پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۲

کنترل مسکن از دست دولت خارج شد

يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 684865
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: موضوع مسکن و کنترل بازار آن تابع یک سری مولفه‌ها و شاخص‌ها است که متأسفانه از دست دولت و مردم خارج شده است.
کنترل مسکن از دست دولت خارج شد
به گزارش جهان نيوز،علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با وضعیت کنونی مسکن و اجاره بهای بالای آن به گفت‌وگویی پرداخت که مشروح آن به شرح زیر است:
 
چرا با وجود وعده‌هایی که برای ساماندهی وضعیت مسکن داده شده اما همچنان با افزایش قیمت مسکن مواجهیم؟
یارمحمدی: این موارد باید در یک فرصت خوب بیان شود،‌ بگذارید تا یک تحلیل خوب ارائه کنیم؛ اکنون در جلسه هستم.

ما به دنبال کلمات ثقیل و تحلیل‌های آنچنانی نیستیم، چرا که درد مردم اکنون چیز دیگری است و به نوعی از شما می‌خواهیم که با مردم همدردی کرده و بفرمایید که پیگیر هستیم و در مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی در این حوزه در حال انجام است.
یارمحمدی: قطعا. شک نکنید.

به هر حال بازار مسکن متولی مشخصی ندارد و نظارت دقیقی بر این بخش نیست،‌ در این رابطه خواستم اظهار نظر بفرمایید و قول پیگیری به مردم بدهید.
یارمحمدی: ببینید، این موضوع تابع یک سری مولفه‌ها و شاخص‌ها است که متأسفانه از دست دولت و مردم خارج شده است. ما این قول را بدهیم که اما نتوانیم عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم و به سر منزل مقصود برسانیم بعید می‌دانم بتوانیم به نتبجه مطلوب برسیم.

حال باید با این شرایط چه کرد؟
 یارمحمدی: قطعا ما باید بحث عرضه و تقاضا با توجه به پیگیری‌هایی که مردم داشتند، یک سری تمهیدات خاص را در بحث بافت‌های فرسوده، ساخت‌و سازها،‌ تسهیلات برای موادی که قیمت مسکن را سریع بالا می‌برد مانند آرماتور و مواد و تجهیزات بهداشتی،‌ آهن آلات،‌ آهن، مصالح همجون سیمان بیندیشیم. اینها یک پکیج کاملی است.

البته باید دید سیاست‌گذاری‌های دولت کجاست و آن سیاست‌گذاری‌ها را درست کند و بر اساس بازار تقاضا، این موضوع مهم است یا خیر. اینها مواردی است که باید به هر حال مورد توجه قرار گیرد.

*کنترل مسکن متاسفانه از دست دولت و مردم خارج شده است

از بعد نظارتی، مجلس مشخصا از وزیر سوال خواهد کرد که این اتفاقات باید بیفتد و یا انتظارات، گلایه‌ها و مطالبات مردم را انتقال دهد.
یارمحمدی: بارها سوال شده،‌گفتیم و برای ما برنامه آوردند.همه اینها را باید مدنظر قرار گرفت چیزهای مهمی است.

میدانم، یعنی اکنون قولی دادند یا مجدد طرح سوال کردید که وزیر و مسئولان مربوطه پاسخگو باشند؟
یارمحمدی: نه،‌ آنها گفتند ما 800 هزار الی یک میلیون واحد را در سال جاری باید به تمام برسانیم. اقدامات خوبی را شروع کردند. هم بحث تعیین تکلیف مسکن‌های مهر نیز در برنامه آنها قرار دارد. برنامه‌‌هایی که بخش خصوصی در نظر دارد و همچنین لیزینگ‌ها اخیرا حرکتی را شروع کردند که بتوانند در قالب مسکن و امثال آن گامی بردارند، خوب بوده است.

آقای دکتر! گفتید اقدامات خوبی از ابتدای سال صورت گرفته پس چرا از شروع سال جدید تا کنون -همچون سال گذشته- با افزایش چشمگیر قیمت مسکن و اجاره بها روبرو بودیم؟ یعنی هم اقدامات خوب انجام می‌شود و هم قیمت‌ها بالا می‌رود؟
یارمحمدی: متاسفم. بله تا این لحظه اینگونه بوده متاسفانه.

خب باید چکار کرد. یعنی آنچه شما فرمودید دارای تناقض است.
یارمحمدی: بله.

شما می‌گویید اقدامات خوبی در حوزه مسکن انجام شده اما متاسفانه در این دو ماه ابتدای سال هم قیمت مسکن خیلی بالا رفته است.
یارمحمدی: نه خب.

در این حوزه نه نظارتی هست و نه متولی مشخصی دارد. از این بابت باید چکرد؟ شما به هر حال در جایگاهی هستید که می‌توانید از بعد نظارتی خود در این جهت استفاده کنید. لذا سوال من این است که مشخصا در مجلس چه اتفاقی خواهد افتاد از وزیر سوال می‌کنید؟ یا دیگر ابزارهای نظارتی خود را بکار می‌برید یا خیر.
یارمحمدی: ببنید ما این موارد را خواستیم و قرار شد نتیجه آن را به ما ارائه کنند.

چه چیزی خواستید؟
یارمحمدی: نتیجه همین تحلیل‌هایی که شما فرمودید و من گفتم. قرار شده نتایج آن را تا دو هفته آینده به ما ارائه کنند. قبل از سال جدید گزارشی از وضعیت مسکن به ما در کمیسیون عمران ارائه کردند که با اوضاع و احوال همان موقع سازگاری داشت ولی در موقعیت فعلی این مسئله...

آن گزارشی که انتهای سال از وضعیت مسکن به شما ارائه کردند قانع کننده بود؟
یارمحمدی: نه؛ نه اصلا.

*گزارش وزیر راه درباره مسکن قانع‌کننده نبود
پس اکنون قرار است وزیر راه یک گزارش درباره وضعیت فعلی مسکن و افزایش قیمت و اجاره بهای مسکن به کمیسیون عمران مجلس ارائه کند.

یارمحمدی: بله دقیقا؛ درست است؛‌ پس از آن نتیجه را اعلام خواهیم کرد.
 
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اعتراض
Iran, Islamic Republic of
ناتوانی، کوتاهی، سکوت، بی مدیریتی و بی نظارتی دولت روحانی عامل اصلی افزایش قیمت مسکن درکشور بوده است.
Iran, Islamic Republic of
درسال 91 حقوق بازنشستگان 18 درصد افزایش یافته است ولی متاسفانه 13 درصد درسال 98 شرم آوراست.
رفتار دولت و مسئولان سازمان تامین اجتماعی دراین زمینه شرم آوراست.