يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۳
۲۸

قیمت بنزین در ایران ارزان‌تر از سایر نقاط دنیاست؟

يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 692246
شیوه محاسبه قیمت بنزین بر اساس دلار و سپس قضاوت درباره ارزانی و گرانی آن، مانند محاسبه ارزش پول یک کشور بر اساس تعداد صفرهای مقابل آن است!
بنزین در ایران ارزان‌تر از سایر نقاط دنیاست؟
به گزارش جهان نيوز، سید یاسر جبرائیلی کارشناس اقتصاد سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

در بحث پیرامون قیمت بنزین، یکی از مباحثی که بسیار مطرح می‌شود، ارزانی بنزین در ایران نسبت به سایر نقاط دنیاست. این ادعا هم درست است و هم نادرست.

درست است از این جهت که وقتی به جدول قیمت بنزین به تفکیک کشورهای جهان مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که پس از ونزوئلا که قیمت بنزین در آن صفر است (رایگان است)، ایران قرار دارد که با احتساب دلار ۱۳ هزار تومان، هر لیتر بنزین حدود هفت سنت فروخته می‌شود.

اما ادعای ارزانی بنزین در ایران نادرست است به این دلیل که آنچه مبنای محاسبه ارزانی و گرانی قرار گرفته، کاملاً غلط است. برای نشان دادن مغالطه موجود در محاسبه قبلی، کافی است این پرسش را مطرح کنیم که بنزین در ایران برای چه کسی ارزان است؟ برای شهروند ایرانی یا برای شهروند غیرایرانی؟ فی‌المثل برای مصرف کننده آمریکایی که بنزین را ۷۹ سنت می‌خرد، بنزین هفت سنتی در ایران حتماً ارزان است. اما آیا می‌توان ادعا کرد برای مصرف‌کننده ایرانی نیز بنزین هفت سنتی، ارزان است؟

ارزانی و گرانی، یک امر نسبی و ناظر به قدرت خرید مصرف کننده است. لذا برای ارزیابی ارزانی یا گرانی بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها، باید شیوه‌ای منطقی انتخاب کرد که در آن قدرت خرید مصرف‌کننده لحاظ شده باشد.

حداقل دستمزد برای هر ساعت کار در آمریکا، ۷.۲۵ دلار و قیمت بنزین لیتری ۷۹ سنت است. یعنی با یک ساعت کار در آمریکا می‌توان ۹ لیتر بنزین خریداری کرد. حداقل دستمزد برای هر ساعت کار در ایران، حدود ۱۰ هزار تومان است. یعنی با یک ساعت کار، می‌توان ۱۰ لیتر بنزین تهیه کرد. اگر قیمت بنزین به ۱,۱۰۰ تومان افزایش یابد، قیمت بنزین از نظر گرانی و ارزانی در ایران و آمریکا برابر خواهد بود.

شیوه محاسبه قیمت بنزین بر اساس دلار و سپس قضاوت درباره ارزانی و گرانی آن، مانند محاسبه ارزش پول یک کشور بر اساس تعداد صفرهای مقابل آن است! در صورتی که ارزش پول تقریباً هیچ ارتباطی به تعداد صفرهای آن ندارد. برای لمس این واقعیت، شما یک صفر به صفرهای ریال ایران بیفزایید یا کم کنید، یک صفر هم به حقوق خود بیفزایید یا کم کنید. هیچ اتفاقی برای ارزش حقوق شما نمی‌افتد.

اگر می‌خواهیم جلوی افزایش بی‌رویه مصرف بنزین در کشور را بگیریم، راهش احیای کارت سوخت است تا هم مصرف مدیریت شود و هم جلوی قاچاق گرفته شود. از زمان ایجاد کارت سوخت تا سال ۹۴، کل مصرف کشور فقط ۶ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. اما از سه سال گذشته که کارت سوخت خائنانه حذف شد، مصرف بیش از ۲۵ میلیون لیتر افزایش داشته است. گزارش‌ها می‌گوید حدود ۲۰ میلیون لیتر از این رقم، قاچاق می‌شود. لذا مقصر اصلی این وضعیت مصرف سوخت، کسانی هستند که بدون مبنای کارشناسی کارت سوخت را حذف کردند و باید مانند ب.ز. محاکمه شوند.

قیمت سوخت، مانند قیمت ارز یک قیمت کلیدی است که روی همه قیمت‌ها اثر خواهد گذاشت. با استدلال‌های سست و مغلطه آمیز، موج جدید تورمی در کشور ایجاد نکنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
Iran, Islamic Republic of
حقوق بین الملل بدید، قیمتها را هم بین الملل کنید.
نه اینکه حقوق و مزایای بورکینافاسو را بدهید و قیمت های فوب خلیج فارس را اعمال کنید!
Iran, Islamic Republic of
رفیق صمیمی ای داشتم دوران تحصیل، سالها با هم بودیم. ایشون رفت امریکا برای امور پژوهشی و من ماندم اینجا خدمت کنم. الان پایه حقوق ایشون ماهی 80000 دلار هست و من 230 دلار
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
Iran, Islamic Republic of
سالی 80000 دلار نه ماهی!
Iran, Islamic Republic of
دوست ما پرفسور حمیدرضا لطفی زاده ژاد در مرکز پژوهش های بیوشیمی دانشگاه لینکلن ایالت نبراسکا هستند و عدد صحیح می باشد.
شمه
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
دستمزد یک تکنسین بیهوشی در امریکا سالی 300000 دلار است. معلومه که 80000 دلار در سال برای پژوهشگری خاص کم است.
Iran, Islamic Republic of
مگر حقوق اداره کار برای کارگران در سال جدید هنوز زیر دو میلیون نیست؟اگر ده هزار تومان حساب کنیم می شود ماهی تقریبا 2.5.تقریبا خیلی از کارگران و کارمندان هنوز به این حقوق نرسیده است.و حقوق در امریکا بنده اطلاع دقیق دارم برای رانندگی به یک ایرانی پیشنهاد کار ساعتی بیست دلار داده بودند تازه او قبول نکرده بود.چطور شما حقوق را ساعتی نزدیک هشت دلار حساب کردید؟
Iran, Islamic Republic of
راننده در امریکا ساعتی 20 دلار؛ چه جالب!
من کارمند رسمی دولت هستم و هر ساعت فقط معادل 50 سنت امریکا دریافت میکنم.
Iran, Islamic Republic of
بله در المان کارگر ساده . پناهنده بدون زبان المانی داره 9 یورو می گیره ...
Iran, Islamic Republic of
9.12 مرگ بر امریکا . اون میره جهنم تو میری بهشت . این مهمه
Iran, Islamic Republic of
ان شالله که همگی عاقبت به خیر بشیم.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
مثالی دقیق:
در فنلاند پایه حقوق کارمندان حدودا 3000 دلار است و بنزین 1.75 دلار
و در ایران پایه حقوق حدود 150 دلار و بنزین 0.75 دلار
پس در فنلاند یک لیتر بنزین 0.0007 حقوق ماهانه است و در ایران 0.005 حقوق
یعنی در ایران بنزین 7 برابر فنلاند قیمت دارد.
(توضیح اینکه قیمت بنزین در فنلاند از لحاظ گرانی رتبه 13 جهانی را دارد!)
Iran, Islamic Republic of
اخه عزیز فنلاند را با ایران مقایسه می کنی؟ما هنوز اندر پیچ خم تار موی زنیم .
Iran, Islamic Republic of
حداقل درامد در عراق 3 برابر حداقل درامد در ایران است.
و قیمت بنزین در عراق 2.3 برابر ایران است.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش جهان یک مقاله و گزارش می گرفتی از شرکتهای بازرگانی و درداشون و بدبختیشون . ای کاش جهان 1 بار در عمرت مستقل بودی و میومدی تو کف بازار اوضاع خراب مردم را میدیدی . واقعا چگونه باید کار کرد ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
قياس مع الفارق است و فقط دليل بي اسيس براي گراني بنزين.....دستمزد هم پايين ترين دستمزد دنياست يك كارمند با ماهي دو ميليون تومان حقوق حدود 150 دلار ماهيانه حقوق دريافت ميكند كه 150 دلار حداقل حقوق يك روز كارمندان در خارج كشور است البته حماي تهاي بيمه اي و ...كارمندان و كارگرذان در خارج از كشور اصلا با ايران قابل مقايسه نيست...چه بهتر است يك پكيج ديده شود همه كالاهاي داراي يارانه را در سطح جهاني افزايش قيمت دهيد و حقوق نيز در سطح حداقل حقوق در جهان افزايش داده شود
Iran, Islamic Republic of
تبرم و گرانی در ایران از همه جای دنیا بیشتر است، شما شغل و تبرم را پایین بیاورید بنزین مال شما باشه
Iran, Islamic Republic of
تورم صحیح است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوستان جهان ترابه هرکه می پرستید. کامنت هاراحذف نکنید بگذارید بفهمن مردم میفهمند. نیاین بگویند از توی ماشین شیشه دودی 95 درصدی نظرسنجی میکند. باتوجه به حقوق ودستمزد درایران قیمت بنزی گران نیست. نمی شود به خاطر یک قشر 4درصدی سرمایه دار که دولت راهم دردست دارند وتوان خرید به هرقیمت رادارند بنزین راگران کنیم و96 درصد را که روزگارشان را باسیاستهای سرمایه داری سیاه کرده اند باز به خاک سیاه بنشانند واما درباره قاچاق سوخت مگر با کارت سوخت که باصرف کلی هزبنه مانع قاچاق سوخت شده بود وجناب اقای ب ز با اصرار فراوان خواستار حذف ان و. زیر ساخت انرا داشت ومجلس قبلی باکلی تلاش از جمع اوری ان جلوگیری کردند ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
جهان عزیزی دیدی ادامه را حذف کردی به خدا حقیقته پای ان وایستادم. توبذار دادگاهشم میرم
علی
Iran, Islamic Republic of
توی این مملکت چه چیزمان مثل بین الملل است که بنزین باشد حقوق و دریافتی بین الملل است به خودتان نگاه می کنید و حرف می زنید!!
Iran, Islamic Republic of
مثل طرح زوج و فردی که حذف شد به نفع ثروتمندان
کسی که سه تا ماشین داره و تو خونش پار که حالا راحت ۶۰ روز میتونه تردد کنه بدون هزینه اما کسی که فقط یه پراید داره باید برای ۷۰ روز باقی فصل پول برای تردد در طرح بده و اگر بخواد با ماشینش مسافر کشی کنه که دیگه اصلا براش صرف نداره
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همه چیز برای ایرانی در ایران گران وبرای دیگران ارزان است...!!1
Iran, Islamic Republic of
قیمت بنزین در ایران نسبت به حقوق مردم, بالاترین قیمت در جهان است
قیمت خودرو خارجی در ایران حتی با همین دلار آزاد تقریبا سه برابر قیمت جهانی است. ...
Iran, Islamic Republic of
دلخوش به این مقدار نباشید
اکبر
Iran, Islamic Republic of
...
حمید
Iran, Islamic Republic of
قیمت خودرو در داخل و خارج را با توجه به درآمد مردم کشورها را مقایسه کنید. با خودوری پیشرفته و کم مصرف معلوم است که مصرف بنزین کم میشود