیش‌بینی بازار اجاره مسکن در سال ۹۹

جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 711754
نسبت قیمت به اجاره سالانه مسکن از سال ۷۰ تاکنون در دامنه نسبتاً معینی نوسان داشته و در زمان رونق بازار مسکن افزایشی و در دوره رکود کاهشی بوده است.
پیش‌بینی بازار اجاره مسکن در سال ۹۹
به گزارش جهان نيوز، یکی از اشتباهات رایج در بازار مسکن این است که اجاره مسکن حتی در کوتاه مدت، تابع قیمت مسکن دانسته می شود. در صورتی که رابطه اجاره و قیمت مسکن در بلندمدت برقرار است و در کوتاه مدت شاهد نوسان در ارتباط آنها هستیم.
 
اگر نگاهی به بازار مسکن داشته باشیم خواهیم دید که طی سال‌های 92 تا 95  با وجود ثبات نسبی در قیمت مسکن، اجاره مسکن افزایش یافت. این در حالی بود که طی سال‌های 96 و 97 رشد قیمت مسکن از نرخ رشد اجاره مسکن پیشی گرفت.

یکی از شاخص‌های مهم در اقتصاد مسکن، نسبت قیمت به اجاره سالانه مسکن (P/R) است که رابطه‌ای بلند مدت بوده و روند تکرار شونده آن در بازار مسکن کشور طی سه دهه گذشته، قابل ردیابی است. به‌گونه‌ای که به موازات افزایش در یکی از اجزا کسر (P یا R)، انتظار می‌رود جزء دیگر نیز افزایش یابد تا نسبت یاد شده به تعادل برسد. 

مطابق اطلاعات ثبت شده از نرخ‌های بازار مسکن، نسبت P/R از سال 1370 تا کنون، در دامنه نسبتاً معینی نوسان داشته است؛ به گونه‌‏ای که این نسبت، در زمان رونق بازار مسکن، افزایشی و در دوره رکود، کاهشی بوده است. 

بر این اساس می توان نتیجه‌گیری کرد که با توجه به این‌که طی سال‌های اخیر، رشد مخرج کسر فوق الذکر (اجاره) کمتر از صورت آن (قیمت مسکن) بوده است انتظار می رود 2 تا 3 سالی، اجاره مسکن بیشتر از قیمت مسکن رشد کند. در واقع رشد بیشتر اجاره نسبت به قیمت مسکن در سال 99 دارای منطق اقتصادی است.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ممد
United States
پس طبق نظر کارشناس شما خدا را شکر اجاره ها گران خواهد شد!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خوب این نگرانی مونم رفع شد
به نظرم چیزی نمونده که گران نشده باشه
البته خوبه دولت یه سامانه راه اندازی کنه
ملت اگه اتفاقی چیزی رو دیدن که گران نشده یه سوت بزنن!
Iran, Islamic Republic of
یعنی بلایی که در یکسال اخیر بر سر مسکن اومد در طول تاریخ مسکن ایران نمونه نداشت.قیمت خونه دوبرابر تا سه برابر شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خوب طبق نظر آقای کارناشناس رشد قیمت اجاره و مسکن منطق اقتصادی داره ، کاش یه کسی هم پیدا میشد منطق اقتصادی حقوق و دستمزد کارگر و کارمند رو بررسی می کرد
Iran, Islamic Republic of
با این حساب باید واسه اجاره کردن مسکن هزینه زندگی تو بورلی هیلز و بدیم ...
United Arab Emirates
پس دولت اگر نمی تواند قیمت ها را کنترل کند چرا استعفا نمی دهد؟؟؟ اصلا دولتی هست!!!
Iran, Islamic Republic of
قیمت مسکن که از تابستون پارسال حدودا 3 برابر شایدم بیشتر گرون شده. اجاره هم همینطور. چرا چرت میگین. تموم امید و آرزوهای جوونامونو سوزوندین.بدبختمون کردین رفت..
علی
Iran, Islamic Republic of
ابنم خبر خوش جهان نیوز برای مردم
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...