پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
سازمان مالیاتی اعلام کرد:

اجاره شماره ملی برای فرار از پرداخت مالیات!

پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 697319
یک مسئول سازمان مالیاتی گفت: بانک مرکزی مکلف است پایانه‌های بانکی (پوز) را ساماندهی کند، چرا که این پایانه‌ها منشأ خوبی برای فرار مالیاتی هستند.
اجاره شماره ملی برای فرار از پرداخت مالیات!
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، هادی خانی در برنامه تلویزیونی پایش با تأکید بر مجوز داشتن بررسی حساب‌های مشکوک بانکی، اظهار داشت: ما حساب‌هایی را بررسی می‌کنیم که مشکوک به فرار مالیاتی و یا مستعد هستند. ما در خصوص تراکنش‌های بانکی روی سه دسته هستیم؛ دسته اول افرادی هستند که در چارچوب مقررات سازمان امور مالیاتی، همکاری لازم را نداشته‌اند.

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: دسته دوم افرادی هستند که در رسیدگی به پرونده‌های آنها مانند حساب‌های بانکی، کارت بازرگانی، فاکتورها و شرکت‌های صوری و غیره، ردپای آنها پیدا می‌شود. گروه سوم نیز افرادی هستند که ردپایی در پرونده‌های فساد بانکی پیدا کرده‌اند.

خانی با تأکید بر اختیار داشتن سازمان امور مالیاتی در بررسی گردش مالی هر فرد، گفت: نوع بررسی‌های ما تا به امروز مربوط به افرادی بوده است که مستعد و یا مشکوک به فرار مالیاتی هستند. دید ما در بررسی تراکنش‌های بانکی صرفاً درآمدزایی نیست بلکه ما به‌دنبال التزام‌بخشی به نظام اقتصادی و کنترل سوداگری‌های اقتصادی کشور هستیم.

 وی در خصوص فرار مالیاتی پزشکان نیز ابراز کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه سال 98، پزشکان مکلف شدند دستگاه پوز نصب کنند، ما این موضوع را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم. در صورت عدم همکاری پزشکان با سازمان، نوع برخورد ما با آن‌ها شبیه افراد مشکوک به فرار مالیاتی است.

به گفته این مسئول، سازمان امور مالیاتی هم قانونی و هم ابزاری می‌تواند به تراکنش‌ها و حساب‌های هر فردی که مشکوک شود، دسترسی داشته باشد. نظام بانکی تاکنون همکاری خوبی داشته است. اما مشکل ما در همکاری با نظام بانکی، صرفاً گرفتن اطلاعات حساب افراد نیست؛ مشکل در شناسایی حساب‌های اجاره‌ای و شناخت هویت افراد است. 

خانی ادامه داد: از سال 95 اطلاعات گردش مالی افرادی را که بالای پنج میلیارد تومان بوده است از بانک مرکزی گرفتیم و در حال بررسی آنها از این سال تاکنون هستیم. روی اطلاعات این افراد در حال کار شدن است که آیا آنها پرونده مالیاتی دارند و اگر پرونده دارند آیا با این گردش مالی انطباق دارد یا خیر.

وی با تصریح به لزوم نظارت دستگاه‌های مسئول در تبلیغات اینترنتی و آگهی‌های اجاره حساب‌های بانکی، افزود: سازمان امور مالیاتی در خصوص 20 مورد از این آگهی‌های اینترنتی اقدام و اعلام جرم کرده است. از زمانی که ما این اقدامات را شروع کرده‌ایم، حجم این آگهی‌ها خیلی کمتر شده است.

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی بیان کرد: ما به مردم توصیه می‌کنیم که اطلاعات هویتی خود را به‌راحتی در اختیار افراد سودجو قرار ندهند. ما کارت بازرگانی اجاره‌ای نیز داریم، در این خصوص حتی اجاره شماره ملی جهت ثبت شرکت(صوری برای فرار از پرداخت مالیات) نیز مشاهده شده است.

خانی در خصوص پایانه‌های پرداخت بانکی نیز گفت: هفت میلیون پوز بانکی در کشور توزیع شده است. از نظر نظام مالیاتی، نقطه ابهام آن، کارایی آنهاست. طبق قانون بانک مرکزی مکلف است در این زمینه وارد شود و باید این پایانه‌های بانکی را ساماندهی کند، چرا که این پایانه‌ها منشأ خوبی برای فرار مالیاتی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *