پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
معاریو:

بحرین چگونه به مهم‌ترین دوست اسرائیل تبدیل شد؟

چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب: 688345
تحلیلگر امنیتی یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی به بررسی سیر تاریخی روابط میان این رژیم و بحرین پرداخت و تأکید کرد، بحرین یکی از کشورهای عربی است که روابطی محکم و قوی با رژیم اسرائیل دارد حتی اگر این روابط محرمانه باشد.
بحرین چگونه به مهم‌ترین دوست اسرائیل تبدیل شد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، نشست اقتصادی بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» قرار است طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه برگزار شود.

«یوسی مِلمان» تحلیلگر امنیتی روزنامه «معاریو» در همین راستا نوشت: شک و تردیدهای بسیاری درباره اینکه نشست اقتصادی بحرین به نتایج مهمی برسد، وجود دارد حتی محافل (نزدیک به) «بنیامین نتانیاهو» هم این را خوب می‌دانند. علیرغم اینکه آنها افکار عمومی اسرائیل را آماده این حقیقت کرده‌اند که نشست مذکور شاهد حضور علنی تاجران اسرائیلی خواهد بود اما در صورتی که این اتفاق هم بیفتد، معجزه بزرگی رخ نداده است.

 در ادامه یادداشت ملمان آمده است: بحرین یکی از کشورهای عربی است که روابطی محکم و قوی با اسرائیل دارد حتی اگر این روابط محرمانه باشد. بحرین با یک پل به عربستان وصل می‌شود؛ مساحت آن 778 کیلومتر مربع یعنی دو برابر مساحت نوار غزه است؛ جمعیت بحرین یک میلیون و نیم است و دشمنی شدیدی با ایران دارد.

این تحلیلگر امنیتی در ادامه به توضیح تاریخ ارتباطات میان بحرین و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: این ارتباط پس از توافق اسلو (1993) با فلسطینی‌ها آغاز شد؛ زمانی که یک هیأت اسرائیلی رسما در سپتامبر 1994 به بحرین سفر کرد؛ پس از آن «یوسی سرید» (Yossi Sarid ) وزیر پیشین محیط زیست اسرائیل در مذاکرات منطقه‌ای پیرامون محیط زیست به منامه سفر و با وزیر خارجه بحرین دیدار کرد.

ملمان که روابط محکمی با دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی دارد؛ در ادامه تصریح کرد: در سال 2005 بحرین مشارکت خود در کمیته تحریم عربی اسرائیل را لغو کرد و در سال 2011 (سایت افشاگر) «ویکی لیکس» جزئیات دیدار میان سفیر آمریکا در منامه و شاه بحرین در 2005 را فاش کرد و مشخص شد که موساد، تیمی مقیم در منامه دارد.

وی سپس نوشت: سال‌های اخیر شاهد افزایش گرمی رابطه دوجانبه میان منامه و تل‌آویو بود، در سال 2013 بحرین اولین کشور عربی بود که حزب‌الله را سازمانی تروریستی اعلام کرد و این کشور در سال 2016 هیأتی برای عرض تسلیت «شیمون پرز» رئیس پیشین اسرائیل فرستاد؛ در پاییز 2017 «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین تحریم اسرائیل را محکوم و اعلام کرد اسرائیلی‌ها می‌توانند به این کشور (بحرین) سفر کنند.

ملمان تأکید کرد: در ماه می 2018 «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین اعلام کرد؛ از نظر آنها مشکلی ندارد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سفارت کشورش را به قدس منتقل کند زیرا این سفارت در اراضی پایتخت دولت آینده فلسطین قرار ندارد. در مارس 2019 بحرین برای اولین بار از رأی دادن علیه اسرائیل در شورای حقوق بشر خودداری کرد.

وی افزود، دو ماه قبل از انتخابات رژیم صهیونیستی در آوریل گذشته «مائیر بن شبات» رئیس شورای امنیت داخلی و «یوسی کوهن» رئیس موساد تلاش‌های گسترده‌ای انجام دادند تا منامه و مسئولان ارشد آن را به ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل حتی در سطح پایین قانع کند اما این تلاش‌ها موفق نبوده است.

اسفندماه گذشته (1397)  وزیر خارجه بحرین به همراه شماری از مقامات دیگر کشورهای عربی در کنار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست ورشو شرکت کرده بود.

پس از این نشست، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ویدئویی را در صفحه شخصی‌اش در سایت «یوتیوب» منتشر کرد که در بخشی از آن وزیر خارجه بحرین می‌گوید «کشورهای عربی مناقشه فلسطین را مهمترین چالش می‌دانسته‌اند که باید به طریقی حل می‌شده است، اما بعدا دیدیم که چالش بزرگتری هست... که از جمهوری اسلامی، از ایران می‌آید.»

وی افزود: «ما مناقشه‌ای داشتیم که باید حل می‌شد، ما مؤلفه‌های آن مناقشه، میان اسرائیل و همسایگانش را می‌شناختیم... اما از ۱۹۷۹ ما چالش دیگری را مشاهده کردیم که از تهران به سمت ما می‌آمد و هیچ حد و مرزی نمی‌شناخت.»

پس از این موضوع، بخش‌های مختلفی از بحرین شاهد تظاهرات در اعتراض به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *