دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱
۱۵

اغتشاش‌گران بنزینی منتظر چندسال حبس باشند؟

سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 708769
یک حقوقدان با اشاره به حوادث اخیر که به بهانه افزایش قیمت بنزین رخ داد، درباره مجازات افراد بازداشت شده گفت: براساس قانون مجازات اسلامی، افرادی که در کشور اخلال ایجاد کردند به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم خواهند شد.
اغتشاش‌گران بنزینی منتظر چندسال حبس باشند؟
به گزارش جهان نيوز، امیرحسین صفدری با اشاره به آشوب‌های اخیر که به بهانه افزایش قیمت بنزین در برخی از استان‌های کشور رخ داد، اظهار کرد: بعد از اجرای قانون سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت، موجی از نگرانی بین مردم بابت بالا رفتن قیمت سایر اقلام به‌وجود آمد. به همین دلیل مردم از ترس گرانی سایر محصولات و اقلام دست به اعتراض زدند، اما متأسفانه در بین معترضین، افرادی فرصت‌طلب نیز نفوذ کردند و روند اعتراضات را به سمت اخلال و تخریب اموال عمومی بردند و به‌طور کلی اغتشاش‌گران از آب گل‌آبود ماهی گرفتند و با اقدامات خود موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم شدند.

وی ادامه داد: طبق گفته مسئولان امنیتی و قضائی، اکثر عاملان اصلی حوادث اخیر از سوی گروه‌های ضدانقلاب هدایت می‌شدند و نکته اینجاست که دشمنان بار دیگر در برابر اراده مردم شکست خوردند و هموطنان نشان دادند که در شرایط حساس هیچ‌وقت پشت نظام و رهبر معظم انقلاب را خالی نمی‌کنند.

این حقوقدان با بیان اینکه اعتراض حق همه مردم است، افزود: اعتراض باید از راه قانونی صورت گیرد و با اینکه نگرانی مردم درباره گرانی قابل درک است اما همین موضوع نیز دلیل نمی‌شود که افراد به سمت آتش زدن بانک‌ها و اموال عمومی بروند. آشوبگران در اتفاقات اخیر کارهای غیرانسانی انجام دادند و  برابر قانون مجازات اسلامی برای اغتشاش‌گران مجازات سنگینی درنظر گرفته خواهد شد. به‌طوری که قانون‌گذار طبق ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات می‌گوید: «هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا ‌اداره کند که هدف آن بر هم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.»

صفدری گفت: آشوبگران باید بدانند که مجازات سختی در انتظار آن‌ها خواهد بود. از طرفی در ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی آمده است هرگاه هر فردی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به هر نحوی فعالیت تبلیغی کند به حبس از ۳ ماه تا ‌یک سال محکوم خواهد شد؛ از طرفی طبق ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی هرگاه فردی مردم را به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر اغوا یا تحریک کند، صرف‌نظر از اینکه موجب قتل و غارت‌ بشود یا نشود به یک تا ۵ سال حبس محکوم می‌شود.

وی تصریح کرد: از طرفی طبق قانون، افرادی که اموال عمومی را به آتش کشیدند، به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهند شد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: البته مردم در سراسر کشور با برگزاری راهپیمایی‌هایی علیه حوادث اخیر، نشان دادند که همواره پشت ولایت و نظام هستند و گرانی و تحریم نیز نمی‌تواند اتحاد را از بین ببرد. البته مسئولان نیز باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا جلوی افزایش قیمت سایر اقلام و کالاها را بگیرند.

منبع:آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ضدانقلاب مورد حمایت مدعیان حقوق بشراز مردم شکست خوردند.....
Iran, Islamic Republic of
آیا قانونی برای اخذ جریمه و جبران خسارات وارده از طریق این آشوبگران وجود دارد.؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
قوانین مربوطه در صورتی است که حکم محارب و مفسد فی لارض در مورد اونها صدق نکنه و الا که ظاهرا حکم اعدامه و باید منتظر اون دنیا باشن!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اعتراض راه قانونی برای مردم ایران در کشور وجود ندارد.
Iran, Islamic Republic of
بنده شاهد هستم از طریق قانون به حق و حقوق مردم ایران درکشور رسیدگی نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
حسین فریدون هم پنج سال، عجب
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
راهی برای اعتراض آرام و بدون خشونت مردم باقی بگذارید تا منفجرنشوند
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
با سلام.متأسفانه تاکنون ـ ساعت 9 و 30 دقیقه ی بامداد پنجم آذرماه ـ اینترنت خانگی و جز آن در شهرستانهای شهریار ـ ملارد ـ رباط کریم ـ اندیشه و شهرکهای اقماری شان وصل نشده است.تو گویی چون مناطق مذکور در بروز اغتشاشات رتبه ی اول کشوری را کسب کرده اند ، حالیه خشک و تر بایستی در آتش مجازات و تنبیه بسوزند.دراین مناطق میلیونها نفر افراد معتقد به انقلاب و نظام اسلامی و پیرو ولایت زندگی می کنند.آیا انصاف است که از این بابت در رنج باشند؟ فأعتبروا یا اولی الابصار.
amir
Iran, Islamic Republic of
عوامل اصلی ایجاد این اغتشاشات را هم محاکمه کنید....
Iran, Islamic Republic of
فقط اعدام
امین
Romania
.....
Iran, Islamic Republic of
...
Bulgaria
جریمه وزندان بابت تخریب اموال عمومی حداقل برخورد با اغتشاشگران است.منتها بابررسی مدارک ومستندات تا حق بیگناهی ضایع نشود