پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

صدرنشین خاکی‌ترین استان کشور کجاست؟

شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 700736
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود اینکه روزهای طوفانی در کانون وزش بادهای ۱۲۰ روزه در مرداد امسال ۵۷ درصد کاهش یافته اما سیستان و بلوچستان همچنان پر گرد و غبارترین استان کشور است.
صدرنشین خاکی‌ترین استان کشور کجاست؟
به گزارش جهان نيوز، به نقل از هواشناسی سیستان و بلوچستان، محسن حیدری اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مرداد امسال حداقل نیمی از کشور شاهد وقوع پدیده‌های خاکداری بود که شعاع دید افقی را به 5000 متر و کمتر از آن کاهش داد. در این ماه علاوه بر استان‌های پر گرد و غبار کشور نظیر سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان، غبار سر از استان‌های پرباران و مرطوب کشور نیز در آورده و در استان گیلان نیز مشاهده شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان توضیح داد: اگرچه پدیده غبار در برخی شهرهای شمال کشور گزارش شده، اما میزان تکرار این پدیده نسبت به سیستان و بلوچستان بسیار ناچیز بوده به طوری که در مرداد ماه در برخی شهرهای استان ما بیش از 18 روز پدیده خاکدار گزارش شده که شعاع دید افقی را به 5000 متر و کمتر از آن کاهش داده است.

وی تصریح کرد: در این ماه در کانون وزش بادهای 120 روزه یعنی زابل 28 روز پدیده باد و گرد و خاک یا طوفان گردوخاک گزارش شده است که در برخی روزها میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به بیش از 3800 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 25 برابر حد مجاز رسانده است. البته پدیده‌های خاکدار امسال در زابل نسبت به سال گذشته از شدت کمتری برخوردار بوده به طوری که تعداد روزهای طوفانی در این شهر نسبت به پارسال 57 درصد و روزهای با دید افقی 5000 متر و کمتر 45 درصد کاهش یافته است.

حیدری ادمه داد: به نظر می‌رسد آبگیری بخش‌هایی از تالاب هامون سهم زیادی در کاهش شدت پدیده‌های خاکدار شمال استان داشته اما با توجه به خشک ماندن سایر بخش‌های تالاب، این مناطق کانون‌های اصلی خیزش گرد و غبار منطقه محسوب می‌شوند. در حال حاضر پدیده‌های خاک‌دار نظیر باد و گرد و خاک، طوفان گردوخاک و غیره پرتکرارترین پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی استان هستند که استان را در نیمی از سال تحت تأثیر قرار می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *