جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است

پنجشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 683409
در حالی که در بازار لوازم‌خانگی خارجی، عمده افزایش قیمت‌ها به دلیل ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی و نبود جنس در بازار است زمزمه خروج برندهای کره‌ای و سامسونگ و ال‌جی از ایران نیز به گوش می‌رسد.
افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است
به گزارش جهان نيوز، اوضاع بازار لوازم‌خانگی به قدری خراب است که به دلیل افزایش قیمت‌ها و ممنوعیت واردات نه مردم می‌توانند خرید کنند و نه تولیدکننده و مغازه‌دار انگیزه‌ای برای تولید و فروش دارد. قیمت لوازم‌خانگی از ابتدای سال گذشته با جهش ۴۰ درصدی قیمت‌ها در برخی برندها همراه شد به طوری که بعد از ممنوعیت واردات این کالاها قیمت‌ها با افزایش عجیب و غریبی به مردم آن هم تنها با شرایطی خاص عرضه می‌شد.

در حالی که در بازار لوازم‌خانگی خارجی، عمده افزایش قیمت‌ها به دلیل ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی و نبود جنس در بازار است زمزمه خروج برندهای کره‌ای و سامسونگ و ال‌جی از ایران نیز به گوش می‌رسد. این در حالی است که اگر این دو برند که بازار لوازم‌خانگی کشور را قبضه کرده‌اند از ایران بروند بازار با موج جدیدی از مشکلات و گرانی مواجه می‌شود. چیزی تا ماه رمضان باقی نمانده است‌. تلاقی اردیبهشت با آغاز ماه رمضان نیز می‌تواند سمت و سوی جدیدی به قیمت‌ها بدهد. چندی پیش نیز دبیر انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران درباره وضعیت بازار لوازم‌خانگی در ماه رمضان اعلام کرده بود که احتمال افزایش قیمت‌ها زیاد است‌.

حبیب‌الله انصاری به قیمت لوازم‌خانگی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت کالاهای لوازم‌خانگی مشخص نیست یعنی هنوز نمی‌دانیم که در سال ۹۸ قیمت کالاها باید چند درصد افزایش یابد. عدم بلاتکلیفی در قیمت لوازم‌خانگی آن هم در سال ۹۸ به عوامل تولید بازمی‌گردد یعنی امسال چنانچه قیمت مس، آلومینیوم و فولاد به دلیل افزایش نرخ ارز گران شود قطعاً قیمت لوازم‌خانگی در بازار هم گران خواهد شد.
وی افزود: با تصویب دولت مبنی بر افزایش ۳۶ درصدی نرخ دستمزد کارگران ممکن است قیمت لوازم‌خانگی در ماه رمضان کمتر از ۲۰ درصد گران شود چرا که افزایش بیش از این باعث عمیق‌تر شدن رکود می‌شود و قدرت خرید مردم را برای خرید کالا ضعیف می‌کند.
انصاری در ادامه گفت: تولیدکنندگان هم تمایلی به افزایش قیمت کالاها ندارند. صنعتگران این حوزه نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه با حداقل سود کالاهای خود را به فروش می‌رسانند تا بتوانند در این شرایط کالاهای مورد نیاز مردم را تامین کنند.

شائبه خروج برندهای کره‌ای
مشکلات مربوط به عرضه لوازم‌خانگی در بازار موضوع جدیدی نیست و در سال گذشته نیز فروشندگان لوازم‌خانگی نسبت به عرضه قطره‌چکانی این محصول در بازار معترض بودند. از طرف دیگر مدت‌هاست رکود در بازار لوازم‌خانگی به علت افزایش چشمگیر قیمت‌ها گریبان این صنعت را گرفته است‌.

این در حالی است که خبری از کمبود محصولات و حتی احتمال خروج دو برند کره‌ای معروف ال‌جی و سامسونگ از کشور همچنان دهان به دهان می‌چرخد. با این حال این موضوع از سوی یک مقام مسوول در نمایندگی شرکت‌های کره‌ای لوازم‌خانگی در ایران، تکذیب شد.

در حالی که اخباری مبنی بر خروج برخی برندهای لوازم‌خانگی کره‌ای از ایران منتشر شده یک مقام مسوول در این شرکت‌ها خبر خروج برندهای کره‌ای لوازم‌خانگی از ایران را تکذیب کرد.

این مقام مسوول گفت: سامسونگ و ال‌جی پیگیر مشکلات خود در این بخش هستند و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بخش انجام و تجهیزات و ماشین‌آلاتی که خریداری شده است امکان تعطیل شدن این واحدها در ایران وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به علت کمبود برخی کالاهای این برندها در فروشگاه‌ها اظهار کرد که در سال گذشته از سوی این شرکت‌ها لوازم‌خانگی به میزان کافی عرضه شده و لیست عرضه محصولات نیز به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارائه شده است‌.

این مقام مسوول همچنین تاکید کرد که در سال جاری نیز عرضه لوازم‌خانگی به زودی آغاز خواهد شد.

شوک به بازار
همچنین انجمن لوازم صوتی و تصویری کشور نیز خروج برندهای ال‌. جی و سامسونگ از کشورمان به دلیل تشدید تحریم‌ها را تکذیب کرد.

انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران ضمن رد این خبر آن را ناشی از سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان برشمرد و تاکید کرد: همکاری با برندهای یاد شده همچنان ادامه دارد و بیان چنین مطالبی در شرایط ملتهب فعلی، جز وارد کردن شوک به بازار نمی‌تواند نتیجه دیگری داشته باشد.

اعلام خروج برندهای مطرح کره‌ای در حالی است که پیش از این نماینده شرکت سامسونگ در منطقه در حضور وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود ایران از توان بالایی برای تبدیل شدن به مرکز صادراتی منطقه در لوازم‌خانگی برخوردار است‌.

امروز با انتقال فناوری کره‌جنوبی در زمینه ساخت و تولید انواع لوازم‌خانگی، حتی تعمیر و نگهداری خطوط تولیدی و ماشین‌آلات به دست مهندسان ایرانی انجام می‌شود و با راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) در عرصه طراحی و ساخت قالب‌های جدید اقدام‌های خوبی شده است‌.
یکی از برندهای کره‌ای حتی در شرایط سخت تحریم‌های دوره گذشته اجازه تولید به ایران داد و همین موضوع ارزش افزوده بالایی برای کشور به دنبال داشته است‌.

نصب برچسب سفید
قیمت لوازم‌خانگی به دلیل ممنوعیت واردات ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است‌. کالاهای وارداتی و برندهای اروپایی وارد بازار کشور نمی‌شوند همین اتفاق به بدتر شدن بازار می‌انجامد.
برخی از شرکت‌ها قیمت‌های جدید را اعلام نکردند اما تعداد بسیاری از شرکت‌ها از افزایش بین ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌ها خبر می‌دهند. در همین رابطه یک فعال بازار لوازم‌خانگی به «جهان‌صنعت» گفت: البته همانطور که از بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کردیم، دایره انتخاب برندها چندان فراهم نیست و واحدهای صنفی آنچه موجود است را تهیه و عرضه می‌کنند.

محمدرضا عطایی افزود: آنچه در بازار وجود دارد تولیدات داخل است یا از قبل در انبار شرکت‌ها وجود داشته است‌.
وی با بیان اینکه برخی از کالاهای خارجی نیز قاچاق هستند و از مبادی غیررسمی وارد می‎شوند تصریح کرد: برخی از کالاها مانند خودرو و لوازم‌خانگی به عنوان کالای لوکس شناخته شده و از اولویت برای واردات خارج شدند.
وی با بیان اینکه در سال جدید بسیاری از شرکت‌ها قیمت‌های جدید اعلام نکردند تصریح کرد: به همین دلیل است که برخی از واحدهای صنفی بر کالاهای خود اتیکت سفید نصب کردند.

به گفته فعالان اقتصادی‌، تولید داخل به واردات منابع اولیه وابسته است و در حال حاضر واردات و تامین کالاهای داخلی دشوار شده است‌.
از قرار معلوم کالاهایی که در فروشگاه‌ها به عنوان نمونه وجود دارد و دارای برچسب قیمت سفید است، در انبارها وجود ندارند. واحدهای صنفی نیز توان و اجازه فروش ندارند و تنها ممکن است بیعانه‌ای برای پیش‌خرید از مشتریان دریافت کنند تا قیمت و کالای جدید برسد.

گرانی لوازم‌خانگی محدود به کالاهای خارجی نمی‌شود و قیمت لوازم‌خانگی ایرانی نیز در بازار به نسبت سال گذشته تقریباً سه برابر شده است. یک روز کارخانه می‌گوید ورق گران شده، یک روز قیمت مواد پتروشیمی بالا رفته و یک روز می‌گویند رنگ نداریم. این تازه منهای قطعاتی است که از خارج کشور وارد می‌شود.

هیچ نشانه‌ای از پایین آمدن قیمت‌ها در بازار نیست، حتی در این چند وقت که قیمت دلار پایین آمده در حالی که لوازم‌خانگی ایرانی برعکس عمل کرده‌اند و افزایش قیمت داشته‌اند و شاید باز هم قیمت لوازم‌خانگی ایرانی گران‌تر شد.
وضعیت بازار به قدری بد است و فروش به اندازه‌ای پایین آمده که فروشندگان به جای سود ۱۰ درصدی که مصوب اتحادیه است، مجبورند اجناس را با سود ۲ تا ۳ درصدی بفروشند چون در این شرایط، بازار کشش سود بیشتر را ندارد و مشتری‌ها همین مقدار هم توان خرید ندارند.

منبع: جهان صنعت

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *